Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Εκλογες. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Εκλογες. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Τρίτη 4 Ιουνίου 2019

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

"ΣΑΝ ΕΤΟΙΜΟΣ ΑΠΟ ΚΑΙΡΟ ΣΑ ΘΑΡΑΛΛΕΟΣ"

«Σαν έτοιμος από καιρό σαν θαρραλέος»… Μ’ αυτόν τον στίχο καλεί στο ποίημά του “Απολείπειν ο Θεός Αντώνιον”, ο Κ.Π. Καβάφης, τον κάθε Αντώνιο να αποχαιρετήσει την όποια Αλεξάνδρεια, την όποια “εξουσία” δηλαδή, χάνει. Τη δημαρχιακή καρέκλα, ας πούμε… Τον ίδιο στίχο, ωστόσο, μπορούμε, κατά τη γνώμη μου, να τον χρησιμοποιήσουμε και για να “υποδεχθούμε” τον κάθε Αντώνιο, όταν “κατακτά” την Αλεξάνδρεια, όταν “αξιωθεί” μια τέτοια πόλη, βάζοντας, ωστόσο, ερωτηματικό στο τέλος του “επίμαχου” στίχου. Είναι “έτοιμος από καιρό” και “θαρραλέος” ο όποιος Αντώνιος να ανταποκριθεί στα καθήκοντα που αναλαμβάνει; Καθόλου ρητορικό το ερώτημα. «Εδώ σε θέλω κάβουρα, να περπατείς στα κάρβουνα» για να το γράψω λαϊκά… Προς απόδειξη όλα, ανεξαρτήτως των όποιων προθέσεων.
Το πρώτο πράγμα που θα έκανα αν ήμουν δήμαρχος, έστω και για μια μέρα (το έχω ξαναγράψει αυτό) θα ήταν να αναρτήσω πίσω από το γραφείο μου μια καλαίσθητη επιγραφή με τα λόγια του αρχαίου ποιητή Αγάθωνα: «Τον άρχοντα τριών δει μεμνήσθαι: Πρώτον μεν ότι ανθρώπων άρχει, δεύτερον ότι κατά νόμους άρχει και τρίτον ότι ουκ αεί άρχει». Μένω ιδιαίτερα στο τελευταίο. «Ουκ αεί άρχει», ο όποιος άρχοντας. Να μπορεί να περπατά με ψηλά το κεφάλι, όντας βέβαιος ό,τι έκανε ότι μπορούσε, και να τον χαιρετούν οι πεζοί όταν “ξεκαβαλικέψει”, για να θυμηθώ τη γνωστή λαϊκή ρήση, το ζητούμενο…
«Σαν τον παραίτησαν οι Μακεδόνες/ κι απέδειξαν πως προτιμούν τον Πύρρο/ ο βασιλεύς Δημήτριος (μεγάλην/ είχε ψυχή) καθόλου -έτσι είπαν-/ δεν φέρθηκε σαν βασιλεύς. Επήγε/ κ’ έβγαλε τα χρυσά φορέματά του,/ και τα ποδήματά του πέταξε/ τα ολοπόρφυρα. Με ρούχ’ απλά/ ντύθηκε γρήγορα και ξέφυγε./ Κάμνοντας όμοια σαν ηθοποιός/ που όταν η παράστασις τελειώσει,/ αλλάζει φορεσιά και απέρχεται». Το ποίημα “Ο Βασιλεύς Δημήτριος” του Κ.Π. Καβάφη.
Σημείωση: Να έχουν επιτυχία όλοι οι περιφερειακοί, δημοτικοί και κοινοτικοί άρχοντες του τόπου μας που εκλέχτηκαν στις πρόσφατες εκλογές, η ευχή μου. Προς όφελος του τόπου μας και των ανθρώπων του.
Η ΜΑΡΙΑ ΠΟΛΥΔΟΥΡΗ ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΝΤΑΝΤΙΝΑΚΗ

«Ζωή πως με παράδωσες μ’ ένα φιλί στους δήμιους/ και τώρα ακούω το γέλιο σου παντού σαρκαστικό/ για μένα, που αποτόλμησα ψευτοευγενείς και τίμιους/ μες στη γενιά σου, να τους δω σαν υποστατικό./ Εγώ ήμουν ένας γνήσιος κι άγνωστος της γενιάς σου/ κ’ ήρθα χωρίς απαίτηση, μ’ όλους μαζί κι εγώ/ κι ούτε ποτέ σου ζήτησα δείγμα της συμπονιάς σου/ απ’ τα περίσσια χρέη μου, δίκαια ν’ απαλλαγώ./ Μα καθώς ήμουν κύριος άμαθος να δουλεύω/ και παιδική γαλήνευεν η δίκαιή μου ψυχή/ εκέρδισα το μίσος σου, Ζωή και το πιστεύω,/ τώρα που η δυστυχία μου στο γέλιο σου αντηχεί». Το ποίημα “Ζωή, πώς με παράδωσες” της Μαρίας Πολυδούρη.
Κατάμεστη από κόσμο η μεγάλη αίθουσα εκδηλώσεων του Πνευματικού Κέντρου Χανίων, κατά την προβολή της ταινίας “Η Μαρία Πολυδούρη στο Παρίσι του Μεσοπολέμου”, του συμπολίτη μας, καταξιωμένου και γνωστού ανά το πανελλήνιο σκηνοθέτη Κώστα Νταντινάκη, το βράδυ της 17ης Μαΐου. Κι ας ήταν παραμονές εκλογών κι “έτρεχαν” την ίδια περίπου ώρα, διάφορες προεκλογικές εκδηλώσεις. Να μην είναι μια «κοσμική συνάντηση, αλλά μια σύναξη απόδοσης τιμής, σε όσους απέδρασαν, νέοι κι ωραίοι συνειδητά ή ερήμην, από τον παράφορο κόσμο», η μόνη επιθυμία του Νταντινάκη, που επιμένει, πεισματικά και με συνέπεια, κόντρα σε κάθε λογής δυσκολίες να παράγει πολιτισμό (ας μου συγχωρηθούν οι όροι) και για τοπική κατανάλωση και για εξαγωγή. Πέραν κάθε προσδοκίας του η δικαίωση που έζησε… κοντά σ’ αυτόν και η ξεχωριστή Χανιώτισσα ηθοποιός Δέσποινα Πωλαναγνωστάκη που δάνεισε τη φωνή της στη Μαρία Πολυδούρη.
«Εκείνη η δονούμενη θολότητα της εικόνας στα ασπρόμαυρα πλάνα σου, τα έκανε να είναι έργα τέχνης υψηλής ευαισθησίας. Οι μικρές λεπτομέρειες, η δομή του έργου, όλα μαζί ήταν ένα κομψοτέχνημα». Ενα απ’ τις δεκάδες σχόλια που γράφτηκαν για την Πολυδούρη του Νταντινάκη στο βιβλίο των προσώπων, κι αυτό της γιατρού – συγγραφέα Καίτης Τσουρλάκη. Σ’ ευχαριστούμε και γι’ αυτή την πνευματική πανδαισία που ζήσαμε φίλε!

Παρασκευή 31 Μαΐου 2019

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

Η ΠΟΛΙΣ ΕΑΛΩ




«Το δε την Πόλιν σοι δούναι, ουτ’ εμόν, ούτ’ άλλου των κατοικούντων εν αυτή· κοινή γαρ γνώμη πάντες αυτοπροαιρέτως αποθανούμεν και ου φεισόμεθα της ζωής ημών». Η απάντηση του Κωνσταντίνου ΙΑ’ Παλαιολόγου στον Μωάμεθ Β’, όταν του ζήτησε να του παραδώσει την Κωνσταντινούπολη. Σε μετάφραση: «Το να σου παραδώσουμε την Πόλη, δεν είναι δικαίωμα, ούτε δικό μου ούτε άλλου από τους κατοικούντες σ’ αυτή, γιατί απόφαση όλων μας είναι να πέσουμε αμυνόμενοι με τη θέλησή μας και δεν θα λυπηθούμε για τη ζωή μας». Ορθιος στην Πύλη του Ρωμανού πολέμησε μαζί με τους λίγους συμπολεμιστές του ο τελευταίος αυτοκράτορας του Βυζαντίου, μέχρι θανάτου. Οπως τον Αθανάσιο Διάκο στην Αλαμάνα, το 1821. Ου φεισόμενος της ζωής αυτού. Σαν προχθές, 29 Μαΐου 1453.
Επιστροφή για λίγο, Στάση, στην ημέρα εκείνη της Αλωσης. Και με αφορμή τις εκδηλώσεις μνήμης και τιμής που έγιναν στον τόπο μας, προχθές. Στην “Κωνσταντινουπολειάδα” της Νέας Χώρας από την Ενορία των Αγίων Κων/νου και Ελένης και στην Κίσσαμο πόλη από τη Μητρόπολη Κισάμου και Σελίνου. Και σε άλλα μέρη της πατρίδας μας, όπως στο Ρέθυμνο για παράδειγμα, και συγκεκριμένα στον Ιερό Ναό των Τεσσάρων Μαρτύρων, από τη Μητρόπολη Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου. Με κεντρικούς ομιλητές, τον μητροπολίτη Αρκαλοχωρίου Ανδρέα Νανάκη, τον ομότιμο καθηγητή του Πανεπιστημίου Κρήτης Νίκο Παπαδογιαννάκη και την πρόεδρο της Ενωσης Πνευματικών Δημιουργών Χανίων Ζαχαρένια Σημανδηράκη, αντίστοιχα. «Ητανε θέλημα Θεού η πόλη να τουρκέψει». Δίχως ερωτηματικό στο τέλος ο στίχος, στο γνωστό δημοτικό τραγούδι. Με ερωτηματικό, ωστόσο, επανέρχεται στο κεκλιμένο επίπεδο της μνήμης. Τίποτα δεν χάνεται αν δεν το αφήσουμε να χαθεί…
«Ενα πουλάκι ξέβγαινε ‘πο μέσα από την Πόλη./ Χρυσά ήταν τα φτερούδια του, χρυσά και κεντημένα. Κι ήταν και μένα από φωτιά και μπαρουτοκαπνισμένα./ Πες μας πες μας, πουλάκι μας, κάνα καλό χαμπάρι/ τι να σας πω, μαύρα παιδιά τι να σας μολογήσω/ Πήραν την Πόλιν η Τουρκιά, πήραν και το Φανάρι/ Πήραν και την Αγιά Σοφιά». Δημοτικό τραγούδι.
ΤΑ ΧΑΝΙΑ ΜΑΣ ΚΑΙ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΜΑΣ



«Και μετά το εκλογικό αποτέλεσμα, ο Δήμος μας, η προκοπή του και η προκοπή των ανθρώπων του, εξακολουθεί να είναι η κορυφαία προτεραιότητά μου». Ευτύχης Δαμιανάκης. «Νομίζω ότι η κοινωνία είναι ώριμη να επιλέξει και τον καλύτερο επικεφαλής και τον καλύτερο συνδυασμό αλλά και τον καλύτερο προγραμματικό λόγο». Γρηγόρης Αρχοντάκης. «Θα σταθούμε δίπλα σε κάθε ενέργεια και δράση που θα συντελεί σ’ αυτόν τον σκοπό (εννοεί την προκοπή του Δήμου) χωρίς δεύτερες σκέψεις και τακτικισμούς». Τάσος Βάμβουκας. Εκ των ων ουκ άνευ ότι κάτω υπό ορισμένες προϋποθέσεις θα μπορούσε να είναι και ένας απ’ τους τρεις παραπάνω, επικεφαλής των συνδυασμών “Χανιά Κοιτάμε μπροστά”, “Μαζί για τα Χανιά της επόμενης μέρας” και “Δήμος Ενεργών Πολιτών” στη δεύτερη θέση, στη θέση του Παναγιώτη Σημανδηράκη (“Για τα Χανιά”) και να διεκδικούσαν τη θέση του δημάρχου Χανίων από τον Αρη Παπαδογιάννη (“Η απάντηση… Τα Χανιά μας”) μεθαύριο στον δεύτερο γύρο. Αυτό λένε τα ποσοστά που πήραν. Αν μη τι άλλο τους τιμούν και τους τρεις οι μετεκλογικές δηλώσεις τους, απ’ αυτές τα αποσπάσματα.
Ενα “παιχνίδι”, κατά μίαν έννοια, που πολλοί, άλλος λιγότερο και άλλος περισσότερο, αγαπούν και η “κάθοδος” στον εκλογικό στίβο, στον όποιο εκλογικό στίβο. Ενα παιχνίδι που υπόκειται σε κανόνες και “απαιτεί”, μεταξύ των άλλων, σεβασμό, πάνω απ’ όλα και πρώτα απ’ όλα, στον εαυτό μας και σε περίπτωση νίκης και σε περίπτωση ήττας. «Μην ντραπείς αν έπαιξες καλά και νικήθηκες, ντράψου αν έπαιξες κακά και νίκησες». Απόλυτος σ’ αυτήν του τη φράση ο Νίκος Καζαντζάκης.
«“Ορών ουν πολλήν μεν ολιγωρίαν ούσαν”,/ “ημίν προς τους θεούς” – λέγει με ύφος σοβαρόν./ Ολιγωρίαν. Μάτι περίμενε λοιπόν;/ Οσο ήθελεν ας έγραψε στον αρχιερέα Γαλατίας ή εις άλλους τοιούτους, παροτρύνων κι οδηγών./ Οι φίλοι του δεν ήσαν Χριστιανοί·/ αυτό ήταν θετικόν. Μα δεν μπορούσαν κιόλας/ να παίζουν σαν κι αυτόνα (τον Χριστιανομαθημένο)/ με σύστημα καινούριας εκκλησίας,/ αστείον και στην σύλληψη και στην εφαρμογή./ Ελληνες ήσαν επί τέλους. Μηδέν άγαν Αύγουστε». Το ποίημα “Ο Ιουλιανός ορών ολιγωρίαν” του Κ.Π. Καβάφη.

Χανιώτικα νέα (31.5.2019)




Τρίτη 28 Μαΐου 2019

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

ΜΕΤΕΚΛΟΓΙΚΑ ΠΡΟΕΚΛΟΓΙΚΩΝ...  


Τω όντι ψηφίζαμε, ψηφίζαμε, όσοι τελοσπάντων ψηφίσαμε (υψηλά τα ποσοστά αποχής), όπως ψηφίσαμε κι αποψηφισμούς δεν είχαμε, προχθές. Απλούστερα, τα πράγματα την επόμενη Κυριακή, καθώς ξεμπερδέψαμε, όπως ξεμπερδέψαμε, με τις ευρωεκλογές και τις περιφερειακές εκλογές, όπως και με την εκλογή των κοινοτικών και δημοτικών συμβούλων και πάμε, όσοι πάμε, αν πάμε, μόνο για την εκλογή δημάρχου. Θέμα δύο λεπτών η όλη διαδικασία. Μπαίνεις στο παραβάν, σταυρώνεις τον δήμαρχο που επιθυμείς να έχεις την επόμενη τετραετία, τελειώνεις. Κατά το ψεκάστε, σκουπίστε, τελειώσατε. Αν μη τι άλλο, μη μετρήσιμη η ταλαιπωρία…
Κι όμως ο ήλιος ξαναβγήκε και χθες απ’ την ανατολή και ξαναπήγε το βράδυ ν’ αναπαυτεί στη δύση τις προκαθορισμένες χρονικές στιγμές. Οποια κι αν ήταν τα αποτελέσματα των εκλογών, ακόμα κι αν (λέμε τώρα!) ο ΣΥΡΙΖΑ που πήρε με διαφορά την πρωτιά από τη Νέα Δημοκρατία στις ευρωεκλογές έπιανε ταβάνι στα ποσοστά του, ο ήλιος δεν θα ακύρωνε σε καμία περίπτωση τα προκαθορισμένα ραντεβού τους… Τα που έγραψα “Στα Πεταχτά” (“Χ.Ν.”, 27.5.2014) δυο μέρες μετά τις προηγούμενες ευρωεκλογές. Αν αντί “ΣΥΡΙΖΑ”, διαβάσουμε “Νέα Δημοκρατία” και αντί “Νέα Δημοκρατία”, διαβάσουμε “ΣΥΡΙΖΑ”, θα μπορούσα να το υπογράψω πάλι. Ποτέ ο ήλιος δεν αλλάζει τα προκαθορισμένα ραντεβού του, το μόνο σίγουρο. Ακόμα και τώρα που πάμε, όπως λέμε, για εθνικές εκλογές,… καρφάκι δεν του κάηκε του ήλιου!
«Οι άνθρωποι γνωρίζουν τα γινόμενα./ Τα μέλλοντα γνωρίζουν οι θεοί,/ πλήρεις και μόνοι κάτοχοι πάντων των φώτων./ Εκ των μελλόντων οι σοφοί τα προσερχόμενα/ αντιλαμβάνονται. Η ακοή/ αυτών κάποτ’ εν ώραις σοβαρών σπουδών/ ταράττεται. Η μυστική βοή/ τους έρχεται των πλησιαζόντων γεγονότων./ Και την προσέχουν ευλαβείς. Ενώ εις την οδόν/ έξω, ουδέν ακούουν οι λαοί». Το ποίημα “Σοφοί δε προσιόντων” του Κ.Π. Καβάφη.
"ΤΟ ΧΑΡΤΙΝΟ ΚΑΡΑΒΑΚΙ" ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ ΚΑΝΙΤΣΑΚΗ

”Το χάρτινο καραβάκι” τής, με όλη τη σημασία της λέξης, κυρίας Αθηνάς Κανιτσάκη… Ενα καραβάκι που ταξιδεύει. Μ’ όλους τους καιρούς, μ’ όλους τους ανέμους. Εντός εκτός και επί τα αυτά. Σε βάθος χρόνου. Ξεκινώντας απ’ το λιμάνι της καρδιάς της. Με προορισμούς τις δικές μας καρδιές, τις καρδιές των αναγνωστών της… Για το τελευταίο, το 15ο(!) βιβλίο της συμπολίτισσάς μας συγγραφέα, ένα βιβλίο που περιλαμβάνει 100 επί παντός επιστητού χρονογραφήματά της (τα περισσότερα απ’ αυτά έχουν δημοσιευθεί στα “Χανιώτικα νέα”) ο λόγος. Ενα βιβλίο αφιερωμένο στη μνήμη του συζύγου της, του υποστρατήγου ε.α. Εμμανουήλ Ν. Κανιτσάκη, που έφυγε πριν από δύο χρόνια στη χώρα των Μακάρων. «Για τη γενναιότητα, την καρτερία, την θέληση και την πίστη του», όπως σημειώνει η ίδια. Εν είδει Χαιρετισμού. Η ζωή συνεχίζεται… Με ωσεί παρόντες τους “φευγάτους” αγαπημένους μας, το μήνυμά της.
«Ναυπηγός και πλοηγός σε Καραβάκι Χάρτινο, βαριά φορτωμένο με αναμνήσεις, ανιστορήσεις, νοσταλγίες, το εμπιστεύεται στη νερένια απλωσιά του στοχασμού και το αφήνει να πλεύσει, να ανοιχτεί στον κυκλοτερή ορίζοντα», γράφει για την Αθηνά Κανιτσάκη, μεταξύ των άλλων, προλογίζοντας αγαπητικά το περί ου ο λόγος βιβλίο της, ο γνωστός Χανιώτης γεωπόνος – συγγραφέας δρ Γιάννης Θ. Πολυράκης. Ζει για να γράφει και γράφει για να ζει η κυρία Αθηνά, το είχα γράψει και παλιότερα, παρουσιάζοντας ένα προηγούμενο βιβλίο της, αυτό. Η επικοινωνία ο στόχος της. Στο πλαίσιο αυτό οι φιλολογικές συναντήσεις που διοργανώνει στην πόλη των Χανίων, κι όχι μόνο, στις οποίες χαρίζει τα βιβλία της. Δωρεάν έλαβε, δωρεάν δίδει…


“Ενας πίνακας”, “Ο ένας για τον άλλο”, “Οταν τα είδωλα γερνούν”, “Ηττημένος νικητής”, “Τα χρυσάφια και τ’ ασήμια μας”, “Η πρώτη φιλολογική βραδιά”, “Συνοδοιπόροι στο ίδιο σύμπαν”, “Η Κατερίνα της Θαλπωρής”, “Η τελευταία πανσέληνος”, Μια αγκαλιά”… οι τίτλοι 10 απ’ τα 100 κείμενα του “Χάρτινου Καραβακιού” της κυρίας Αθηνάς. Για να λειτουργήσουν εν είδει προσκλήσεων για ανάγνωση…
Χανιώτικα νέα (Τρίτη, 28.05.2019)