Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Φυλακές Αγιάς. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Φυλακές Αγιάς. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Παρασκευή 6 Ιουλίου 2018

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

"ΕΝ ΦΥΛΑΚΗ ΗΜΗΝ ΚΑΙ ΗΛΘΑΤΕ ΠΡΟΣ ΜΕ"


Να ‘μαι, λοιπόν, και πάλι το πρωί της προπερασμένης Πέμπτης (28 Ιουνίου) στο Κατάστημα Κράτησης της Αγιάς. Στην “τελετή αποφοίτησης και ευαισθητοποίησης”, που γίνεται επί τη λήξει των μαθημάτων, του 2ου Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας Χανίων, που λειτουργεί εδώ. Eχοντας στο πιο φωτεινό διαμέρισμα του μυαλού μου τα πρόσωπα και τα πράγματα απ’ την πρώτη μου επίσκεψη, το πρωί της 17ης Μαΐου, ύστερα από πρόσκληση του και για χρόνια εθελοντή – δασκάλου του Σχολείου, ιστορικού καλλιτεχνικού δ/ντή του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ. Μιχάλη Αεράκη. Και πάνω απ’ όλα τα μαθήματα που πήρα, απ’ τους κρατούμενους – μαθητές και τους δασκάλους τους, ενώ μιλούσαμε περί ποίησης. Γνώριμη η διαδικασία εισόδου αυτή τη φορά, οικεία τα πρόσωπα, πανηγυρική η όλη ατμόσφαιρα. Πολύ το κοινό, κατάμεστη η αίθουσα εκδηλώσεων. Συγγενείς και φίλοι των κρατουμένων, οι δάσκαλοί τους και οι δάσκαλοι – εθελοντές, οι εντεταλμένοι υπάλληλοι, οι μαθητές – κρατούμενοι, όλοι τους με μια παράξενη προσμονή (;) στα μάτια, οι επίσημοι, ο αντιπεριφερειάρχης Χανίων Απόστολος Βουλγαράκης, ο εντεταλμένος περιφερειακός σύμβουλος στους τομείς Παιδείας και Διά Βίου Μάθησης Παναγιώτης Σημανδηράκης…
«Και θέλουμε να ανταλλάξουμε λόγια και σκέψεις, προσδοκίες και ευχές. Και μην τσιγκουνευτείτε στις ευχές, γιατί η αντάμωση μαζί σας σήμερα έχει μια ξεχωριστή σημασία για μας. Ξέρετε, σήμερα, είναι η αποφοίτησή μας. Γι’ αυτό σας καλέσαμε, για να μοιραστείτε λίγη από τη χαρά μας – όση μπορούμε να αισθανθούμε σε τέτοιες περιστάσεις. Μην τσιγκουνευτείτε, λοιπόν στις ευχές και ‘μεις δε θα τσιγκουνευτούμε στις προσδοκίες. Προσδοκίες να συντομεύσει ο χρόνος, να αλλάξει ο δρόμος, να βρεθεί ο τρόπος, κάνοντας, βέβαια, ο καθένας τις δικές του επιλογές και αναζητώντας ο καθένας την αλήθεια μέσα του». Ενας από τους μαθητές, ο εκπαιδευόμενος του Β’ κύκλου Klodjan V., σύμφωνα με το πρόγραμμα, μάς καλωσορίζει. Προφανώς, το λέει και τ’ όνομά του άλλωστε, δεν είναι Έλληνας. Αψογα, ωστόσο, τα ελληνικά του. Δεν είναι, όμως αυτό που έχει κάνει κατοχή σαν σκέψη το μυαλό μου. “Εν φυλακή ήμην και ήλθατε προς με”, τα που έγραψε το μολυβάκι μου, στο περιθώριο του προγράμματος, ακούγοντάς τον.
Ακολουθεί η παρουσίαση της εκδήλωσης από τον εκπαιδευόμενο Β’ Κύκλου Th. Nesti, το τραγούδι “Εγώ δεν είμαι ποιητής”, το ποίημα του Χαλίλ Γκιμπράν “Για τα παιδιά”, από τον εκπαιδευόμενο Β’ Κύκλου Fahd, το ποίημα του Καβάφη “Θερμοπύλες”, από τον εκπαιδευόμενο του Α’ κύκλου Μανώλη Σ., το ποίημα του Γ. Πατεράκη “Μοναχικότητας” από τον εκπαιδευόμενο Β’ Κύκλου R. Vafaee, το ποίημα του Αζίζ Νεσίν “Σώπα” από τον Μιχάλη Αεράκη, το τραγούδι “Αρνιέμαι”, η παρουσίαση των σχεδίων δράσης σε βίντεο, το ποίημα “Ανοιξη” του Γ. Πατεράκη από τον ίδιο, η απονομή απολυτήριων τίτλων και αξιολογήσεων στους εκπαιδευόμενους και η βράβευση των εθελοντών δασκάλων για όλη τη σχολική χρονιά: Του Μιχάλη Αεράκη και του μουσικού Γιάννη Γιαννακάκη, που είχαν μαζί με τη Δήμητρα Καμπουράκη και την ευθύνη της επιμέλειας της “Τελετής”, όπως και των: Ειρήνης Γαβριλάκη, Θώμης Δέντσορα, Ελευθερίας Παρασκάκη, Αρετής Μπαουλάκη, Μαρίας Μιχελογιάννη και Αννας Τσίγκου. «Εν φυλακή ήμην και ήλθατε προς με». Πάλι στην άκρη του μολυβιού μου η φράση του Χριστού.
«Απ’ όλες, τις εκατοντάδες, απονομές που έχω κάμει, σ’ αυτήν, ένιωσα τη μεγαλύτερη χαρά», λέει στον χαιρετισμό του, μεταξύ των άλλων ο Απόστολος Βουλγαράκης, για να ευχηθεί στο τέλος στους κρατούμενους «σύντομα ελεύθεροι». Για «ξεκλείδωμα των συλλογικών μας συναισθημάτων» κάνει λόγο ο Παναγιώτης Σημανδηράκης, εκφράζοντας και αυτός όλους εμάς τους απ’ έξω. «Να συναισθανθούμε ο καθένας τον ρόλο του», είχε ζητήσει πριν απ’ αυτούς η δασκάλα των κρατουμένων Δήμητρα Καμπουράκη… Τον ρόλο ενός δασκάλου – εθελοντή για μια ολόκληρη σχολική χρονιά σκέφτομαι, μαζί με τη φράση του Χριστού… Σίγουρα δεν είμαι μόνος!
Χανιώτικα νέα (06.06.2018)


Πέμπτη 28 Ιουνίου 2018

ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ

ΜΕΤΑ ΤΗ ΓΙΟΡΤΗ ΓΙΑ ΤΗ ΛΗΞΗ ΤΟΥ ΣΧ, ΕΤΟΥΣ
ΣΤΙΣ ΦΥΛΑΚΕΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ



Πέμπτη, 28 Ιουνίου 2018, ώρα 11.40 π. μ.

Η γιορτή του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας που λειτούργησε στις Φυλακές Υψίστης Ασφαλείας, στην Αγιά Χανίων τέλειωσε. Οι πόρτες έκλεισαν. Και πάλι οι μέσα έμειναν μέσα κι εμείς οι έξω, οι εθελοντές και οι άλλοι επισκέπτες, βγήκαμε έξω. Εδώ με τον υπεύθυνο των Εκδόσεων "Ραδάμανθυς" Χρίστο Τσαντή, τον αντιπεριφερειάρχη Παιδείας Διά Βίου Μάθησης και Απασχόλησης Περιφέρειας Κρήτης Παναγιώτη Σημανδηράκη και τον μουσικό Χρίστο Κοτσαύτη. (Φωτογράφος η Ειρήνη Καλαιτζάκη). Μέσα κατά τη διάρκεια της γιορτής, όπως είπε και ο  Παναγιώτης στο χαιρετισμό του, "νιώσαμε να ξεκλειδώνεται η συλλογική μας ευαισθησία". Με το που βρεθήκαμε έξω νιώσαμε όλοι να κουβαλάμε μια δυνατή γροθιά στο στομάχι ο καθένας μας...

Να 'ναι καλά ο ηθοποιός,  τ. καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κρήτης Μιχάλης Αεράκης για την ευκαιρία που μου έδωσε να γνωρίσω νέους φίλους...
Αυτά μόνο προσώρας...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΠΡΟΣΕΧΩΣ ΣΤΗ ΣΤΗΛΗ "ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ"

Τρίτη 22 Μαΐου 2018

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

ΜΑΘΗΜΑ ΠΟΙΗΣΗΣ ΣΤΙΣ ΦΥΛΑΚΕΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ
Εμείς έξω, αυτοί μέσα… Μπορεί να συνέβαινε, ωστόσο και το αντίθετο. Να μέναμε εμείς ή κάποιοι από εμάς (μπορεί οι περισσότεροι μπορεί οι λιγότεροι) πάλι μέσα και αυτοί ή κάποιοι από αυτούς (μπορεί οι περισσότεροι μπορεί οι λιγότεροι) να έβγαιναν πάλι έξω… Η βασική σκέψη που έκανα το μεσημέρι της περασμένης Πέμπτης, 17 Μαΐου, με το που βρέθηκα έξω από την καγκελόπορτα των Φυλακών Υψίστης Ασφαλείας της Αγιάς Χανίων, ύστερα από ένα μάθημα που “έκαμα” (που “πήρα” είναι το σωστό) περί ποίησης.
Τι εμπειρία κι αυτή η επίσκεψή μου στο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας που λειτουργεί στις Φυλακές της Αγιάς! Πολλά τα μαθήματα που πήρα απ’ το μάθημα που έγινε ύστερα από πρόσκληση του και για χρόνια εθελοντή-δασκάλου του Χώρου, ιστορικού καλλιτεχνικού διευθυντή του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κρήτης, Μιχάλη Αεράκη, με συντονιστή τον ίδιο και “βοηθούς” δασκάλους τους μουσικούς, Γιάννη Γιαννακάκη και Χρήστο Κοτσαύτη. Ο δάσκαλος πρέπει να παραμένει πάντα μαθητής, μια ζωή το πιστεύω μου. Επιβεβαιώθηκε πανηγυρικά. Κι αν πήρα μαθήματα απ’ τους “κρατούμενους” μαθητές μου, αλλά και από τους δασκάλους τους, που ήταν εκεί!…
«Γιατί ο άνθρωπος δείχνει καλοσύνη;/ Διότι ο άνθρωπος είναι γεννημένος να δείχνει καλοσύνη!/ Γιατί ο άνθρωπος δε δείχνει καλοσύνη;/ Διότι έκαναν τον άνθρωπο να ξεχάσει να δείχνει καλοσύνη!/ Δύσκολες ερωτήσεις εύκολες απαντήσεις;/ Εύκολες ερωτήσεις, δύσκολες απαντήσεις;». Eνα απ’ τα ποιήματά μου που μας απασχόλησε στο μάθημα και το “Συμπεριφορές”. Συν δυο ακόμα, “Της καρδιάς” και “Ιθάκη μου η ποίηση” που τα τραγούδησε κιόλας ο Χρήστος Κοτσαύτης. Περισσότερο, ωστόσο, ασχοληθήκαμε με τα ποιήματα των κρατουμένων ποιητών… Οπως για παράδειγμα με το ποίημα “Η αξία του Εντμοντ”, το οποίο επίσης έχει μελοποιήσει και τραγούδησε ο Χρήστος Κοτσαύτης: “Σ’ αυτόν τον κόσμο που ζούμε/ τα πλούτη και η ομορφιά/ δεν έχουν σημασία/ αυτό να ξέρεις από μένα/ που έχω εμπειρία/ πάνω απ’ όλα μετράει η αξία./ Σ’ αυτόν τον κόσμο που ζούμε/ η δόξα και η εξουσία δεν έχουν σημασία/ αυτό να ξέρεις από μένα/ που έχω εμπειρία/ πάνω απ’ όλα μετράει η αξία….
ΟΙ ΠΑΙΩΝΙΕΣ ΤΟΥ ΠΟΙΗΤΗ ΗΛΙΑ ΤΣΕΧΟΥ

«Φλέγεσαι άνοιξη/ Μελανοπόρφυροι βυθοί/ Προς Βέρμιο καλπάζουν, Τζένα, Πάικο/ κοπάδια αγριολούλουδα/ Βαθείς Παίονα μύθοι/ “πασάων βοτανέων βασιληίδα”!/ Παιώνιες περήφανες εταίρες/ Αιώνιες αγάπες στα μέρη μας/ Μυρώστε Αλιάκμονα, Γιαννακοχώρι/ Στολίστε έρωτες επιταφίους, μέθες/ Χαρές Βεργίνας, Πέλλας/ Μίεζας». Το ποίημα “Παιώνιες Κράστας, Παιώνιες βασιλείες Κράστας” του Ηλία Τσέχου (από την ποιητική του συλλογή “Ή σταγόνα ή ωκεανός”)

“Ή σταγόνα ή ωκεανός” η ποίηση, συμφωνώ μαζί σου “ηλιότατε” Ηλία Τσέχο! Κι ένα ματσάκι γιασεμιά, όμως… Κι ένα κόκκινο της φωτιάς και του έρωτα τριαντάφυλλο… Και βέβαια, ένα μπουκέτο παιώνιες Κράστας. Οπως αυτές που έφερες μαζί με τα κεράσια απ’ το χωριό σου, το Γιαννακοχώρι Ημαθίας για να στολίσεις το τραπεζάκι του Εκκοκιστηρίου Ιδεών της Βέροιας, όπου η παρουσίαση τη Δευτέρα 11 Μαΐου, της ποιητικής μου συλλογής “Οπως το ψωμί”… “Ποιήματα” οι παρουσιάσεις των ποιημάτων μου τόσο από σένα όσο και “να (τον) χαρώ”, Γιάννη. Ναζλίδη. Ποίημα ποιημάτων, ωστόσο οι παιώνιές σου φίλε ποιητή!

Χανιώτικα νέα (Τρίτη, 22.05.2018)









Πέμπτη 17 Μαΐου 2018

ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ

ΜΑΘΗΜΑ ΠΟΙΗΣΗΣ ΣΤΙΣ ΦΥΛΑΚΕΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ

Πέμπτη, 17 Μαίου 2018, ώρα 12.30 μ. μ. 
Το πρώτο για μένα μάθημα Ποίησης στο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας που λειτουργεί στις Φυλακές Υψίστης Ασφαλείας στην Αγιά Χανίων τέλειωσε... 0ι πόρτες έκλεισαν. Οι μέσα μέσα , οι έξω έξω... Τι εμπειρία κι  αυτή!


                         Της Καρδιάς



Καμπάνα κάνω την καρδιά και λέω της να παίξει,

ελπιδοφόρο μήνυμα σ’ όλη τη γη να μπέψει.



Φωτιά την κάνω την καρδιά και λέω της ν’ ανάψει,

όπου υπάρχει σκοτεινιά για να σκορπίσει λάμψη.



Βρύση την κάνω την καρδιά και λέω της να τρέξει,

μ’ ανθόνερο της ανθρωπιάς τη γη να καταβρέξει.



Ρόδο την κάνω την καρδιά, λέω της να μυρίσει,

την ευωδιά της άνοιξης σε όλους να χαρίσει.



Χέρι την κάνω την καρδιά και λέω της να δώσει,

όρκο τιμής στον ουρανό πως δεν θα με προδώσει.

Και βέβαια τραγουδήσαμε , όλοι μαζί μεταξύ όλων των άλλων , και το ποίημα "Της καρδιάς" ( από την ποιητική μου συλλογή "Όπως το ψωμί")  με τον Χρήστο Κοτσαύτη που το έχει και μελοποιήσει....



Να ναι καλά ο Μιχάλης ο Αεράκης (δίπλα μου) που μου έδωσε την ευκαιρία να ζήσω το καλύτερο μάθημα της ζωής μου. Στα άκρα οι μουσικοί της εθελοντικής ομάδας, ο Γιάννης Γιαννακάκης και ο Χρήστος Κοτσαύτης. 


ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΠΡΟΣΕΧΩΣ ΣΤΗ ΣΤΗΛΗ "ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ"...