Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Διάφορα. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Διάφορα. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Δευτέρα 12 Σεπτεμβρίου 2022

ΔΙΑΦΟΡΑ

ΟΤΑΝ ΗΜΑΣΤΑΝ ΣΤΗΝ ΕΔΡΑ... - ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΛΛΩΝ ΕΠΟΧΩΝ

ΦΩΤΟ: Ο Δάσκαλος Σύμβολο, ο Γέρω - Δάσκαλος (γενν. 1921) Βασίλης Ιγγλεζάκης 

Με αφορμή το χτύπημα του πρώτου κουδουνιού για την φετινή σχολική χρονιά ο δημοσιογράφος της εφ. "Χανιώτικα νέα" Δημήτρης Μαριδάκης ζήτησε από τρεις παλιούς δασκάλους διαφορετικών γενεών, τον Βασίλη Ιγγλεζάκη, την Κλειώ Κουτουλάκη - Χαρωνίτη κι εμένα να ζωντανέψουμε το σχολείο των δικών μας, περασμένων εποχών. Για να θυμηθούν οι παλιότεροι και να γνωρίσουν οι νεότεροι.... (Δείτε https://www.haniotika-nea.gr/to-scholeio-mias-allis-epochis/  και βέβαια ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ μου ) ΑΠΟ ΚΑΡΔΙΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΕΣ, ΔΗΜΗΤΡΗ! Υπέροχος, όπως πάντα άλλωστε! 


ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΙΑΣ ΑΛΛΗΣ ΕΠΟΧΗΣ 

ΠΑΛΙΟΙ ΔΑΣΚΑΛΟΙ ΜΑΣ ΞΕΝΑΓΟΥΝ ΣΕ ΤΑΞΕΙΣ ΠΕΡΑΣΜΕΝΩΝ ΧΡΟΝΩΝ

Γράφει ο Δημήτρης Μαριδάκης 


Δάσκαλοι που είχαν να κάνουν με δεκάδες παιδιά μέσα στην τάξη. Ποδιές και ενδεικτικά. Φτώχεια και μαθητές που περπατούσαν χιλιόμετρα καθημερινά για να φτάσουν μέχρι το θρανίο τους. Εποπτικά μέσα περιορισμένα έως ανύπαρκτα. Επιθεωρητές φόβητρα… Το σχολείο μιας άλλης εποχής δεν μοιάζει σε τίποτα σχεδόν με το σημερινό. Μερικές δεκαετίες πριν η γνώση “φύτρωνε” μέσα σε πολύ δύσκολες συνθήκες και εκπαιδευτικοί και μαθητές είχαν να αντιμετωπίσουν πολλές και διαφορετικές προκλήσεις.


Κατά το παρελθόν ελάχιστα μέσα διάθεταν οι δάσκαλοι για να επιτελέσουν το εκπαιδευτικό τους έργο, ενώ τα σχολικά κτήρια διέθεταν λιγοστές αίθουσες. Στη φωτογραφία διακρίνεται το παλιό Δημοτικό Σχολείο Κοντομαρίου.

Λίγο πριν τον πρώτο κουδούνι για τη φετινή σχολική χρονιά οι “διαδρομές” ζήτησαν από τρεις παλιούς εκπαιδευτικούς, διαφορετικών γενεών, να θυμηθούν και να ζωντανέψουν το σχολείο των περασμένων δεκαετιών. Για να θυμηθούν οι παλιοί και να γνωρίσουν οι νεότεροι…

ΤΑΞΗ ΜΕ… 102 ΜΑΘΗΤΕΣ


Ο συνταξιούχος δάσκαλος Βασίλης Ιγγλεζάκης, ο οποίος πρωτοδιορίστηκε τον Σεπτέμβριο του 1943

Ο Βασίλης Ιγγλεζάκης αποτελεί έναν εκπαιδευτικό – σύμβολο για την εκπαιδευτική κοινότητα των Χανίων. Περπατώντας στα 102 του χρόνια σήμερα κι έχοντας πρωτοδιοριστεί ως δάσκαλος τον Σεπτέμβριο του 1943, έχει παραστάσεις και μνήμες από ένα σχολείο που πάλευε μέσα σε πολύ σκοτεινές και δύσκολες ιστορικές περιόδους να μεταφέρει τον σπόρο της γνώσης στα νέα παιδιά.
«Το ’43 διορίστηκα στο δημοτικό σχολείο της Γλώσσας Κισσάμου. Μετά μετατέθηκα στο σχολείο της Επισκοπής Κισσάμου όπου βρέθηκα μπροστά σε ένα πλήθος 102 μαθητών εντελώς μόνος!», θυμάται ο κ. Βασίλης και προσθέτει ότι κλήθηκε να διδάξει τα παιδιά από τον Σεπτέμβριο έως και τον Απρίλιο χωρίς να υπάρχει κανείς άλλος εκπαιδευτικός. Σημειώνει μάλιστα ότι όταν ο τότε επιθεωρητής ήρθε στο σχολείο και αντίκρισε αυτή την κατάσταση έμεινε έκπληκτος: «Κοίταξε αριστερά στη μία αίθουσα και είδε Α’ και Β΄τάξη 42 μαθητές. Κοίταξε δεξιά και είδε Δ’- ΣΤ’ τάξη 60 μαθητές. Έκανε το σταυρό του! Τότε με ρώτησε γιατί δεν είχα υποβάλλει κάποια αναφορά και τού απάντησα ότι είχα υποβάλλει 3 αναφορές κι είχαμε πραγματοποιήσει και διαμαρτυρία! Μετά από μια εβδομάδα ήρθε στο σχολείο ένας ακόμα εκπαιδευτικός».
Το μάθημα βέβαια κάτω από αυτές τις συνθήκες ήταν ένας άθλος: «Έδινα σιωπηρές εργασίες σε κάποιες τάξεις και έκανα μάθημα στις άλλες. Πώς αλλιώς;», σχολιάζει ο κ. Βασίλης.

ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΕ ΑΥΤΕΠΙΣΤΑΣΙΑ


Μαθητές παίζουν μακριά γαϊδούρα.

Το οδοιπορικό του νεαρού δασκάλου τότε συνεχίστηκε στο Βασιλόπουλο, τα Ραβδούχα, την Κουκουναρά και μετά για 9 χρόνια στον τόπο καταγωγής του στα Ζυμβραγού. Εκεί το 1956 πήρε μια σημαντική απόφαση που δείχνει τον πολύπλευρο αγώνα που έκαναν παλιά οι εκπαιδευτικοί προκειμένου να στηρίξουν το έργο τους: «Είχαμε ένα παλαιό σχολείο και πήρα την απόφαση να το γκρεμίσουμε και να το χτίσουμε ξανά», σημειώνει ο κ. Βασίλης και θυμάται ότι συνοδοιπόρος και συμπαραστάτης του σε αυτή του την απόφαση υπήρξε ο μακαριστός μητροπολίτης Κισσάμου και Σελίνου Ειρηναίος. «Έκανα τον σταυρό μου και το γκρέμισα λοιπόν με την υπόσχεση να το κάνω καινούργιο. Στη συνέχεια ανέλαβα την αυτεπιστασία και προχωρήσαμε στην ανέγερση του νέου σχολείου που υπάρχει μέχρι και σήμερα. Δυστυχώς βέβαια παρότι σήμερα υπάρχει το σχολείο και το προσέχουν οι χωριανοί, δεν υπάρχουν μαθητές», σημειώνει με πίκρα ο κ. Βασίλης.

ΧΑΡΤΕΣ ΠΟΥ ΑΓΟΡΑΣΤΗΚΑΝ ΜΕ ΕΛΙΕΣ


Συχνά οι παλιοί δάσκαλοι ανέθεταν στους μαθητές να
Μαθηές παίζουν μακριά γαϊδούρα.
φροντίσουν τον περιβάλλοντα χώρο του σχολείου.

Οι μεταπολεμικές δεκαετίες στην Ελλάδα χαρακτηρίζονταν από μεγάλη ανέχεια και τα σχολεία αποτελούν διαχρονικά έναν καθρέπτη της κοινωνίας.
«Τα εποπτικά μέσα που διαθέταμε ήταν φτωχά. Εγώ αναγκάστηκα και έβαζα τα παιδιά -σε συνεννόηση με τους ιδιοκτήτες των χωραφιών- να μαζεύουν τα απολίδια των ελιών για να τα πουλήσουμε και να πάρουμε χάρτες κ.λπ.», αναφέρει ο κ. Βασίλης. Την ίδια εποχή μαθητές έφερναν ξύλα για τη σόμπα του σχολείου, ενώ ο παλιός δάσκαλος έχει να θυμάται ένα ακόμα περιστατικό που αποτυπώνει την φτώχεια που επικρατούσε εκείνα τα χρόνια: «Ηταν 5-6 παιδιά που οι οικογένειές τους ήταν πολύ φτωχές. Θυμάμαι λοιπόν που κάποια φορά τα έβαλα κάτω και πήρα ξαμάρι (σχέδιο του ποδιού). Μετά είπα στον πατέρα μου όταν θα πάει στην πόλη να πάει να βρει τον τάδε και να τον ρωτήσει αν μπορεί να φτιάξει έστω και πέδιλα γι’ αυτά τα παιδιά. Θυμάμαι λοιπόν ότι πλησίαζαν τα Χριστούγεννα και τις παραμονές τους τα δώσαμε…».

Υπηρετώντας στο μεταίχμιο μιας νέας εποχής


Ο δάσκαλος Βαγγέλης Κακατσάκης πρωτοδιόριστος στο 1/θέσιο δημοτικό σχολείο στις Στροβλές μαζί με τους μαθητές του.

Ο συνταξιούχος δάσκαλος Βαγγέλης Κακατσάκης βρέθηκε ως πρωτοδιόριστος στα μέσα της δεκαετίας του ’70 στο δημοτικό σχολείο στις Στροβλές, για να πάει στη συνέχεια στα Πλακάλωνα, στο Βαμβακόπουλο, το Δαράτσο και μετά μέσα στην πόλη των Χανίων.
Νωρίτερα, όμως είχε βρεθεί στο οικοτροφείο αρρένων που είχε δημιουργήσει ο μακαριστός μητροπολίτης Κισσάμου και Σελίνου Ειρηναίος, έχοντας, με μόλις ακόμα ένα άτομο, την ευθύνη 250 παιδιών! «Γι’ αυτό όταν διορίστηκα πια στις Στροβλές στην Κίσσαμο και βρέθηκα σε μια αίθουσα με 37 παιδιά -από όλες τις τάξεις βέβαια — αυτό μου φάνηκε παιχνίδι!», σημειώνει ο κ. Βαγγέλης.
«Είναι η εποχή που μόλις είχε καθιερωθεί το πρωινό ωράριο και είχαμε σταματήσει να πηγαίνουμε και απόγευμα. Συνεχίσαμε βέβαια για κάποιο καιρό να κάνουμε και Σάββατο μάθημα μέχρι να καταργηθεί κι αυτό. Εγώ βέβαια τότε κρατούσα τα παιδιά πάντα λίγο παραπάνω, όπως και τα βράδια γύριζα από σπίτι σε σπίτι και βοηθούσα τους πιο αδύνατους μαθητές», θυμάται ο κ. Βαγγέλης.

ΠΕΡΠΑΤΩΝΤΑΣ ΧΙΛΙΟΜΕΤΡΑ

Τα χρόνια εκείνα οι άνθρωποι στα χωριά εκτιμούσαν το σχολείο καθώς αυτό αποτελούσε έναν πυλώνα πολιτισμού, υπογραμμίζει ο κ. Βαγγέλης και προσθέτει ότι ο ίδιος εισέπραξε μεγάλη αγάπη από τους χωριανούς στις Στροβλές. Η μάθηση βέβαια κάθε άλλο παρά εύκολη υπόθεση ήταν για πολλά παιδιά που αναγκάζονταν να έρχονται στο σχολείο από χιλιόμετρα μακριά με τα πόδια: «Ηταν μαθητές που έρχονταν στις Στροβλές από τους Αλιγούς, περπατώντας με τα πόδια γύρω στα 4 χιλιόμετρα για να έρθουν κι άλλα 4 για να γυρίσουν. Μια μέρα λοιπόν, όταν σχολάσαμε, τα ακολούθησα στο γυρισμό και πήγαμε στο χωριό τους. Περίμενα να γυρίσουν οι γονείς τους από τις ελιές και όταν μαζεύτηκαν καθίσαμε στο καφενείο. Τους είπα λοιπόν ότι θα πρέπει κάθε μέρα ένας χωριανός με αυτοκίνητο να τα φέρνει στο σχολείο. Ετσι κι έγινε. Συνεννοήθηκαν και έκτοτε οι μαθητές από τους Αλιγούς έρχονταν με ένα αγροτικό κάθε μέρα».

Ο ΦΟΒΟΣ ΤΟΥ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΗ

Πέρα από τις ελλείψεις και τις αντικειμενικές δυσκολίες, οι εκπαιδευτικοί εκείνα τα χρόνια είχαν να “αναμετρηθούν” και με τον θεσμό του επιθεωρητή: «Ο επιθεωρητής ήταν ο φόβος και ο τρόμος. Μπορούσε να επηρεάσει τη σταδιοδρομία ενός δασκάλου. Θυμάμαι όταν είχα διοριστεί στο Βαμβακόπουλο είχε έρθει ο επιθεωρητής για να με επιθεωρήσει. Τότε λοιπόν εγώ είχα μούσια κάτι που θεωρούνταν έγκλημα καθοσιώσεως. Γύρισε αυτός λοιπόν και είπε προς τα παιδιά: “Τι χάλια είναι αυτά! Μα τι να περιμένει κανείς, σαν τον δάσκαλό σας είστε κι εσείς!”».

ΠΡΟΣ ΕΝΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

«Βέβαια όσο φώναζαν αυτοί τόσο εμείς, οι νέοι δάσκαλοι εκείνης της εποχής, τούς μπαίναμε», σημειώνει συνεχίζοντας ο κ. Βαγγέλης.
Ήταν τα πρώτα χρόνια της μεταπολίτευσης μετά την πτώση της χούντας και σιγά-σιγά το σχολείο είχε αρχίσει τότε να αποκτά πιο σύγχρονα χαρακτηριστικά.
Οι μαθητές βέβαια, κορίτσια και αγόρια, φορούσαν ακόμα μπλε ποδιές, ενώ σταδιακά οι μέθοδοι και οι πρακτικές πειθαρχίας που βασίζονταν στο ξύλο άρχισαν να αμφισβητούνται.
«Είχε ξεκινήσει μια δημοκρατικοποίηση της παιδείας. Υπήρχαν οι αρχές των νέων παιδαγωγών, υπήρχαν νέες ιδέες, θεωρητικά ρεύματα και παραδείγματα από το εξωτερικό για ένα σχολείο ανοιχτό στην κοινωνία και στη ζωή. Υπήρχε η ανάδυση του συνδικαλισμού και το αίτημα να σταματήσει ο θεσμός του επιθεωρητή και να καθιερωθεί ο θεσμός του συμβούλου, υπήρχε ομάδα νέων που συμμετείχε όλη η Αριστερά και το Κέντρο, γινόταν αγώνας για την αναγνώριση των πολιτικών δικαιωμάτων κ.λπ. Μέχρι τότε δεν μπορούσες να πεις ότι είσαι ΚΚΕ ή ΠΑΣΟΚ. Ήταν έγκλημα καθοσιώσεως. Υπήρχε δηλαδή μια καταπίεση που σιγά-σιγά έφυγε και μπήκαμε σε μια άλλη εποχή», θυμάται ο κ. Βαγγέλης.

Σεβασμός και… πολλαπλά καθήκοντα


Η δασκάλα Κλειώ Κουτουλάκη – Χαρωνίτη με μαθητές κατά τη διάρκεια γυμναστικών επιδείξεων το 1972
την εποχή που υπηρετούσε στο 2ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων.

Η δασκάλα Κλειώ Κουτουλάκη – Χαρωνίτη ξεκίνησε τη σταδιοδρομία της ως αναπληρώτρια στις αρχές της δεκαετίας του ’60 στο Δημοτικό Σχολείο της Σκλαβοπούλας στο Σέλινο ενώ μετά διορίστηκε το 1963 στο Δημοτικό Σχολείο της Σπηλιάς στην Κίσσαμο πριν μετατεθεί στο 2ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων.
Τα χρόνια εκείνα ο δάσκαλος ή η δασκάλα ήταν σημαίνοντα πρόσωπα για τις τοπικές κοινωνίες των χωριών, ενώ συχνά αναλάμβαναν να διεκπεραιώσουν και πολλά καθήκοντα πέρα από τα εκπαιδευτικά. «Εκείνη την εποχή οι δάσκαλοι ήταν υποχρεωμένοι να μένουν στα χωριά που υπηρετούσαν. Πολλά σχολεία είχαν μάλιστα μία αίθουσα που προσφερόταν στον δάσκαλο για να μείνει. Και βέβαια ήξερα κι από τον πατέρα μου που ήταν εκπαιδευτικός ότι ο δάσκαλος τα παλιά τα χρόνια ήταν και λίγο ψάλτης, λίγο γεωπόνος, λίγο γιατρός, λίγο διαμεσολαβητής όταν κάποιοι μάλωναν κ.λπ.», σημειώνει η κα Κλειώ, ενώ θυμάται ότι η ίδια ως νεοδιόριστη είχε αναλάβει να κουρεύει τα παιδιά κάθε Τετάρτη, με τους μαθητές να προσέρχονται στο αυτοσχέδιο “κουρείο” με σπιτικά καλούδια ως αντίδωρο.
Η σημασία, ο σεβασμός και η αγάπη που έχαιραν στις τοπικές κοινωνίες οι εκπαιδευτικοί που επιτελούσαν με ευσυνειδησία το έργο τους αποτυπώνονταν συχνά και με συγκεκριμένες χειρονομίες: «Θυμάμαι όταν έφευγα από τη Σκλαβοπούλα οι χωριανοί είχαν φορτώσει ένα μουλάρι με κουλούρια, ξεροτήγανα κ.ά.», μας λέει με συγκίνηση η παλιά δασκάλα.

ΔΑΣΚΑΛΟΙ – “ΜΑΕΣΤΡΟΙ”


Θεατρικά δρώμενα και επετειακές εκδηλώσεις έμεναν για πάντα χαραγμένα στη μνήμη των μαθητών σε μια εποχή που δεν υπήρχε η πληθώρα των εκπαιδευτικών προγραμμάτων και δραστηριοτήτων που συναντάμε σήμερα.

Η κα Κλειώ γυρίζοντας το ρολόι του χρόνου πίσω σημειώνει τις τεράστιες διαφορές και προκλήσεις που είχαν να αντιμετωπίσουν οι παλιοί δάσκαλοι σε σχέση με τους σημερινούς εκπαιδευτικούς: «Πριν κάποια χρόνια με κάλεσαν στο 2ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων, όπου υπηρέτησα για πολλά χρόνια, να μιλήσω στους μαθητές για την ιστορία του σχολείου. Θυμάμαι ήταν πολλές νεαρές δασκάλες οι οποίες με ρώτησαν κάποια στιγμή πόσους μαθητές είχα. Τούς απάντησα κι εγώ ότι είχα και 53 μαθητές. “Σε όλο το σχολείο;”, ήταν η απορία τους. “Οχι βέβαια, στην τάξη μου”, τούς εξήγησα. “Και ποιο μάθημα κάνατε;”, ήταν η επόμενη ερώτηση. “Μα όλα φυσικά!”. Τούς φάνηκε περίεργο ότι διδάσκαμε και γυμναστική και μουσική και καλλιτεχνικά κ.λπ.». Για την κυρία Κλειώ, ωστόσο, οι αντικειμενικές δυσκολίες που εμποδίζουν συχνά το εκπαιδευτικό έργο μπορούν να ξεπεραστούν αν ένας δάσκαλος αγαπάει αυτό που κάνει και νοιάζεται για τα παιδιά. «Όλοι οι μαθητές έχουν κάτι καλό. Το ζήτημα είναι ο δάσκαλος να βρει και να αγγίξει τις ευαίσθητες χορδές του κάθε παιδιού», σημειώνει, ενώ φέρνει στη μνήμη της ένα ξεχωριστό περιστατικό που δείχνει πως εκείνα τα χρόνια -όπως και σήμερα- οι εκπαιδευτικοί καλούνται να διαχειριστούν με ευαισθησία προβλήματα που προκαλούνται από κοινωνικές προκαταλήψεις κ.ά.: «Μια μέρα μπήκε ο διευθυντής στην τάξη με ένα παιδί που ήταν Ρομά και μας ανακοίνωσε ότι θα ανήκει στην τάξη μας. Ρώτησα λοιπόν τα παιδιά ποιο θέλει να καθίσει στο θρανίο με αυτό το παιδί αλλά κανένα δεν ήθελε. Τους είπα λοιπόν κι εγώ ότι αφού δεν τον θέλει κανείς θα τον έχω εγώ δικό μου φίλο και έφερα μια καρέκλα και τον κάθισα δίπλα μου στην έδρα. Οταν είδαν, λοιπόν, τα παιδιά αυτή τη συμπεριφορά τότε άρχισαν κι αυτά σιγά – σιγά να σηκώνουν το χέρι τους και να ζητάνε να καθίσει μαζί τους. Λίγες ημέρες αργότερα, αυτό το παιδί άρχισε να με ρωτάει που είναι το σπίτι μου. Όταν τον ρώτησα γιατί θέλει να μάθει, μου απάντησε ότι ήθελε να φέρει στο σπίτι μου τη μαϊμού τού μπαμπά του για να μου χορέψει. Ήταν το πολυτιμότερο πράγμα που είχαν στο σπίτι τους και ήθελε με αυτό τον τρόπο να με ευχαριστήσει…», τόνισε η κα Κλειώ.

Ευχαριστίες

Για τη συγγραφή του ρεπορτάζ πολύτιμη υπήρξε η συμβολή της προέδρου του Συλλόγου Φίλων του Μουσείου Σχολικής Ζωής Μαρίας Δρακάκη, από τον υπεύθυνο του αρχειακού υλικού του Μουσείου Δημήτρη Καρτσάκη, οι οποίοι παραχώρησαν στις “διαδρομές” φωτογραφικό υλικό από το Μουσείο.


 https://www.haniotika-nea.gr/to-scholeio-mias-allis-epochis/




 




















Σάββατο 10 Σεπτεμβρίου 2022

ΔΙΑΦΟΡΑ

ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΕΣ ΑΚΤΕΣ... 

Κάποιες από τις αγιορείτικες ακτές, με τον φακό του συνονόματου εγγονού μου...  Όπως τις είδε από το πλοίο "ΑΓΙΑ ΑΝΝΑ" του ΜΙΚΡΟΑΘΩ, το πρωί στις 2 Σεπτεμβρίου... 



















 

Δευτέρα 13 Σεπτεμβρίου 2021

ΔΙΑΦΟΡΑ

ΤΡΥΓΟΠΑΤΗΜΑΤΑ 














Τρύγος, θέρος, πόλεμος! Τρυγοπατήματα προχθές Σάββατο, 11 Σεπτέμβρη. Να 'ναι καλά οι γιοι μου, ο Νεκτάριος και ο Θεοκλής, που με αδιάρανε το πρωί στο τρύγος της μεγάλης κρεβατίνας που έχουμε στα Τσικαλαριά  (τη μικρή την είχα τρυγήσει από την προηγούμενη μέρα) και ο γείτονάς μου στις Κατούνες του Νίππου,  ο Σταμάτης ο Κοτσιφός που ήρθε κι εφέτος (για τρίτη χρονιά) με την παρέα του κι έφερε τα ρωμαίικα σταφύλια του Αποκόρωνα, μαζί με τα απαιτούμενα σύνεργα για τη σύνθλιψη, όπως και τα ξαδέλφια μου, τον Μανούσο και την Νίκη που μας βοήθησαν κι οφέτος στα πάντα όλα. Και βέβαια τους άλλους φίλους που μας τίμησαν στο τραπέζι που ετοίμασε η Ευδοκία και στρώθηκε δίπλα στο πατητήρι... 

Καλά κρασιά! Και στο βγάρσιμο της τσικουδιάς με το καλό! ΑΝΑΖΗΤΗΧΤΟΙ! 

Παρασκευή 10 Σεπτεμβρίου 2021

ΔΙΑΦΟΡΑ

 ΤΗ ΡΩΜΙΟΣΥΝΗ ΜΗΝ ΤΗΝ ΚΛΑΙΣ…



Ο τάφος του Ελευθερίου Βενιζέλου στο Ακρωτήρι.

“Η νόμιμος οδός των επαναστάσεων.”


Ο τάφος του Νίκου Καζαντζάκη στο Μαρτινέγκο.

“ Το χρέος του αθρώπου να σώσει τη γης.”


Ο τάφος του Ειρηναίου Γαλανάκη στην Κίσαμο.

“ Η επανάσταση των συνειδήσεων.”


Ο τάφος του Μίκη Θεοδωράκη στον Γαλατά.

" Τη Ρωμιοσύνη μην την κλαις!”


Χανιά, 9 Σεπτεμβρίου 2021

(Χανιώτικα νέα, 10.9. 2021)


Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Πέμπτη 2 Σεπτεμβρίου 2021

ΔΙΑΦΟΡΑ


ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΜΟΥ ΕΙΝΑΙ Η ΕΛΛΑΔΑ"*: -  ΓΕΙΑ ΣΟΥ ΜΙΚΗ ΟΥΡΑΝΟΜΗΚΗ! 




«Δεν σ’ έχω δει ποτέ, όμως η μελωδία σου/ τραντάζει την καρδιά μου./ Ρωτάω τον ουρανό:/ Γιατί;/ Μ’ απαντάει γιατί είσαι ο γιος του./ Η μελωδία σου πηγάζει από τον ουρανό./ Δεν σ’ έχω δει ποτέ, όμως η δύναμή σου μεταδίδεται στο αίμα μου./ Ρωτάω τη γη:/ Γιατί;/ Μ’ απαντάει γιατί είσαι ο γιος της,/ Η δύναμή σου πηγάζει από τη γη./ Δεν σ’ έχω δει ποτέ/ όμως η ψυχή σου/ χτυπάει την ψυχή μου./ Ρωτάω τον λαό:/ Γιατί;/ Μ’ απαντάει γιατί είσαι γιός του./ Η ψυχή σου πηγάζει από τον λαό./ […]Ω! Μίκη!/ Ηθελα να σε δω από κοντά!/ Ηθελα να σου πω από κοντά/ μόνο μια λέξη, Γειά σου Μίκη». Από το ποίημα της Κινέζας ποιήτριας, δημιουργού του Ιδρύματος Ελληνικού Πολιτισμού στη Σαγκάη, Σιου Κάι.

«Τέτοιος στάθηκε ο Θεοδωράκης: Ελεύθερος και υπεύθυνος. Γι’ αυτό και άρθρωσε δική του μουσική, δική του σκέψη, δικό του λόγο, δικό του αγώνα. Ελεύθερος ο στοχασμός του, ξεθάβει ολοένα την αλήθεια και τις αξίες της, ελεύθερο το αίσθημά του, αποκαλύπτει την ομορφιά και της δίνει καινούργια στιλπνότητα. Ελεύθερη/ προμηθεϊκή η συνείδησή του απέναντι στον φίλο, απέναντι στον αντίπαλο, απέναντι στον εχθρό, απέναντι στο συμφέρον, στο κόμμα απέναντι, απέναντι στον Θεό, απέναντι σε όλους εκείνους που εκμαυλίζουν με άφατη τέχνη την ψήφο μας, (Φ. Πολίτης)». Χρίστος Λ. Τσολάκης, ομότιμος καθηγητής Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

«Η κάθε λέξη (σ.σ. για τον Θεοδωράκη) είναι σπόρος που θα φυτρώσει και θα καρπίσει στα πέρατα της Γης τα δέντρα με τους γλυκείς καρπούς της Ελλάδας την Ελευθερία, την Δικαιοσύνη, την Ελληνική Παιδεία και Αρετή… Οι ιδέες και σκέψεις θα είναι ουράνιες μελωδίες στους αγώνες για ανεξαρτησία και ευθύνη για εγκώμιο Δημοκρατίας. Ξεκινήσαμε την σπορά ιδεών της “Θρησκείας της Ελλάδος” στην Γη της Κίνας, της Ρωσίας και συνεχίζουμε εκεί που τα χωράφια του κόσμου δεν είναι σπαρμένα με σπόρους που σπάνε δεσμά δουλείας, βίας και αμάθειας. Ακολουθούν εκδόσεις μας στα αγγλικά, τουρκικά, γαλλικά… και με “ταχυδρόμο” ιδεών και αφορμή τον Μίκη Θεοδωράκη, μετράμε «βράχο-βράχο τον καημό μας» μέχρι να δουν όλοι την “μάνα τους Ελλάδα!”» Ευάγγελος Γ. Σπύρου, συγγραφέας-εκδότης.

Τρεις απ’ τις… χίλιες δεκατρείς “στάσεις” που έκανα ενώ διάβαζα με το μολυβάκι πάντα στο χέρι, πρόθυμο για σημειώσεις τις 262 σελίδες του βιβλίου-λευκώματος “Μίκης Θεοδωράκης: Θρησκεία μου είναι η Ελλάδα” του Γιώργου Λογοθέτη, που κυκλοφόρησε το 2016 από τις εκδόσεις “ΣΠΥΡΟΥ” και “ΜΙΛΗΤΟΣ”, παραπάνω. Εξ’ ονύχων ο λέων! Ουρανομήκης! Ο χαρακτηρισμός αυτός του Μεγάλου Παππού της Κρήτης, του Μακαριστού Μητροπολίτη Ειρηναίου Γαλανάκη, για τον Μίκη, διαρκώς στον νου μου. Κοντά σ’ αυτόν και ο χαρακτηρισμός “Ελληνομήκης”! Ουρανομήκης γιατί είναι ελληνομήκης ο Μίκης Θεοδωράκης, αυτό είναι το γενικό συμπέρασμα ύστερα από τη γνωριμία του μέσα από τις σελίδες του συγκεκριμένου βιβλίου του καλύτερου κατά πολλούς, απ’ όλα όσα γράφτηκαν γι’ αυτόν. Ειδικός των ειδικών ο Γιώργος Λογοθέτης.

Προβληματίστηκα πολύ για το περιεχόμενο της στήλης σήμερα, γιατί να το κρύψω. Ηταν τόσα πολλά αυτά που “αποθησαύρισα” στις σημειώσεις μου για το περί ου ο λόγος “εκδοτικό θαύμα” που κυκλοφορεί ήδη στα ρωσικά και στα κινεζικά, ενώ αναμένεται να κυκλοφορήσει και στα αγγλικά και στα τουρκικά και στα γαλλικά, και ζητούσαν επίμονα…. στασίδι. Μέσα σ’ αυτά και τα “στοιχεία” απ’ την παρουσίαση της ελληνικής και της ρωσικής έκδοσης στο Μουσείο “Μπενάκη” και διάφορα άλλα σχετικά. Οπως για παράδειγμα, ένα τηλεφώνημα που μου έκανε τις προάλλες ο και Χανιώτης γαμπρός, φίλος μου Βαγγέλης Σταύρου, ο κατευθυντήριος νους της “παγκόσμιας” αυτής έκδοσης για τον οικουμενικό Ελληνα Μίκη Θεοδωράκη. Μένω μόνο σ’ ένα τεράστιο ευχαριστώ για το δώρο σου, για να συνοδεύσω τα εκ βαθέων, συγχαρητήριά μου, σύνομε!

Χανιώτικα νέα (31.10.2017)

* Ενα από τα πολλά κατά καιρούς κείμενά μου για τον ΜΙΚΗ  ΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟΜΗΚΗ, και το παραπάνω. Με αφορμή το φευγιό του για το άλλο ημισφαίριο της ζωής,,, 

Κυριακή 29 Αυγούστου 2021

ΔΙΑΦΟΡΑ

 ΧΡΙΣΤΙΝΗ ΚΑΝΙΤΣΑΚΗ: ΠΑΙΧΝΙΔΙΩΝ ΜΝΗΜΗ



" Την μεν ζωγραφίαν ποίησιν σιωπώσαν, την δε ποίησιν ζωγραφίαν λαλούσαν"... Και η φράση αυτή του Σιμωνίδη του Κείου (Η ζωγραφική είναι ποίηση που σωπαίνει και η ποίηση είναι ζωγραφική που μιλά) στον νου μου, ενώ περιδιάβαζα το απόγευμα της περασμένης Παρασκευής 27 Αυγούστου στην έκθεση Ζωγραφικής της Χανιώτισσας Χριστίνας Κανιτσάκη, κόρης της γνωστής συγγραφέα Αθηνάς Κανιτσάκη, με τον γενικό τίτλο " Παιχνιδιών Μνήμη", στο Χαμάμ της οδού Κατρέ της Παλιάς Πόλης των Χανιών.  "Ποιήματα" και τα 34 έργα της . Ποιήματα νοσταλγίας σ΄ένα πρώτο επίπεδο, σ' ένα πρώτο κοίταγμα. Ένα τρενάκι, ένα καραβάκι, ένα κουρδιστό ανθρωπάκι... Μια μεταξωτή κλωστή που συνδέει το όποιο χθες με το όποιο αύριο... Ποιήματα ελπίδας σ' ένα δεύτερο- αχ αυτή η παδική αθωότητα! Ναι, η ομορφιά, έτσι όπως την υπηρετεί η Χριστίνα,  μπορεί να  σώσει τον κόσμο, για να θυμηθώ τον Ντοστογιέφσκι... Για μια "όαση εν μέσω πανδημίας"  έκανε λόγο μια φίλη μου, που " εντυπωσιάστηκε" και από τα έργα της ζωγράφου και από τα σχόλια στο Βιβλίο των Εντυπώσεων... 

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Πολλοί, πάμπολλοι, οι επισκέπτες της Έκθεσης που εγκαινιάστηκε το Σάββατο 21 Αυγούστου και κλείνει σήμερα, Δευτέρα 30 Αυγούστου  (ώρες λειτουργίας 6.30 - 10 μ. μ.) . 


H Χριστίνα με τη μητέρα της και την επίσης συγγραφέα αδελφή της Γιούλα 

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ,,, 

Δευτέρα 23 Αυγούστου 2021

ΔΙΑΦΟΡΑ

 ΛΙΛΑ ΤΡΟΥΛΙΝΟΥ: TO IΔΙΟ ΧΩΜΑ


Ταξιδεύοντας στους χρόνους του χώρου και στους χώρους του χρόνου... 

" Το ίδιο χώμα" , ο τίτλος του μυθιστορήματος της Λίλας Τρουλινού που εκδόθηκε εφέτος από τις εκδόσεις " Περισπωμένη" και παρουσιάστηκε στα τέλη του Ιούλη, στον μαγικό χώρο του Θεάτρου " ΚΥΔΩΝΙΑ" της πόλης μας.  " Κατεβαίνοτας τις ανηφόρες της Ιστορίας", ο υπότιτλος του... Ήμουν εκεί... 

Για ένα ξεχωριστό μυθιστόρημα που κινείται μεταξύ ιστορίας και μυθοπλασίας πρόκειται... Για ένα ιδιαίτερα από πολλές απόψεις βιβλίο που η συγγραφέας του το ααφιερώνει στους μαθητές της  του Γυμνασίου των Μελάμπων Ρεθύμνης του σχολικού έτους 1996 - 97 και στους ανθρώπους του χωριού που αγάπησε..  Βεβαίως και σε όλους εμάς που μας αρέσει η σαγηνευτική γραφή της και από τα προηγούμενα βιβλία της... Λαχταρώ να το διαβάσω με το μολυβάκι στο χέρι! 


Πέμπτη 22 Ιουλίου 2021

ΔΙΑΦΟΡΑ

 ΔΥΟ ΒΙΒΛΙΑ ΤΟΥ ΛΟΥΚΑ Δ. ΠΑΠΑΔΑΚΗ

" Η Κρήτη στην Επανάσταση τυυ Εικοσιένα -  Από την Ιστοριογραφία στην ποίηση" (Έκδοση Ιεράς Μητροπόλεως Ιεραπύτνης και Σητείας, με αφορμή τη συμπλήρωση της δεύτερης εκατονταετίας από την έναρξη της ελληνικής επανάστασης και της εθνικής παλλιγγενεσίας) και "Υπέρ Μαργίτη" (Εκδόσεις" Οδός Πανός¨) οι τίτλοι των δύο βιβλίων του, που μου έστειλε με τα Ελληνικά Ταχυδρομεία από την Αλίαρτο Βοιωτίας, όπου κατοικοεδρεύει, ο Γεραπετρίτης καλός μου φίλος, οδοντίατρος -  συγγραφέας Λουκάς Δ. Παπαδάκης. Σαν συνέχεια του μνημειώδους έργου του, ενός τόμου 850 σελίδων, " Ο Δέκατος Τρίτος Απόστολος =  Πράξεις Μελετίου Μεταξάκη", που μου είχε στείλει προ καιρού και το οποίο παρουσίασα με χαρά στη στήλη μου " Μια στάση εδώ, μια στάση εκεί, στην εφ. ¨Χανιώτικα νέα". 

Χαιρετώ σε κι αγαπώ σε και πολύ ευχαριστώ σε, και από εδώ, φίλε Λουκά! Ιδιαίτερα ενδιαφέροντα και αυτά σου τα βιβλία! Συγχαρητήρια και καλοτάξιδα! 






" Η Κρήτη στην Επανάσταση τυυ Εικοσιένα -  Από την Ιστοριογραφία στην ποίηση" (Έκδοση Ιεράς Μητροπόλεως Ιεραπύτνης και Σητείας, με αφορμή τη συμπλήρωση της δεύτερης εκατονταετίας από την έναρξη της ελληνικής επανάστασης και της εθνικής παλλιγγενεσίας) και "Υπέρ Μαργίτη" (Εκδόσεις" Οδός Πανός¨) οι τίτλοι των δύο βιβλίων του, που μου έστειλε με τα Ελληνικά Ταχυδρομεία από την Αλίαρτο Βοιωτίας, όπου κατοικοεδρεύει, ο Γεραπετρίτης καλός μου φίλος, οδοντίατρος -  συγγραφέας Λουκάς Δ. Παπαδάκης. Σαν συνέχεια του μνημειώδους έργου του, ενός τόμου 850 σελίδων, " Ο Δέκατος Τρίτος Απόστολος =  Πράξεις Μελετίου Μεταξάκη", που μου είχε στείλει προ καιρού και το οποίο παρουσίασα με χαρά στη στήλη μου " Μια στάση εδώ, μια στάση εκεί, στην εφ. ¨Χανιώτικα νέα". 

Χαιρετώ σε κι αγαπώ σε και πολύ ευχαριστώ σε, και από εδώ, φίλε Λουκά! Ιδιαίτερα ενδιαφέροντα και αυτά σου τα βιβλία! Συγχαρητήρια και καλοτάξιδα! 

Δευτέρα 14 Ιουνίου 2021

ΔΙΑΦΟΡΑ

 Ο " ΟΙΝΟΧΟΟΣ" ΤΗΣ ΦΩΤΕΙΝΗΣ 








Χάρηκα " χαράν μεγάλην, σφόδρα", όταν έφτασε στα χέρια μου η ποιητική συλλογή της φίλης μου, φίλης ζωής, Φωτεινής Σεγρεδάκη "Οινοχόος...", με το που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τα "Χανιώτικα νέα". Γειτόνισσά μουγια 17 χρόνια στην 3η σελίδα της εφημερίδας μας η και ξεχωριστή αυτή πνευματική δημιουργός του τόπου μας- "Εύφημες μνείες" η στήλη μου τότε, " Αφορμές" η δική της που τη συνεχίζει. 

Σ' ευχαριστώ από καρδιάς, φωτεινή Φωτεινή! Και για την αγάπη σου, όπως και στην αφιέρωσή σου την εκφράζεις, δημόσια Σ' ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ! 

Υ\Γ Και παραμυθίας ανάγνωσμα η ΠΟΙΗΣΗ σου! 

Δευτέρα 24 Μαΐου 2021

ΔΙΑΦΟΡΑ

"Ο ΔΕΚΑΤΟΣ ΤΡΙΤΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ" ΤΟΥ Λ. Δ. ΠΑΠΑΔΑΚΗ


Δώρο ακριβό το βιβλίο "Ο ΔΕΚΑΤΟΣ ΤΡΙΤΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ - ΠΡΑΞΕΙΣ ΜΕΛΕΤΙΟΥ ΜΕΤΑΞΑΚΗ" , που μου έστειλε, με τα ΕΛ. ΤΑ,  από την Αλίαρτο Βοιωτίας, όπου κατοικοεδρεύει ο Γεραπετρίτης οδοντίατρος και ξεχωριστός συγγραφέας Λουκάς Δημητρίου Παπαδάκης. Για έναν ιδιαίτερα επιμελημένο, διανθισμένο με πλούσιο φωτογραφικό υλικό,  τόμο, 850 πυκνογραμμένων σελίδων, πρόκειται! ΄Για τη ζωή και το έργο του και Αρχιεπισκόπου Αθηνών, Οικουμενικού Πατριάρχη, και εν τέλει Πατριάρχη Αλεξανδρείας ΜΕΛΕΤΙΟΥ ΜΕΤΑΞΑΚΗ , ο λόγος. Μυθιστόρημα η ζωή του... 
Από καρδιάς οι ευχαριστίες μου, Λουκά! Και βέβαια θα τα ξαναπούμε, Θεού θέλοντος, από τις ΣΤΑΣΕΙΣ... 












 

Δευτέρα 10 Μαΐου 2021

ΔΙΑΦΟΡΑ

 ΕΛΕΝΗ ΛΕΜΟΝΗ: "ΑΠΟΣΙΩΠΗΤΙΚΑ" ΚΑΙ "ΕΓΩΚΟΣΜΟΣ"









"Αποσιωπητικά" και "Εγώκοσμος", οι τίτλοι των ποιητικων της συλλογών που 
άφησε για μένα στα "Χανιώτικα νέα", η διαδυκτιακή μου φίλη Ελένη Νικολάου - Λεμονή, που όπως διαβάζω στο βιογραφικό της στο φτερό του εξώφυλλου της δεύτερης είναι "σπέρμα πολέμου και αντάρας" (γεννήθηκε την Πρωτοχρονιά του 1944), "γέννημα θρέμμα του Αττικού Ουρανού", "πνεύμα ανήσυχο και πολυταξιδεμένο"και ζει τα τελευταία χρόνια στα Χανιά. Έμεινα αρκετά στα ποιήματά της που μου άρεσαν πολύ. Ξεχωριστά στο ¨Άϊ - Γιώργης (Νυχτεριννή Ακολουθία")  του "Εγώκοσμου) 




Δευτέρα 3 Μαΐου 2021

ΔΙΑΦΟΡΑ

ΤΑ "ΚΡΑΟΥΝΑΚΕΙΑ" ΔΩΡΑ ΤΗΣ ΦΕΤΙΝΗΣ ΛΑΜΠΡΗΣ 

Μεγάλη Τετάρτη, την ημέρα που το παλιό παιδικό τραγουδάκι επιμένει να μας λέει ότι "Ο Χριστός εχάθη", έφτασαν, και με βρήκαν,  στο σπίτι μου τα λαμπριάτικα ΚΡΑΟΥΝΑΚΕΙΑ ΔΩΡΑ! Το αναστάσιμο σιντί "ΓΙΟΡΤΗ ΣΤΑ ΣΠΙΤΙΑ", το μοναδικό στο είδος του  σιντί με ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΟΥ ΛΟΡΚΑ, συνοδευόμενο μ' ένα "ονειρικό" βιβλίο, επίσης του Σταμάτη και το ιδιαίτερα επιμελημένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα  ΔΙΗΓΗΣΕΙΣ ΖΩΗΣ ΕΝΟΣ ΕΝΑΛΙΟΥ ΑΜΦΟΡΕΑ, το κείμενο του οποίου έχει γράψει η αδελφή του η Ιωάννα. 
Και από εδώ, σήμερα, Δευτέρα της Διακαινησίμου το από καρδιάς ευχαριστώ μου! 
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ! 
Να χαίρεστε την ΑΡΧΗΓΟ ( την ξαδέλφη μου την Τούλα, το γένος Κακατσάκη) και να σας χαίρεται, Σταμάτη, Ιωάννα και Δέσποινα! 
Μυρίζουν οι βασιλικοί μυρίζουν κι οι βαρσάμοι 
μα σα μυρίζει η πρεπιά βαρσάμια δε μυρίζουν....

ΧΑΙΡΕΤΩ ΣΑΣ ΚΙ ΑΓΑΠΩ ΣΑΣ!

Υ\Γ: Τα φετινά λαμπριάτικα ΚΡΑΟΥΝΑΚΕΙΑ ΔΩΡΑ μόνο με το ΚΟΥΣΤΟΥΜΑΚΙ που μου έκανε, όταν ήμουν 7 χρονών, ο ντάντος (νονός) μου, ο μακαρίτης εδώ και πολλά χρόνια Αντώνης Μποτωνάκης, μπορούν να συγκριθούν... 




https://youtu.be/7v9OCYM2pCc?t=22