Ε΄ ΤΑΞΗ ΔΗΜ. ΣΧ. ΝΑΥΣΤΑΘΜΟΥ ΚΡΗΤΗΣ
ΜΕΛΕΤΗ ΝΗΣΙΩΤΙΚΗΣ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑΣ ΚΑΙ ΠΕΙΡΑΜΑΤΩΝ ΦΥΣΙΚΗΣ
Καλοί µου φίλοι, καλό Σαββατοκύριακο!
Ένα ξεχωριστό και ιδιαίτερα πρωτότυπο ταξίδι Φυσικής και Γεωγραφίας, όπως το έζησαν τα Πεµπτάκια των δύο τµηµάτων του ∆ηµ. Σχολείου Ναυστάθµου Κρήτης, µεταξύ των άλλων, και το παρουσίασαν στο τέλος της περυσινής σχολικής χρονιάς, φιλοξενούµε σήµερα. Για µια συναρπαστική και πρωτότυπη δράση ο λόγος. «Το σχολείο που αγαπάµε είναι εκείνο που εµπνέει, που δίνει φτερά και φαντασία στα παιδιά να ανακαλύπτουν, να µοιράζονται και να λάµπουν». Μια απ’ τις φράσεις στο υπέροχο κείµενο - ρεπορτάζ που µου έστειλαν οι γνώστες στους αναγνώστες της στήλης δασκάλες τους, Άννα Νικολακάκη και Μαρία Σαπουνάκη. ∆εν θα το κρύψω ότι έµεινα ιδιαίτερα σ’ αυτήν. Συγχαρητήρια και γι’ αυτήν, αλλά και για όλες τις άλλες δράσεις που κάνατε µε τα περυσινά Πεµπτάκια σας, καλές µου συναδέλφισσες! Να τα χαίρεστε και να σας χαίρονται! Και σε άλλες συνεργασίες τη νέα σχολική χρονιά µε το καλό!
Σας χαιρετώ µε αγάπη όλους! Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης, δάσκαλος - λογοτέχνης
ΑΠΟ ΤΑ ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ ΦΥΣΙΚΗΣ ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ ΚΑΙ ΣΤΟ ΙΟΝΙΟ
Ένα γυμναστήριο γεμάτο… πυραυλάκια που εκτοξεύονται, χαρτάκια που κολλούν σε μαγικά μπαλόνια, γέφυρες που σηκώνονται με σύριγγες, ενεργειακά σπίτια, ηφαίστεια που εκρήγνυνται, αυτοσχέδια αυτοκινητάκια που κινούνται, ποτήρια που… ρουφούν νερό, μαγνήτες, ηλεκτρικά κυκλώματα, μείγματα... Και δίπλα σε όλα αυτά, κουτιά! Γεμάτα εικόνες, πρόσωπα, προϊόντα, αρώματα, γεύσεις, ιστορίες και χρώματα από νησιά της πατρίδας μας!
Αυτή ήταν η εικόνα που αντίκριζε, όποιος βρέθηκε στον χώρο του σχολείου μας, κατά την παρουσίαση της δράσης: μελέτης νησιώτικης Γεωγραφίας και πειραμάτων Φυσικής, με τίτλο: «Γεω – φυσιο Δημιουργίες». Μια σχολική εκδήλωση που έφερε χαμόγελα, ενθουσιασμό και, πάνω απ’ όλα, περιέργεια για να γνωρίσουμε τον κόσμο γύρω μας!
ΜΙΚΡΟΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ ΣΕ ΔΡΑΣΗ
Η ιδέα ξεκίνησε στην τάξη, απλά: να γνωρίσουν και να αγαπήσουν τα παιδιά τον μαγικό κόσμο της Φυσικής μέσα από τον πειραματισμό. Η ανταπόκριση όμως των μαθητών ξεπέρασε κάθε προσδοκία. Ετοίμασαν με μεράκι περισσότερα από 30 πειράματα, με τίτλους όπως «Λες το μπουκάλι να εκραγεί;», «Το turbo μπαλοαυτοκινητάκι», «Φτιάχνω τη δική μου λάμπα λάβας», «Ποιος επιπλέει και ποιος βουλιάζει;», εξηγώντας φαινόμενα όπως η πίεση, ο στατικός ηλεκτρισμός, η καύση, οι δυνάμεις και η ενέργεια, με λόγια απλά, κατανοητά… και φυσικά ενθουσιασμό. Οι μαθητές δεν ήταν απλοί παρουσιαστές, αλλά ερευνητές και αφηγητές, που με χαμόγελο και αυτοπεποίθηση εξηγούσαν στους συμμαθητές τους τι συμβαίνει, όταν ένα μπαλόνι βρεθεί σε ζεστό νερό ή πώς μια σύριγγα γεμάτη αέρα μπορεί να κινήσει μια γέφυρα!
ΈΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΕ ΝΗΣΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΣ … ΜΕΣΑ ΣΕ ΕΝΑ ΚΟΥΤΙ
Κι
εκεί που η επιστήμη εντυπωσίασε, η
γεωγραφία μάγεψε.
Κάθε
παιδί είχε “υιοθετήσει”
ένα ελληνικό νησί και το παρουσίαζε…
μέσα από ένα κουτί παπουτσιών! Τα
κουτιά μεταμορφώθηκαν σε μικρές εκθέσεις
με φωτογραφίες, αντικείμενα, προϊόντα,
και χάρτες.
Ήταν εκεί με η Μυτιλήνη
με το ούζο της, η Σαντορίνη με τη λάβα
και η Χίος με το άρωμα της μαστίχας και
το μαλλί από τα πρόβατα, αλλά και η
Ζάκυνθος με τον Διονύσιο Σολωμό και η
Νάξος με τον γυπαετό. Οι μικροί
"ξεναγοί"
αφηγούνταν με χαρά ιστορίες, θρύλους
και παραδόσεις συνδυάζοντάς τις με
γεύσεις και αρώματα, παρουσιάζοντας τα
σύμβολα που επέλεξαν να χωρέσουν στο
κουτί τους!
ΆΝΟΙΓΜΑ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Τόσο εντυπωσιακή ήταν η δουλεία των παιδιών και ο ενθουσιασμός τους, που αποφασίσαμε ότι άξιζε να μοιραστούν τις γνώσεις και τις εμπειρίες τους! Προσκλήσεις στάλθηκαν, στήθηκε ο χώρος, πήραμε θέσεις και υποδεχτήκαμε το κοινό!
Η εκδήλωση ήταν ανοιχτή σε γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικούς. Τα παιδιά όχι μόνο παρουσίασαν, απολύοντας τον φόβο της έκθεσης , αλλά μοιράστηκαν γνώσεις, συνδέοντας την επιστήμη και τον πολιτισμό με τρόπο βιωματικό και πρωτότυπο!
ΜΙΑ ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΠΟΥ ΜΕΝΕΙ
Γιατί
αυτό είναι το σχολείο που αγαπάμε: εκείνο
που εμπνέει, που δίνει φτερά και φαντασία
στα παιδιά να ανακαλύπτουν, να μοιράζονται
και να λάμπουν! ...Που
μαθαίνει
στα
παιδιά να μιλούν , να ακούν, να
συνεργάζονται..
Το σχολείο που δεν
περιορίζεται σε τοίχους και θρανία,
αλλά γίνεται εργαστήριο, λιμάνι και
ουρανός.
Είναι το σχολείο που δε βλέπει τη Φυσική σαν αποστήθιση νόμων και θεωριών, αλλά σαν περιπέτεια και ανακάλυψη! Το σχολείο που τολμά να βάλει στα χέρια των παιδιών φωτιά (ελεγχόμενη!), νερό, μαγνήτες, μπαταρίες και σύριγγες, και να τους πει: «Δες τι μπορείς να κάνεις όταν παρατηρείς, όταν παίζεις δημιουργικά!»
Και είναι το ίδιο σχολείο που δε βλέπει τη Γεωγραφία σαν απλή απομνημόνευση, αλλά σαν μια πρόσκληση για εξερεύνηση. Το σχολείο που εμπιστεύεται στα παιδιά ένα κουτί παπουτσιών και τους λέει: «Γέμισέ το με όσα έψαξες κι έμαθες. Κάν’ το δικό σου και μοιράσου το ταξίδι μαζί μου!»
Και τα βλέπει να ταξιδεύουν με τη φαντασία, να γίνονται ξεναγοί, να διηγούνται ιστορίες και παραδόσεις σαν να τις έζησαν. Και τότε το κουτί παύει να είναι απλώς κουτί, και γίνεται παράθυρο! Να μοιάζει με εκείνα που “προτείνουν” ο Ελύτης και ο Καβάφης!Γιατί αυτό είναι το σχολείο που αγαπάμε:
Όχι μόνο για όσα διδάσκει στα παιδιά, αλλά για το πώς τα κάνει να νιώθουν όσο τα διδάσκει.
Το σχολείο που μαθαίνει στα παιδιά, όχι μόνο να μαθαίνουν, αλλά να αγαπούν να μαθαίνουν, να ακούν, να μιλούν, να συνεργάζονται, να στηρίζουν…
Συγχαρητήρια στα παιδιά μας!
Ραντεβού τον Σεπτέμβρη για νέες περιπέτειες!
Οι δασκάλες της Ε’ τάξης Άννα Νικολακάκη και Μαρία Σαπουνάκη
Χανιώτικα νέα (Σάββατο, 19.7. 2025)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου