Πάντα ευνοϊκός στους Κρητικούς ο Δίας
«Αλλά τι θαυμαίνω Κρητών φρένας ους ποτ’ εφταίς/ Πατρός Αθηναίη δίδαλα πολλά δάεν;/ Κρης γαρ ο τορνεύσας τα δε χαλκία Κρης ο μολυβδοχύτης./ Κρης δαπανά. Νίκης ο φερώνυμος αυτός ο κλείων/ Κρης τάδε. Κρησίν ο Κρης ήπιος αιγίοχος». Μάρκος Μουσούρος σε μετάφραση (Λίνου Πολίτη): «Αλλά γιατί να θαυμάζω το μυαλό των Κρητικών,/ που κάποτε η Αθηνά με εντολή του πατέρα της τους έμαθε πολλά περίτεχνα έργα;/ Γιατί Κρητικός είναι αυτός που τα σκάλισε,/ Κρητικός κι αυτός που αράδιασε τους χάλκινους τύπους/ Κρητικός αυτός που τα κέντησε ένα – ένα,/ Κρητικός αυτός που τα έχυσε μολύβι/ και Κρητικός κάνει τα έξοδα,/ εκείνος που έχει το όνομα της νίκης./ Κρητικός κι αυτός που γράφει τούτο το εγκώμιο./ Στους Κρητικούς παραστέκεται… ευνοϊκός ο Δίας ο Κρητικός».
Η γλώσσα, με συνεπίκουρη την εικόνα, στη βασική κοινωνική της αποστολή που είναι η επικοινωνία. Απ’ όλους, όσοι μίλησαν το Σάββατο 24 Σεπτεμβρίου στο αμφιθέατρο του Μουσείου Τυπογραφίας Γιάννη και Ελένης Γαρεδάκη, κατά τη διάρκεια μιας ακόμα μεγάλης γιορτής της “Γιαγιάς Τυπογραφίας”, στην οποία απενεμήθηκαν τα βραβεία και οι έπαινοι του 3ου διεθνούς διαγωνισμού αφίσας με θέμα “Τυπογραφία: Παρελθόν, παρόν και μέλλον”. Καταθέσεις ψυχής. Από τον εμπνευστή και δημιουργό του Μουσείου Γιάννη Γαρεδάκη που άνοιξε την εκδήλωση απονέμοντας τα “εύσημα” στους συντελεστές της και στους “στυλοβάτες” του χώρου, ενός χώρου πολιτισμού και δημιουργίας (καθοριστική σε αυτό, η συμβολή του σημερινού εκδότη της εφημερίδας Μανώλη Γαρεδάκη) με εντυπωσιακά αποτελέσματα, που συν τοις άλλοις προβάλλει τον τόπο μας. Από την και σε ρόλο συντονίστριας της όλης εκδήλωσης διευθύντριας -“ψυχής” του Μουσείου” με συνεργάτιδα τη Μαρία Μυστακίδου- Ελιας Κουμή που ανακοίνωσε τα βραβεία και τους επαίνους κι έδωσε τα εντυπωσιακά στοιχεία των συμμετοχών (ο πρώτος νικητής απ’ την Κολομβία, ο δεύτερος απ’ την Τουρκία, ο τρίτος απ’ τα Χανιά) απ’ όλα τα μήκη και τα πλάτη της γης κι απ’ όλες τις γωνιές της Ελλάδας. Από τα μέλη της κριτικής επιτροπής. Τον καθηγητή Γιώργο Ματθιόπουλο που “όρισε” την Τυπογραφία ως επιστήμη των τεχνών και τέχνη των επιστημών· Τον καθηγητή Αλέξανδρο Κοκκόλα που έκανε λόγο για «αγαπημένο χώρο», τόσο για τον ίδιο όσο και για τους φοιτητές του, που τον επισκέπτονται κάθε χρόνο· Και από τη δική μας Ελένη Σταυρίδη, που μίλησε με πολλή τρυφεράδα για τα πρόσωπα των πραγμάτων του χώρου, που “ζωντανεύουν γύρω στα μεσάνυχτα” και λένε τα δικά τους… Από τον ιδιαίτερα συγκινημένο και “συγκινητικό” τυπογράφο – λιθογράφο, καλλιτέχνη, “δαιμόνιο μάστορα”, συνεργάτη του Μουσείου, Αντώνη Παπαντωνόπουλο, που “έκλεψε καρδιές” με το παραμύθι του “Το Γκατζετάκι και η γιαγιά Τυπογραφία”, ένα σύγχρονο παραμύθι άλλο πράγμα. Από τον κεντρικό ομιλητή, αρχιτέκτονα ιστορικό του βιβλίου, Κωνσταντίνο Στάικο, που ανέπτυξε με εμβρίθεια το θέμα “Οι απαρχές της ελληνικής τυπογραφίας” και επεσήμανε ότι εδώ η ύλη συναντά τον δημιουργό της, δηλαδή τους Κρήτες Τυπογράφους της Βενετίας που έβαλαν τα θεμέλια. Από τον διευθυντή των “Χανιώτικων νέων” Παρασκευά Περάκη, που στάθηκε στο πάθος των ανθρώπων του Μουσείου, που είναι παιδί της εφημερίδας, για τη δουλειά τους. Και βέβαια, απ’ όλους όσοι εκ των βραβευθέντων και διακριθέντων χαιρέτισαν…
Μέγα το της Τυπογραφίας συνεχιζόμενο θαύμα! Ο πρώτος τίτλος που σκέφτηκα για τις σημερινές “Στάσεις”, ενώ παρακολουθούσα, στο ξετρουλιαχτό από κόσμο αμφιθέατρο του μοναδικού Μουσείου Τυπογραφίας, που αποτελεί, έτσι όπως λειτουργεί και λειτουργείται εξ αδιανεμήτου πλούτο για τον τόπο μας. Προς το τέλος, ωστόσο, καθώς έκαναν κατοχή στο μυαλό μου κάποιες φράσεις απ’ το “επίγραμμα” του Μάρκου Μουσούρου στο εκδοθέν, εν έτει 1499 στη Βενετία αποκλειστικά από Κρήτες (τον Ζαχαρία Καλλέργη, τον Νικόλαο Βλαστό, τον Μάρκο Μουσούρο και άλλους), λεξικό “Ετυμολογικόν Μέγα”, που ονομάστηκε “αριστούργημα της Τυπογραφίας”, άλλαξα γνώμη. Παραμένει στο θέμα της Τυπογραφίας και σήμερα ευνοϊκός στους Κρητικούς ο Δίας! Τι θαύμα κι αυτό το Μουσείο Γιάννη και Ελένης Γαρεδάκη!.
Χανιώτικα νέα (27.09.2016).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου