Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Σάββατο 18 Ιανουαρίου 2025

ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ

 

11ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΧΑΝΙΩΝ

ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΑ ΜΥΣΤΙΚΑ ΤΩΝ ΣΥΝΝΕΦΩΝ 



Καλοί µου φίλοι, καλό Σαββατοκύριακο!
Μια ακόµα ξεχωριστή δράση του 11ου Νηπιαγωγείου Χανίων φιλοξενούµε στον σηµερινό Παιδότοπο. Για ένα πρόγραµµα που υλοποιήθηκε την περασµένη σχολική χρονιά µε τίτλο ‘‘Οι συννεφοπαρατηρητές και τα µυστικά των σύννεφων’’ σε σύµπραξη µε νηπιαγωγεία από 5 χώρες ο λόγος. Για ένα ταξίδι... των παιδιών... στα σύννεφα, µα και ταυτόχρονα για µια ‘‘εισαγωγή’’ τους στην επιστηµονική σκέψη. Για µια δράση που έχει στοιχεία παραµυθιού, που όµως δεν είναι παραµύθι...
Μπορούµε να διδάξουµε στα παιδιά τα πάντα, φτάνει να βρούµε τον έντιµο τρόπο, έχει γράψει στο περίπου το βιβλίο του ‘‘Η διαδικασία της Εκπαίδευσης’’ πριν από πολλά χρόνια ο Τζέροµ Μπρούνερ. Κι αυτή η φράση στον νου µου ενώ διάβαζα το κείµενο και έβλεπα τις σχετικές φωτογραφίες που µου έστειλε η και καλή µου φίλη, γνωστή στους αναγνώστες της στήλης, προϊσταµένη της Σχολικής Μονάδας Μαρία Σκορδίλη. Τα συγχαρητήριά µου και σ’ αυτήν και στις συνεργάτιδές της που χάριν των µαθητών τους επιµένουν να υπάρχουν...

Σας χαιρετώ µε αγάπη όλους!
Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης
δάσκαλος - λογοτέχνης


Οι συννεφοπαρατηρητές και τα μυστικά των σύννεφων

1. Το πρόγραμμα «The Cloud Spotters and the secrets of the clouds- Οι συννεφοπαρατηρητές και τα μυστικά των σύννεφων» που υλοποιήθηκε το σχολικό έτος 2023-24 στο 11ο Νηπιαγωγείο Χανίων, σε σύμπραξη με νηπιαγωγεία από Ελλάδα, Ιταλία, Κροατία, Πορτογαλία, Τουρκία αξιοποίησε την έμφυτη περιέργεια και το ιδιαίτερο ενδιαφέρον που έχουν τα παιδιά προσχολικής ηλικίας να ανακαλύψουν τον κόσμο γύρω τους. Ξεκινώντας από τον μαγικό κόσμο των σύννεφων, τα ενέπλεξε σε ενδιαφέρουσες, αναπτυξιακά κατάλληλες και υψηλής ποιότητας μαθησιακές καταστάσεις, ώστε να υιοθετήσουν θετική στάση απέναντι στον επιστημονικό τρόπο σκέψης και να αναπτύξουν σχετικές δεξιότητες.


 Ο παιγνιώδης χαρακτήρας του ενίσχυσε τη δραστηριότητα των παιδιών, ενώ η διαθεματική προσέγγιση των εννοιών σε συνδυασμό με τη χρήση διαφόρων μέσων, μεθοδολογιών και διδακτικών εργαλείων συνέβαλε στην ολόπλευρη ανάπτυξη των μαθητών, ενισχύοντας τόσο τις γνωστικές και κινητικές τους ικανότητες όσο και την καλλιέργεια «κοινωνικών δεξιοτήτων». Η δομή του προγράμματος είναι πλήρως συμβατή με την προσέγγιση
STE(A)M στην Προσχολική Εκπαίδευση, με κατάλληλα σχεδιασμένες δραστηριότητες που συνέβαλλαν στην επίτευξη των αναμενόμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων.


2.
Το έργο υλοποιήθηκε στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, στον Θεματικό Άξονα Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία-4.STEAM. Η δομή του βασίζεται στο Νέο Πρόγραμμα Σπουδών και την ενότητα των Φυσικών Επιστημών: Ύλη και φαινόμενα. Αξιοποίησε το ενδιαφέρον των παιδιών να κατανοήσουν τον κόσμο και τα φυσικά φαινόμενα, εισάγοντας τα, στην επιστημονική σκέψη και την ανάπτυξη σχετικών δεξιοτήτων. Η εκπαίδευση για τις δεξιότητες του 21ου αιώνα απαιτεί τη δημιουργία μαθησιακών περιβαλλόντων που αξιοποιούν τη διερευνητική μάθηση. Δημιουργήθηκαν ευκαιρίες για μαθησιακές εμπειρίες μέσω διερευνήσεων και επίλυσης προβλημάτων, αναπτύσσοντας προσωπικές δεξιότητες και ενισχύοντας τον επιστημονικό εγγραμματισμό. Οι δραστηριότητες συνέβαλαν στην κατάκτηση των μαθησιακών στόχων που περιλαμβάνονται στα Προγράμματα Σπουδών όλων των εταίρων. Τα παιδιά συμμετείχαν σε ερευνητικές δραστηριότητες, αναζητώντας πληροφορίες με τη βοήθεια της τεχνολογίας και της Τεχνητής Νοημοσύνης, χρησιμοποιώντας τες για να απαντηθούν τα ερωτήματα και να ανταποκριθούν στις μαθησιακές ανάγκες. Η παιγνιώδης μάθηση υποστήριξε την ενεργή συμμετοχή των παιδιών, ενώ η διαθεματική προσέγγιση των εννοιών, με τη χρήση διαφόρων μέσων, μεθοδολογιών και διδακτικών εργαλείων, συνέβαλε στην ολόπλευρη ανάπτυξή τους και την καλλιέργεια "ήπιων δεξιοτήτων". Με στόχο να καλλιεργηθεί στα νήπια το πνεύμα ομαδικής συνεργασίας και να αναπτύξουν πολύτιμες νοητικές δεξιότητες μέσω της εξερεύνησης και του πειραματισμού, επιδιώξαμε να αυξήσουμε το ενδιαφέρον για συμμετοχή και μάθηση, να ενισχυθεί η φαντασία τους και να καλλιεργηθούν οι επικοινωνιακές δεξιότητες. Επιδιώχθηκε η παροχή σε όλα τα παιδιά ίσων ευκαιριών μάθησης, ώστε να οδηγηθούν στην ανακάλυψη, ακολουθήσουν την προσωπική τους πορεία προς τη μάθηση, αξιοποιήσουν τις εμπειρίες τους, ενισχύσουν τα ενδιαφέροντά τους και αναπτύξουν τη μεταγνωστική τους ικανότητα, διευκολύνοντας την κατανόηση εννοιών και την κατανόηση και υιοθέτηση της επιστημονικής μεθόδου.



To
έργο κατέκτησε, κατόπιν αξιολόγησης, την Εθνική και Ευρωπαϊκή Ετικέτα Ποιότητας eTwinning ενώ παρουσιάστηκε στο 13ο Πανελλήνιο Συνέδριο για τις Φυσικές Επιστήμες στην Προσχολική Εκπαίδευση στη Θεσσαλονίκη με τον τίτλο: «”The Cloud Spotters”: Μια εκπαιδευτική πρόταση αξιοποίησης του μοντέλου της σχεδιαστικής σκέψης IDEO στην προσχολική αγωγή και εκπαίδευση».

Ευχαριστήριο

Eυχαριστούμε πολύ τον Ε.Ο.Υ και Κ.Ο.Υ. eTwinning για την τιμή της ετικέτας για άλλη μία φορά! Θερμές ευχαριστίες στους εταίρους μας και τη μοναδική ιδρύτρια και συντονίστρια του έργου Πόπη Πέαρου από το 14ο Πειραματικό Νηπιαγωγείο Κέρκυρας και μια σφικτή αγκαλιά στους μαθητές μας και τους συναδέλφους του 11ου Νηπιαγωγείου Χανίων Ελένη Βλησίδη, Μαρία Φωτάκη, Λίλη Καζάκου και Δήμητρα Ναξάκη, για τη συμβολή τους στην ετικέτα αυτή!

Η προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου Μαρία Σκορδίλη



Σύνδεσμοι με έργα των παιδιών

(Μερικά από τα έργα που δημιούργησαν τα παιδιά με τη βοήθεια των γονέων και των νηπιαγωγών τους κατά την υλοποίηση του έργου στους συνδέσμους)

Οι φωτογραφίες των σύννεφων από τις οικογένειες των μαθητών:

https://www.canva.com/design/DAF3EXb8Ofo/YGINoEYuRkJWBsPiuaKgaw/watch?utm_content=DAF3EXb8Ofo&utm_campaign=designshare&utm_medium=embeds&utm_source=link

Συννεφοπαρατήρηση: https://read.bookcreator.com/HqX5X0u2UoUFOr0UvAe1E0DoT6j1/ArOwACgpQk2GOsdYdobKVA/72y6SHldTG60Q96KLIs8gg

Tραγουδάμε για τα σύννεφα:

https://www.youtube.com/watch?v=wzwBR6ZP6B4

Συνέντευξη με ένα σύννεφο:

https://www.canva.com/design/DAGDJbIhlbo/YPK-4fWHa7J5Vxk8p-3srQ/view?utm_content=DAGDJbIhlbo&utm_campaign=designshare&utm_medium=embeds&utm_source=link



Πειράματα:

https://www.canva.com/design/DAF2eipPJvk/Ud8DXBEmOOZaRgSkhCTKDg/view?utm_content=DAF2eipPJvk&utm_campaign=designshare&utm_medium=embeds&utm_source=link#1

https://pickerwheel.com/?id=HUBAs

Παιχνίδι MEMO:

https://wordwall.net/resource/72378695/playful-clouds

Venn διάγραμμα από καταιγισμό ιδεών των νηπίων:

https://www.canva.com/design/DAFzm6sns8w/qAgorVJRJt1YY3CxjhDYtA/watch?utm_content=DAFzm6sns8w&utm_campaign=designshare&utm_medium=embeds&utm_source=link

Αξιολόγηση εκπαιδευτικών:

https://miro.com/app/board/uXjVKMXtvAY=/



Βιβλίο γνώσεων:

https://www.calameo.com/books/00630385814e4ce70fd0e

Το αφράτο σύννεφο μεταμορφώθηκε σε αυτοκίνητο:

https://school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/projects/cloud-spotters-and-secrets-clouds/twinspace/pages/puffy-little-cloud-changed

Συνέντευξη από ένα σύννεφο:

https://www.canva.com/design/DAGDJbIhlbo/YPK-4fWHa7J5Vxk8p-3srQ/view?utm_content=DAGDJbIhlbo&utm_campaign=designshare&utm_medium=embeds&utm_source=link

Τα τραγούδια των σύννεφων:

https://www.canva.com/design/DAGFdP4_l0M/SNigBzCG4ml_du7Ji8dolQ/edit

Τα σύννεφα είναι:

https://www.thinglink.com/scene/1850240737610826596



Αξιολόγηση παιδιών

https://school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/projects/cloud-spotters-and-secrets-clouds/twinspace/pages/childrens-evaluation



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου