Δ1 ΤΑΞΗ ΔΗΜ. ΣΧ. ΒΑΡΥΠΕΤΡΟΥ
ΜΕ ΤΑ ΑΓΑΠΗΜΕΝΑ ΜΑΣ ΖΩΑ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ
Καλοί µου φίλοι,
καλό Σαββατοκύριακο!
Για ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον πρόγραµµα φιλοζωίας που έγινε την τελευταία σχολική χρονιά στο ∆ηµοτικό Σχολείο Βαρυπέτρου Χανίων, ο λόγος στον σηµερινό Παιδότοπο. Γι’ αυτό µου γράφει η δασκάλα της ∆1 τάξης ∆ηµητρία Αποστολίδου στο διανθισµένο µε σχετικές ‘‘οµιλητικές’’ φωτογραφίες κείµενό της, που µου έστειλε ο γνωστός στους αναγνώστες της στήλης διευθυντής του Σχολείου Βαγγέλης Παγωνίδης. Πολύ τους ευχαριστώ και τους δύο. Χάριν των µαθητών τους υπάρχουν οι δάσκαλοι. Πολύ χαίροµαι που το διαπιστώνω…
Σας χαιρετώ µε αγάπη όλους!
Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης, δάσκαλος - λογοτέχνης
Σηµείωση: Ο Παιδότοπος θα µείνει κλειστός για τα επόµενα τρία Σάββατα. Σε διακοπές ο επιµελητής του…
Καλή αντάµωση το Σάββατο 20 Σεπτεµβρίου!
ΕΙΣΑΓΩΓΗ Το Δ1 του Δημοτικού Σχολείου Βαρυπέτρου Χανίων απέδειξε φέτος πως η αγάπη για τα ζώα μπορεί να γίνει μάθημα ζωής, δημιουργικότητας και συναισθηματικής ανάπτυξης. Στο πλαίσιο ενός ιδιαίτερου Προγράμματος Φιλοζωίας, οι μαθητές και οι μαθήτριες της τάξης είχαν την ευκαιρία να φέρουν εναλλάξ στο σχολείο τα αγαπημένα τους κατοικίδια και να τα παρουσιάσουν στους συμμαθητές τους. Κάθε ημέρα, η τάξη μεταμορφωνόταν σε έναν μικρό ζωολογικό κήπο γεμάτο φωνές, χρώματα και τρυφερές ιστορίες. Κάποιο παιδί έφερε το παιχνιδιάρικο σκυλάκι του, ένα άλλο τη νυσταγμένη γατούλα του, ενώ δεν έλειψαν το χαριτωμένο κουνελάκι και το ζωηρό καναρινάκι, Το κάθε παιδί παρουσίασε στους συμμαθητές του το ζωάκι του, μιλώντας για τις συνήθειες του, τη φροντίδα που απαιτεί και τις χαρές που προσφέρει. Ήταν μια ευκαιρία να αναπτυχθεί η υπευθυνότητα, η ενσυναίσθηση και ο σεβασμός προς όλα τα έμβια όντα. Η εμπειρία όμως δεν σταμάτησε εκεί. Στο μάθημα της Γλώσσας, οι μαθητές αξιοποίησαν αυτή την επαφή με τα ζώα δημιουργώντας κείμενα που περιέγραφαν τα χαρακτηριστικά των κατοικιδίων τους. Χρησιμοποίησαν επίθετα, εικόνες και συναισθηματικές εκφράσεις, μαθαίνοντας έτσι όχι μόνο να περιγράφουν με ακρίβεια, αλλά και να εκφράζουν την αγάπη και τον θαυμασμό τους για τους μικρούς τους φίλους.
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ: Ανάπτυξη φιλοζωικής συνείδησης
Τα παιδιά έρχονται σε άμεση επαφή με τα ζώα, μαθαίνουν να τα σέβονται, να τα φροντίζουν και να αναγνωρίζουν τις ανάγκες τους, καλλιεργώντας αξίες όπως ο σεβασμός προς κάθε μορφή ζωής. Καλλιέργεια της ενσυναίσθησης
Μέσα από την παρουσίαση και τη φροντίδα των ζώων, τα παιδιά μπαίνουν στη θέση του άλλου – είτε του ζώου, είτε του συμμαθητή τους – και μαθαίνουν να αναγνωρίζουν και να σέβονται τα συναισθήματά του. Ενίσχυση της ομαδικότητας και της κοινωνικότητας
Η συνεργασία, η παρατήρηση και η συζήτηση για τα ζώα ενισχύει τη συνοχή της ομάδας και ενδυναμώνει τις σχέσεις μεταξύ των παιδιών. Ανάπτυξη υπευθυνότητας
Η ενασχόληση με ένα ζώο, έστω και για μια ημέρα στο σχολείο, διδάσκει στα παιδιά την αξία της υπευθυνότητας απέναντι σε ένα έμβιο ον.
ΓΝΩΣΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ: Καλλιέργεια της παρατηρητικότητας
Τα παιδιά παρατηρούν τα εξωτερικά χαρακτηριστικά, τις κινήσεις και τη συμπεριφορά των ζώων, ενισχύοντας έτσι τη δεξιότητά τους στην παρατήρηση και την ανάλυση. Ενίσχυση της λεκτικής έκφρασης και του προφορικού λόγου
Με την προφορική παρουσίαση του ζώου τους, τα παιδιά εξασκούνται στο πώς να εκφράζονται με σαφήνεια, ακρίβεια και οργάνωση του λόγου. Ανάπτυξη λεξιλογίου και γλωσσικών δομών Κατά τη συγγραφή κειμένων στο μάθημα της Γλώσσας, οι μαθητές χρησιμοποιούν επίθετα, ρήματα και εκφράσεις που περιγράφουν την εμφάνιση και τη συμπεριφορά, διευρύνοντας το λεξιλόγιό τους με φυσικό και βιωματικό τρόπο. Σύνδεση γνώσης με προσωπικά βιώματα
Η διαδικασία της μάθησης γίνεται ουσιαστική όταν συνδέεται με προσωπικά βιώματα, όπως η καθημερινή ζωή με ένα κατοικίδιο. Έτσι, η γνώση παύει να είναι αφηρημένη και γίνεται χειροπιαστή και ουσιαστική.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ: Περιγραφή ζώου (κειμενικός τύπος: περιγραφή)
Οι μαθητές μαθαίνουν να οργανώνουν το λόγο τους σε παραγράφους, να χρησιμοποιούν χαρακτηριστικά επίθετα και να διατυπώνουν πληροφορίες με λογική σειρά. Ανάπτυξη αφηγηματικής και περιγραφικής δεξιότητας
Οι μαθητές γράφουν μικρά κείμενα, με έμφαση στη συναισθηματική τους σύνδεση με το ζώο, εξασκώντας παράλληλα την αφήγηση εμπειριών.Αλληλεπίδρασηπροφορικού και γραπτού λόγου Από την προφορική παρουσίαση στην τάξη, στην παραγωγή γραπτού λόγου: οι μαθητές μεταφέρουν εμπειρίες και πληροφορίες από τον προφορικό στο γραπτό λόγο. Ενίσχυση κινήτρων για γραφή Η σύνδεση της γραφής με ένα αγαπημένο θέμα (τα κατοικίδια) κάνει τα παιδιά πιο πρόθυμα και ενθουσιώδη να γράψουν, γεγονός που ενισχύει τη δημιουργικότητα και τη φαντασία τους.
ΑΝΤΙ ΕΠΙΛΟΓΟΥ Η συγκεκριμένη δράση αποτελεί παράδειγμα εφαρμογής της διαθεματικής προσέγγισης της μάθησης, συνδυάζοντας τη Γλώσσα, τη Μελέτη Περιβάλλοντος, την Αγωγή Υγείας και την Κοινωνική και Συναισθηματική Αγωγή. Παράλληλα, σέβεται τις αρχές της βιωματικής μάθησης και της διαφοροποιημένης διδασκαλίας, καθώς εμπλέκει ενεργά όλα τα παιδιά, με ή χωρίς κατοικίδιο.
Το Πρόγραμμα Φιλοζωίας αποτέλεσε μια γέφυρα ανάμεσα στη γνώση και την εμπειρία. Τα παιδιά δεν περιορίστηκαν σε θεωρητικές γνώσεις, αλλά βίωσαν στην πράξη την έννοια της υπευθυνότητας. Κάποια παιδιά που δεν είχαν κατοικίδιο, συμμετείχαν εξίσου ενεργά, κάνοντας ερωτήσεις, ζωγραφίζοντας τα ζώα των συμμαθητών τους ή γράφοντας φανταστικά κείμενα για το κατοικίδιο που θα ήθελαν να έχουν.
Με τη δράση αυτή αποδείξαμε πως η φιλοζωία δεν είναι μόνο η φροντίδα των ζώων, αλλά κυρίως μια στάση ζωής που καλλιεργεί τον σεβασμό, τη συντροφικότητα και την αγάπη. Και αυτά είναι ίσως τα πιο σημαντικά μαθήματα που μπορεί να προσφέρει το σχολείο.
Η ΔΑΣΚΑΛΑ ΔΗΜΗΤΡΙΑ ΑΠΟΣΤΟΛΙΔΟΥ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου