Β2 ΤΑΞΗ ΓΕΛ ΣΟΥΔΑΣ
ΌΤΑΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΥΝΑΝΤΟΥΝ ΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ
Καλοί µου φίλοι, Χριστός ανέστη!
«Πώς να κρυφτείς απ’ τα παιδιά/ αφού αυτά τα ξέρουν όλα...». Και αυτός ο στίχος του ∆ιονύση Σαββόπουλου στον νου µου, ενώ βρισκόµουν για ένα δίωρο, το πρωί της 18ης Μαρτίου τ.ε., µε τα υπέροχα παιδιά της Β2 τάξης του ΓΕΛ Σούδας, µε αφορµή την Παγκόσµια Ηµέρα Ποίησης, στις 21 Μαρτίου. Κι ένας από τους ορισµούς της ποίησης, ωστόσο. «Ποίηση είναι η συγκινησιακή χρήση της γλώσσας σε βαθµό υπέρτατο». Γι’ αυτήν τη συνάντηση ο λόγος στον σηµερινό Παιδότοπο... Τι ευλογία κι αυτή η επίσκεψη µου σε µια ακόµα σχολική τάξη! Πολύ τα ευχαριστώ και τα ίδια, και βέβαια την καθηγήτριά τους, την κυρία Νεκταρία Λαµπρινάκη, για την πρόσκληση, το υπέροχο ‘‘στήσιµο’’ της συνάντησης και για το λίαν αγαπητικό άρθρο της, στο οποίο παρεµβάλλονται σχετικές φωτογραφίες και δείγµατα από εργασίες (κείµενα και ζωγραφιές) των παιδιών.
Παράλειψη µου να µην ευχαριστήσω επίσης τη συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου Φιλολόγων Χανίων κα Στεργιανή Ζανέκα που παρακολούθησε την εκδήλωση και µίλησε σχετικά στα παιδιά, όπως επίσης τον φίλο διευθυντή του Λυκείου Θωµά Παναγιώτου (είχε και τον ρόλο φωτογράφου), όπως και όλα τα µέλη του Συλλόγου ∆ιδασκόντων για την υποδοχή...
Σας χαιρετώ µε αγάπη όλους!
Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης
δάσκαλος - λογοτέχνης
Όταν η ποίηση γίνεται προσιτή σε όλους
Γράφει η Νεκταρία Λαμπρινάκη*
Μια μαγική εμπειρία έζησαν οι μαθητές του τμήματος Β2 του ΓΕΛ Σούδας την Τρίτη 18 Μαρτίου. Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης επισκέφθηκε το τμήμα Β2 ο δάσκαλος και λογοτέχνης Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης μετά από πρόσκληση της συντάκτριας του παρόντος άρθρου, φιλολόγου του τμήματος.
Οι μαθητές πριν από την επίσκεψη είχαν μελετήσει στο πλαίσιο του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας την ποιητική συλλογή του “Τα χελιδόνια του Μοναχού”. Έμφαση είχε δοθεί στην ερμηνεία δύο ποιημάτων της συλλογής, τα οποία επέλεξαν οι μαθητές με την βοήθεια της φιλολόγου: “Διλήμματα” και “ Η Πύλη της μετάνοιας”. Η όλη διαδικασία της προετοιμασίας της εκδήλωσης συνεπήρε τα παιδιά, καθώς είχαν ενθουσιαστεί με την ιδέα ότι θα συναντήσουν έναν ποιητή. Κατά τη διάρκεια των δύο χρόνων διδασκαλίας του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας είχαν εκφραστεί πολλές απορίες από τους μαθητές για τη λειτουργία της ποίησης, το περιεχόμενό της, τον τρόπο έμπνευσης, την προσωπικότητα των ποιητών και άλλες. Τώρα λοιπόν προσδοκούσαν με ανυπομονησία απάντηση στα ερωτηματικά τους από έναν ποιητή, ιδιότητα που φάνταζε στα μάτια πολλών...μαγική. Όλοι λοιπόν οι μαθητές ενεπλάκησαν με θέρμη στην προετοιμασία της συνάντησης, άλλοι περισσότερο και άλλοι λιγότερο.
Επιτέλους ήρθε η ημέρα της εκδήλωσης. Μετά από μια σύντομη αναφορά στο ιστορικό της καθιέρωσης της Παγκόσμιας Ημέρας Ποίησης στις 21 Μαρτίου ακολούθησαν επιλεγμένες ρήσεις ποιητών για την ποίηση και τη λειτουργία της. Ορισμοί και απόψεις για την ποίηση από τους Νικηφόρο Βρεττάκο, Μανόλη Αναγνωστάκη, Τάσο Λειβαδίτη, Γιώργο Σεφέρη, Πολ Βαλερύ, Ανδρέα Εμπειρίκο, Γιάννη Ρίτσο ζωντάνεψαν μέσα από τις απαγγελίες των παιδιών.
Ακολούθησε ένα σύντομο βιογραφικό του καλεσμένου μας και κατόπιν ήρθε η ώρα που όλοι περιμέναμε με ανυπομονησία. Οι ερωτήσεις διαδέχονταν η μία την άλλη, για τη λειτουργία της ποίησης, την έμπνευση, το εργαστήριο του ποιητή, το περιεχόμενο της ποίησης που είναι συνήθως στενάχωρο... Οι απαντήσεις άφηναν άφωνους τους μαθητές.
Ιδιαίτερη αναφορά επιβάλλεται να γίνει στην έκπληξη που επιφύλαξαν τα παιδιά στο λογοτέχνη: Είχε ερωτηθεί η Τεχνητή Νοημοσύνη ως Βαγγέλης Κακατσάκης για τον Έλληνα ποιητή που τον εκφράζει περισσότερο. Η απάντηση του ταυτιζόταν με της Τεχνητής Νοημοσύνης! Ο Σεφέρης και ο Καβάφης...πράγμα που δημιούργησε στην ομάδα ανάμεικτα συναισθήματα: θαυμασμό και θλίψη. Η προτροπή του ποιητή βρήκε όλους σύμφωνους: Να την χρησιμοποιούμε και όχι να μας χρησιμοποιεί.
Η πιο συγκινητική στιγμή της εκδήλωσης ήταν η απάντηση στην ερώτηση: Ποιο είναι το πιο αγαπημένο από όλα του τα έργα… Μας διάβασε ένα ποίημα που έγραψε μετά το θάνατο της μητέρας του...σχεδόν όλα τα μέλη της ομάδας δάκρυσαν...
Ας δούμε όμως τι έγραψαν τα παιδιά και τι τα συγκίνησε...
Αυτό που μας έμεινε από την εκδήλωση με τον κύριο Κακατσάκη ήταν το πάθος και η αγάπη που έχει για την λογοτεχνία και την ποίηση μέσω τις οποίας εκφράζει τα συναισθήματά του και αυτό το καταλάβαμε κυρίως από το ποίημα που έγραψε για την μητέρα του. Επίσης μάθαμε τι είναι ποίηση μέσα από τα λόγια των μεγαλύτερων ποιητών αλλά και από τον κύριο Κακατσάκη . Προβληματιστήκαμε για τη σημασία της ποίησης στις ζωές μας και αποκομίσαμε πολλές γνώσεις.(Μελετίου Αριστείδης, Πολίτης Βασίλης, Μαλαξιανάκης Δημοσθένης, Σκαντζουράκης Σταύρος)
Η συνάντηση μας με τον Βαγγέλη Κακατσάκη μας δημιούργησε ποικίλα συναισθήματα: ενδιαφέρον για την ποίηση και συγκίνηση, διότι μας άγγιξε κάθε ένα από τα ποήματά του. Επίσης ο κ. Κακατσακης δημιούργησε ένα οικείο και φιλικό περιβάλλον όσο μας μοίραζε τις γνώσεις του. Είμαστε ευγνώμονες που είχαμε την ευκαιρία να τον γνωρίσουμε από κοντά και να μάθουμε παραπάνω πράγματα για την ποίηση και τον ίδιο. (Κουτσοπούλου Ευθυμία, Λαδιανού Μαρία, Μαρινάκη Άννα, Μπουρμπάκη Μαριάντα)
Από την επίσκεψη του Βαγγέλη Κακατσάκη με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης εντυπωσιαστήκαμε με τις γνώσεις που είχε για την ποίηση και το ποίημα που έχει γράψει για την μητέρα του, το οποίο μας συγκίνησε βαθιά. (Γ.Παπαβασιλείου, Ρ. Κτενιαδάκης, Β. Παναγιωτάκης, Ν.Μουμούρης)
Συχνά ακούγονται από τους μεγάλους επικρίσεις εναντίον των παιδιών και εφήβων ότι είναι κολλημένοι στα κινητά και τις οθόνες και ότι δεν τους συγκινούν οι πνευματικές ενασχολήσεις, ότι δεν συγκινούνται από την Ποίηση και τη Λογοτεχνία γενικά ή τους ανθρώπους του πνεύματος. Εγώ λέω ότι απλά τους λείπουν τα ερεθίσματα. Κύριε Βαγγέλη είμαστε όλοι ευγνώμονες για τα όσα μας δίδαξε η προσωπικότητά σου. Εις το επανιδείν!!!
*φιλόλογος του ΓΕΛ Σούδας
Χανιώτικα νέα (Σάββατο, 26.5.2025)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου