Παρασκευή, 11 Μαρτίου 2016

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

ΑΠΟΚΡΙΑΤΙΚΑ

Η Κανιανή Καμήλα (φωτό: Ειρήνη Καλαιτζάκη
«Να τον προσέξετε (σ.σ.: κι) εφέτος τον Καρνάβαλο με σεβασμό και βαθύ στοχασμό. Είναι πανάρχαιο το φαινόμενο και είναι φαινόμενο βαθύτατου και αγχώδους αιτήματος της ψυχής του ανθρώπου να λυτρωθεί από την καθημερινή του υποκρισία με μίαν έκφρασιν ανωνύμου, διονυσιακής νέας υποκρισίας. Είναι τραγική μορφή ο Καρνάβαλος. Ζητεί να λυτρωθεί από την υποκρισίαν υποκρινόμενος. Ζητεί να καταλύσει όλες τις ποικίλες προσωπίδες που φορεί κάθε μέρα με μία νέα, την πιο απίθανη». Από τον μακαριστό μητροπολίτη Χαλκηδόνος Μελίτωνα Χατζή, μία απ’ τις πιο σημαντικές μορφές της σύγχρονης ορθοδοξίας, μεσούσης της Δικτατορίας των Συνταγματαρχών στην Ελλάδα, η παρέμβαση. «Να ντύνεστε, παιδιά μου, καρναβάλια, να ντύνεστε, αλλά να ντύνεστε μόνο τις Απόκριες κι όχι κάθε μέρα!». Στο ίδιο μήκος κύματος και η απάντηση που έδωσε, την ίδια χρονική περίοδο σε κορίτσια του Οικοτροφείου Θηλέων Κισάμου, όταν του ζήτησαν τη γνώμη του για το θέμα, ο επίσης μακαριστός μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου Ειρηναίος Γαλανάκης ο Χριστιανός.

«“Τακτική” υποχώρηση κατά κάποιον τρόπον πατέρων της Εκκλησίας όταν είδαν κι απόειδαν ότι δεν ήταν δυνατόν να ξεκόψουν οι Χριστιανοί από τα ειδωλολατρικά έθιμα που είχαν κληρονομήσει και τελούνταν τέλος χειμώνα αρχές άνοιξης συγκεντρώνοντάς τα όλα στις τρεις εβδομάδες της Αποκριάς. Ετσι είχαν και “την πίτα ολόκληρη και τον σκύλο χορτάτο”», όπως γράφει στο βιβλίο της “Λαογραφικό Ημερολόγιο” η Αικατερίνη Τσοτάκου – Καρβέλη. Σοφοί άνθρωποι!

Καλά κρατούν ακόμα ανά την Ελλάδα οι διάφορες αποκριάτικες, καρναβαλικές, ως επί το πλείστον, εκδηλώσεις, μεταλλαγμένες αρκετά, ωστόσο, σε σχέση με αυτές του παρελθόντος. Τότε που τις μεγάλες Αποκράδες “κουζουλαίνονταν” (στην κυριολεξία το ρήμα) ακόμα κι οι γράδες. Τότε που κυριαρχούσε στην ελληνική επικράτεια ο παραδοσιακός αυθορμητισμός και ήταν στις δόξες τους οι δημώδεις κοινωνίες. Αυτό δεν σημαίνει πάντως ότι δεν υπάρχουν ακόμα κάποιες νησίδες αντίστασης, στα ξένα προς την παράδοσή μας πρότυπα, όπως επισημαίνει και στο βιβλίο του “Λαϊκές τελετουργίες στην Κρήτη” ο Νίκος Ψιλάκης. Πρωτίστως στο Καλυβιανό Καρναβάλι (αύριο στον Παιδότοπο λεπτομέρειες) και στην Κανιανή Καμήλα ο νους μου.

«Πάμε Κάινα!». Ενα έθιμο μοναδικό που έρχεται απ’ τα παλιά, είναι αυτό της Καμήλας που γίνεται κάθε Καθαρά Δευτέρα στην Κάινα Αποκορώνου. Και βέβαια θα γίνει κι εφέτος με την ευθύνη του δραστήριου πολιτιστικού Συλλόγου του χωριού “Το Σωποτό” (πρόεδρος του Δ.Σ. ο Μαθιός Σταυρουλάκης), μου είπε σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχαμε, ο και καλός μου φίλος Κανιανός συγγραφέας Ιάσονας Μαυροματάκης. Οσοι πιστοί!

Η Κανιανή Καμήλα ξεκινάει τη βόλτα της από το ένα άκρο του χωριού και περνώντας από την πλατεία “πειράζει” τον κόσμο που έχει μαζευτεί εκεί. Ολοι οι κάτοικοι του χωριού, ανεξαρτήτου ηλικίας, ντύνονται με πρωτότυπες αυτοσχέδιες στολές ακολουθώντας την καμήλα ως το σημείο του ξεφαντώματος. Την ακολουθούν επίσης γαϊδούρια, μασκαρεμένα και αυτά. Οι μεταμφιεσμένοι έχουν κρεμασμένα πάνω τους κυρίως λέρια προβάτων και προβιές ζώων. Το γλέντι συνεχίζεται μέχρι τις πρώτες βραδινές ώρες με τη συνοδεία παραδοσιακών μουσικών οργάνων».

Καλές Απόκριες και Καλή Καθαρά Δευτέρα, όπου κι αν είστε! Και βέβαια, Καλή Σαρακοστή!
Χανιώτικα νέα (11.03.2016)


Read more: http://www.haniotika-nea.gr/apokriatika/#ixzz42b2WKZFG 
Under Creative Commons License: Attribution Non-Commercial 
Follow us: @HaniotikaNea on Twitter | haniotika.nea on Facebook

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου