Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Σάββατο 13 Απριλίου 2024

ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ

Β1 10ου ΔΗΜ. ΣΧ. ΧΑΝΙΩΝ
ΣΤΟ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟ ΚΡΗΤΙΚΟ ΣΠΙΤΙ ΤΗΣ ΣΟΥΔΑΣ




Καλοί µου φίλοι, καλό Σαββατοκύριακο!
Για την επίσκεψη των ∆ευτερακιών (Β1) του 10ου ∆ηµ. Σχ. Χανίων στο Παραδοσιακό Κρητικό Σπίτι της Σούδας ο λόγος στον σηµερινό Παιδότοπο… Όπως τη βίωσαν και την κατέγραψαν στις εντυπώσεις τους, που µου έστειλε µαζί µε σχετικές φωτογραφίες η δασκάλα τους Κάτια Γκλάβα. Για το ταξίδι τους στο χθες των παππούδων τους και των γιαγιάδων τους. Για τον αργαλειό και τον ξυλόφουρνο… Για την παλιά κουζίνα, το παλιό σαλόνι και την παλιά αποθήκη… Για τα παλιά πιάτα µε τα τέλεια σχέδια και τα υπέροχα παλιά χαλιά... Για το ψωµί που τα ίδια ζύµωσαν, έψησαν κι έφαγαν… Κι αν πρέπει να κάνουν τέτοιες επισκέψεις οι δάσκαλοι µε τους µαθητές τους! Συγχαρητήρια και στη δασκάλα και στα παιδιά. Και βέβαια στους ανθρώπους του Πολιτιστικού Συλλόγου Σούδας που έστησαν και κρατούν ανοιχτό τον ξεχωριστό αυτόν χώρο!
Σας χαιρετώ µε αγάπη όλους!
Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης
δάσκαλος - λογοτέχνης



Στο Λαογραφικό Μουσείο που πήγαμε είδα έναν αργαλειό παλιό που βρίσκεται εκεί και είναι από τα παλιά τα χρόνια. Εκεί υπήρχε και ένας ξυλόφουρνος διαφορετικός από αυτούς που έχουμε τώρα. Στον ξυλόφουρνο ψήσαμε το ολόφρεσκο ψωμί που φτιάξαμε. Μου άρεσε όμως πάρα πολύ η αποθήκη που είχαν στα σπίτια και μάζευαν τα υλικά που χρειάζονταν. Μου έκανε εντύπωση η ζυγαριά που είχαν και ήταν χωρίς μπαταρίες. Ελευθερία Κ.

Αυτό που μου άρεσε περισσότερο ήταν ο αργαλειός επειδή με αυτόν έφτιαχναν πολύχρωμα χαλιά και κουβέρτες. Επίσης μου άρεσε και η αποθήκη του σπιτιού γιατί ήταν το πιο σημαντικό δωμάτιο τ για να κρατάνε τα τρόφιμα τους όπως το κρέας ,τα λαχανικά, τους σπόρους… Περίεργο ήταν και η ζυγαριά που είχαν. Εντύπωση μου έκαναν και τα παλιά λεφτά που είδα εκεί. Πολύ ωραία ήταν και τα πιάτα που είχαν όμορφες ζωγραφιές. Το σαλόνι ήταν πολύ ωραίο με ωραίο μαλακό καναπέ και φαινόταν ακριβό. Υπήρχε και ένα δωμάτιο με όπλα που όμως δε μου άρεσε καθόλου.

Άλκηστη Λ.




Στο Μουσείο ήταν όλα τέλεια και παραλίγο να λιποθυμήσω από αυτά που έβλεπα. Ας ξεκινήσουμε πρώτα από τα πιάτα, ήταν τέλεια με τέλεια σχέδια. Τα χαλιά όμορφα πολύχρωμα με διάφορα χρώματα άλλα κόκκινα, άλλα κίτρινα, άλλα πράσινα. Πιστεύω όλα ήταν πολύτιμα. Επίσης ο ξυλόφουρνος ήταν τέλειος και μου έμοιασε σαν αυτόν που ψήνουν τις πίτσες. Θεανώ Κ.

Στο Μουσείο ήταν όλα τέλεια. Εμένα μου άρεσε περισσότερο από όλα το σαλόνι που ήταν κόκκινο και βελούδινο. Μετά μου άρεσε και η κουζίνα που είχε πολλά αντικείμενα που τα χρησιμοποιούσε η μαμά του σπιτιού για να μαγειρεύει. Δέσποινα Χ.

Αυτό που μου άρεσε εμένα ήταν όταν ο κύριος μας έδειξε πώς γίνεται το αλεύρι από τα σιτάρι. Πριν μπούμε στο Μουσείο έξω στην αυλή που ήμασταν έριξε σπόρους από σιτάρι μέσα σε δύο πέτρες και στριφογύρισε τη μία ,από κάτω μετά από λίγο έπεφτε το αλεύρι. Ηλιόδωρος Σ.

Για μένα το πιο ωραίο ήταν ο ξυλόφουρνος και το ψωμί που φτιάξαμε. Ήταν πολύ νόστιμο και πολύ διαφορετικό από αυτό που αγοράζουμε. Αγάπη Γ.


Στο Μουσείο που πήγαμε μάθαμε πώς έφτιαχναν παλιά το αλεύρι και πώς ζύμωναν και έψηναν το ψωμί. Ήταν πολύ ενδιαφέρον. Ο ξυλόφουρνος μου φάνηκε πολύ μεγάλος αλλά στα παλιά τα χρόνια έτσι έπρεπε να είναι για να μπορούν να μαγειρεύουν. Το πιο περίεργο πράγμα που είδα ήταν ο αργαλειός που τον είχαν για να υφαίνουν.

Άγγελος Μ.

Από αυτά που είδα στο Κρητικό Σπίτι μου άρεσε περισσότερο το ψωμί που ζυμώσαμε και φάγαμε, ήταν πεντανόστιμο. Είδαμε και τον ξυλόφουρνο που το ψήσαμε όπως κάνανε παλιά. Το άλλο που μου άρεσε ήταν ο αργαλειός και τα υπέροχα χαλιά που έφτιαχναν. Νεκτάριος Μπ.

Το ψωμί μου άρεσε περισσότερο από όλα, ήταν πολύ νόστιμο. Από όλα τα δωμάτια μου άρεσε περισσότερο η κουζίνα. Είχε πολλά πράγματα που τα χρησιμοποιούσαν καθημερινά. Ήταν πολύ γεμάτη αλλά και απλή. Βίκτωρας Φ.

Το ψωμί που ζύμωσα ήταν πολύ νόστιμο και φρέσκο και το ψήσαμε στον ξυλόφουρνο. Ενθουσιάστηκα όμως με τον αργαλειό και την αποθήκη του σπιτιού. Επίσης τα χαλιά ήταν πολύ εντυπωσιακά και μου άρεσαν. Ακόμα ο ξύλόφουρνος ήταν εντυπωσιακός και περίεργος και μου άρεσε. Θα ήθελα να είχα έναν. Πέρασα πολύ ωραία και είδα και έμαθα εντυπωσιακά πράγματα.

Μάνος Μ.

Το παλιό κρητικό σπίτι που επισκεφτήκαμε είχε πολλές παλιές εικόνες στους τοίχους. Μου έκανε εντύπωση μια εικόνα που είχε τον Ελευθέριο Βενιζέλο. Το ψωμί που φτιάξαμε μόνοι μας ήταν πολύ νόστιμο. Κρυσταλλένια Σ.




Εμένα μου άρεσε περισσότερο που ζυμώσαμε με την τάξη μου και ψήσαμε ψωμί. Μου έκανε εντύπωση που ο θησαυρός των παλιών ανθρώπων ήταν τα σπόρια τους. Ακόμη μου έκανε εντύπωση ο αργαλειός που που ύφαιναν τα ρούχα τους και τα χαλιά τους. Τέλος μου έκανε εντύπωση που τα παιδιά όλα δούλευαν για να έχουν όλα αυτά που χρειάζονταν. Έφτου - Λίλα Γ.

Στο Λαογραφικό Μουσείο που πήγαμε περάσαμε όλοι πολύ ωραία και θα ήθελα να ξαναπάμε. Εκεί μας ξενάγησαν και μας έμαθαν να φτιάχνουμε ψωμί. Μου άρεσαν πολύ τα χαλιά και νομίζω ότι ήταν ανεκτίμητης αξίας. Άρτεμις Μ.

Αυτό που δε θα ξεχάσω είναι τα υπέροχα χαλιά που ύφαιναν στον αργαλειό. Μου έκαναν εντύπωση για τα χρώματα τους και για τα δύσκολα σχέδια τους. Ήταν υπέροχα όλα ! Μυρτώ-Δήμητρα Τσ.

Το ψωμί που φτιάξαμε και φάγαμε ήταν πολύ νόστιμο. Το ψήσαμε σε ξυλόφουρνο όπως παλιά. Επίσης μου έκανε εντύπωση ο αργαλειός που δεν είχα ξαναδεί και ύφαιναν οι γυναίκες τα χαλιά τους. Αντώνης Χ.

Πολλές ευχαριστίες για την φιλοξενία, την ξενάγηση και για όλα τα καινούρια που είδαμε και μάθαμε. Ευχαριστούμε για το πιο γλυκό ψωμί που φάγαμε. ‘Εγινε η αφορμή για να πούμε το σχετικό παραμύθι και να καταλάβουμε ότι κοπιάσαμε για να φάμε το ΠΙΟ ΓΛΥΚΟ ΨΩΜΊ.

Η δασκάλα της τάξης

Κάτια Γκλαβά

Χανιώτικα νέα (Σάββατο, 13.4.2024) 

https://www.haniotika-nea.gr/paidotopos-b1-10oy-i-sch-chanion-sto-paradosiako-kritiko-spiti-tis-soydas/


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου