Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Τρίτη 7 Μαρτίου 2023

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ, ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

" ΣΤΗΣ ΑΝΟΙΞΗΣ ΤΟΝ ΕΡΧΟΜΟ, ΕΣΤΕΡΕΨΑΝ ΤΑ ΛΟΓΙΑ" - ΚΑΙ... ΣΤΑ ΠΕΤΑΧΤΑ (ΜΑΝΤΙΝΑΔΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΗΜΕΡΑ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑ, ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΑΝΤΡΑ,ΧΩΡΑ ΤΗΣ "ΦΑΙΔΡΑΣ ΠΟΡΤΟΚΑΛΕΑΣ)

 
 
«Κατεβάζω στα μάτια τη μαύρην ομπόλια,/ για να πάψει ο νους με τα μάτια να βλέπει.../ Ξεφαντώνουν τ’ αηδόνια στα γύρω περβόλια,/ λεμονιάς σε κυκλώνει λεπτή μοσκοβολιά.// Φεύγεις πάνω στην άνοιξη, γιε μου, καλέ μου,/ Άνοιξη μου γλυκιά, γυρισμό που δεν έχεις./ Η ομορφιά σου βασίλεψε κίτρινη, γιε μου,/ δε μιλάς, δεν κοιτάς πως μαδιέμαι, γλυκέ μου!// Καθώς κλαίει σαν της παίρνουν το τέκνο η δαμάλα,/ ξεφωνίζω και νόημα δεν έχουν τα λόγια./ Στύλωσε μου τα δυο σου τα μάτια μεγάλα:/ τρέχουν αίμα τ’ αστήθια, που βύζαξες γάλα». Από το ποίημα «Η μάνα του Χριστού» του Κώστα Βάρναλη.

«Γιε μου, σπλάχνο των σπλάχνων μου/ καρδούλα της καρδιάς μου,/ πουλάκι της φτωχιάς αυλής, ανθέ της ερημιάς μου,// πώς κλείσαν τα ματάκια σου και δε θωρείς που κλαίω/ και δε σαλεύεις, δεν γρικάς τα που πικρά σου λέω;// Γιόκα μου, εσύ που γιάτρευες κάθε παράπονό μου, που μάντευες τι πέρναγα κάτου απ᾿ το τσίνορό μου/ τώρα δε με παρηγοράς και δε μου βγάζεις άχνα/ και δε μαντεύεις τις πληγές που τρώνε μου τα σπλάχνα;// Πουλί μου, εσύ που μου ‘φερνες νεράκι στην παλάμη,/ πώς δε θωρείς που δέρνομαι και τρέμω σαν καλάμι;// Στη στράτα εδώ καταμεσής τ᾿ άσπρα μαλλιά μου λύνω/ και σου σκεπάζω της μορφής το μαραμένο κρίνο.// Φιλώ το παγωμένο σου χειλάκι που σωπαίνει/ κι είναι σαν να μου θύμωσε και σφαλιγμένο μένει.// Δε μου μιλάς κι η δόλια εγώ τον κόρφο, δες, ανοίγω και στα βυζιά που βύζαξες, τα νύχια, γιε μου, μπήγω». Από τον “Επιτάφιο” του Γιάννη Ρίτσου, όπου μια μάνα θρηνεί το σκοτωμένο παιδί της στην απεργία των καπνεργατών τον Μάη του 1936.

«Πέρασαν εννιά μήνες/ που εγκυμονώ τον θάνατό σου.// Καταιγισμός δακρύων/ σπάσαν τα νερά./ Απόψε, ξέρεις, ξανά θα σε γεννήσω/ κι όπως θα σ’ αποθέτω στοργικά/ στο ακριβό λίκνο της μοναξιάς μου/ θα σε νανουρίζω:/ Ύπνε που παίρνεις τα παιδιά/ μη μου το πάρεις τούτο./ Εννέα μήνες το περίμενα/ και το μεγάλωσα μετά/ κι αντρείεψε και...// Τόσο ακριβό, τόσο εξωφρενικό/ είναι επιτέλους ένα θαύμα,/ θεέ μου;» Το ποίημα της Αγγελικής Σιδηρά «Τοκετός» από την ποιητική της συλλογή “Οίμοι λέγουσα” (2020), για τον μικρότερο γιο της που έφυγε νωρίς.

«Ποιες μάνες κλαίνε τα παιδιά/ ποιοι έρωτες χαθήκαν./ Ποιοι πατεράδες στέναξαν/ ποια όνειρα κλαπήκαν...// Λούλουδα εμαράθηκαν/ Πουλιά εβουβαθήκαν/ Άγγελοι πριν την ώρα τους/ Στους ουρανούς εβγήκαν...// Στης Άνοιξης τον ερχομό/ Εστέρεψαν τα λόγια/ Κι ο Μάρτης σιγομουρμουρά/ Μονάχα μοιρολόγια...» Άτιτλο ποίημα της Χανιώτισσας βρεφονηπιοκόμου Αγγελικής Κοκολογιάννη. Εν είδει επιλόγου στο σημερινό ποιητικό Ανθολόγιο. Εις μνήμην...



ΚΑΙ... ΣΤΑ ΠΕΤΑΧΤΑ

ΜΑΝΤΙΝΑΔΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΗΜΕΡΑ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ Την ημέρα της Γυναίκας που γιορτάζεται αύριο, 8 του Μάρτη, μας θυμίζει η Νεκταρία Θεοδωρογλάκη στις σημερινές της μαντινάδες. Στους άνδρες απευθύνεται. «Τη μέρα την αυριανή, άνδρες να θυμηθείτε,/ στο έτερό σας ήμισυ χρόνια πολλά να πείτε», μας λέει στην πρώτη. «Με ένα ρόδο τσ’ άνοιξης κάθε γυναίκα μοιάζει,/ χαρίστε της μια αγκαλιά, αύριο που γιορτάζει», μας λέει στη δεύτερη.

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΑΝΤΡΑ Ως Ημέρα μνήμης των αγώνων του Κινήματος για τα Δικαιώματα των Γυναικών καθιερώθηκε η Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας. Την ημέρα αυτή συνηθίζεται σε πολλά μέρη να προσφέρουν οι άνδρες δώρα στις γυναίκες της ζωής τους (μητέρες, συζύγους, κόρες, φίλες, αδελφές, συναδέλφους κ.λπ.). Στην Ιταλία για παράδειγμα οι άνδρες τούς δίνουν κίτρινες μιμόζες… Αν υπάρχει Παγκόσμια Ημέρα του Άνδρα; Και βέβαια υπάρχει και γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 19 Νοεμβρίου σε 70 περίπου χώρες του κόσμου. Όχι πάντως στην Ελλάδα. Στα νησιά Τρίνινταντ και Τομπάκο της Καραϊβικής, το 1999 ο πρώτος εορτασμός. Κοίτα να δεις τι μαθαίνεις όταν ψάχνεις στο Διαδίκτυο…!

ΧΩΡΑ ΤΗΣ "ΦΑΙΔΡΑΣ ΠΟΡΤΟΚΑΛΕΑΣ Αποδιοπομπαίος τράγος ο σταθμάρχης των Τρένων της Λάρισας, λένε. Ξεχνώντας τον Χαρίλαο Τρικούπη. Απαλλάσσοντάς τον από κάθε ευθύνη. Αν δεν έφτιαχνε αυτός, όντας πρωθυπουργός, το σιδηροδρομικό δίκτυο, δεν θα γινόταν αυτό που έγινε. Για να ξέρουμε τι λέμε δηλαδή. Χώρα της “φαιδράς πορτοκαλέας” ήταν και παραμένει η Ελλάς...
 
Χανιώτικα νέα (Τρίτη, 7.3.2023) 
 ΟΛΜΗΜΑ ΚΙ ΑΤΟΠΗΜΑ ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ Η ΣΙΩΠΗ

 
 
 
Γράφει ο Νεκτάριος Ευ. Κακατσάκης
Τίποτα παραπάνω από τη σιωπή...Στον ανείπωτο πόνο τι να πρωτοχωρέσει ο νους, η ψυχή, η καρδιά τ’ ανθρώπου; Τις διαπιστώσεις; Τις ωμές αλήθειες; Τα λάθη; Τα ψεύτικα τα λόγια τα μεγάλα; Τόλμημα κι ατόπημα οι όποιες λέξεις σήμερα!
Τόλμημα κι ατόπημα είναι ακόμη κι η σιωπή…
Τόλμημα κι ατόπημα τούτο το κείμενο για τα όσα συνέβησαν από κείνη τη στιγμή της 28ης Φεβρουαρίου ώρα 23:21 στην καρδιά της Ελλάδας!
Τίποτα παραπάνω δεν χρειάζεται παρά σιωπή!
Σιωπή ν’ ακουστεί το θρόισμα του φευγιού τόσων ψυχών…
Σιωπή για τους ανθρώπους που χάθηκαν...
Σιωπή για τους δικούς τους που… έμειναν αδειανά σαρκία…
Σιωπή για όλες τις ανάκατες κραυγές, εκείνων που άδικα δικαίωμα “απέκτησαν” στην τραγωδία των Τεμπών, να πρωταγωνιστούν!
…Σιωπών και σιγανά… στ’ άκρα της ψυχής, αιωρείται κόμπος το δάκρυ, έπειτα απ’ όλα τα δάκρυα…
…Σιωπών και σιγανά ο λυγμός που κρύβεται από ντροπή μπροστά σε όλες τις οικογένειες που ζουν το παράλογο θανατικό…
…Σιωπούσα και σιγανά, οργισμένη η θύελλα εντός που ξεσηκώνεται και πιέζει τα μηλίγγια, καθώς μπροστά στις κάμερες μιλώντας, έπιασαν στασίδι εκείνοι που δεν πρέπει να μιλούν…
Μια παρατεταμένη Μεγάλη Παρασκευή μοιάζει στο διηνεκές ο χρόνος από κείνη την αποφράδα ημέρα με απανωτές τις δύσεις ήλιων, με επαναλαμβανόμενο τον επιτάφιο Θρήνο!
Τόσες ζωές εν τάφω· εκείνων των μικρών, διαττόντων αστέρων, που χάθηκαν βίαια για πάντα και των άλλων, κυρίως των πολύ δικών των αδικοχαμένων, που έμειναν εδώ να βιώνουν τη “ζωή εν τάφω πάνω απ’ το χώμα”!
 
Χανιώτικα νέα (Τετάρτη, 8.3.2023) 
 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου