Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Σάββατο 1 Ιουνίου 2024

ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ

Δ' ΚΑΙ Ε' ΤΑΞΕΙΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΩΝ "ΜΑΥΡΟΜΑΤΑΚΗ"

ΤΑΞΙΔΕΥΟΝΤΑΣ ΣΕ ΠΑΛΙΟΤΕΡΟΥΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥΣ


Καλοί µου φίλοι, καλό Σαββατοκύριακο και καλό µήνα!
Η διερεύνηση περασµένων, παλιότερων πολιτισµών, ο στόχος της εργασίας που µου έστειλε για τον Παιδότοπο ο διευθυντής των Εκπαιδευτηρίων “ΜΑΥΡΟΜΑΤΑΚΗ - ΜΗΤΕΡΑ” Κώστας Μανωλάκης. Για µια εργασία που έκαναν τα παιδιά τα ∆΄ και της Ε΄ τάξης του εν λόγω Σχολείου µε οδηγούς τους δασκάλους τους, πρόκειται. Για µια πραγµατικά “υπέροχη” εργασία, για ένα ταξίδι στο µακρινό χθες της πατρίδας µας και στη ρωµαϊκή εποχή, αλλά και σε πολιτισµούς της Αµερικής και όχι µόνο… Για ένα, όντως, ενδιαφέρον ταξίδι στον χρόνο και στον χώρο που πρόσφερε, εκτός των άλλων, και πολλές ευκαιρίες συνεργασίας, όπως επισηµαίνουν στο εισαγωγικό τους σηµείωµα οι “οδηγοί” σ’ αυτήν τη “διερεύνηση” εκπαιδευτικοί… 
Συγχαρητήρια και σ’ αυτούς και στους µαθητές τους!
Σας χαιρετώ µε αγάπη όλους!
Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης
δάσκαλος - λογοτέχνης






Ταξίδι στον χώρο και στον χρόνο Η Δ΄ και η Ε΄ τάξη των Εκπαιδευτηρίων Μαυροματάκη-Μητέρα στα εργαστήρια δεξιοτήτων εργάστηκε πάνω στην κεντρική ιδέα: «Η ερμηνεία των ευρημάτων παρέχει πληροφορίες για την ιστορία των ανθρώπων». Σκοπός μας ήταν να διερευνήσουμε αρχαίους και παλαιότερους πολιτισμούς.

Ασχοληθήκαμε λοιπόν με τους αρχαίους πολιτισμούς από την περιοχή μας. Μελετήσαμε την αρχαία Ελλάδα μέσα από τα αγγεία της γεωμετρικής περιόδου. Μας ενέπνευσαν και ζωγραφίσαμε τα δικά μας με την τεχνική χαρακτική στο χρώμα. Ταξιδέψαμε στα ρωμαϊκά χρόνια και ειδικά στο εντυπωσιακό μνημείο του Κολοσσαίου. Κατασκευάσαμε μία μακέτα από χαρτόνι και φανταστήκαμε τι συνέβαινε σ’ εκείνο το αμφιθέατρο.

Επειδή έχουμε πολλούς μαθητές αμερικανικής καταγωγής, το ενδιαφέρον μας στράφηκε και σε πολιτισμούς της Αμερικής. Έτσι εξερευνήσαμε τον πολιτισμό των Μάγια. Φτιάξαμε μια αναπαράσταση του διάσημου ημερολογίου των Μάγια. Στη συνέχεια μαθαίνοντας για τους Αζτέκους, κατασκευάσαμε ένα κολιέ των Αζτέκων, χρησιμοποιώντας μακαρόνια και πηλό! Τέλος, μελετήσαμε τους ιθαγενείς που διέμεναν στα βορειοδυτικά κοντά στις ακτές του Ειρηνικού. Μάθαμε για τα έθιμά τους και κατασκευάσαμε μοντέλα – τοτέμ. Ήταν ένα ενδιαφέρον ταξίδι στον χώρο και τον χρόνο που εκτός από γνώσεις μας πρόσφερε πολλές ευκαιρίες έκφρασης δεξιοτήτων όπως η δημιουργικότητα και η συνεργασία.

Οδηγοί των μαθητών σ’ αυτή τη διερεύνηση ήταν η δασκάλα της Δ΄ τάξης Βερονίκη Ντουσάκη, ο δάσκαλος της Ε΄ τάξης Γιώργος Καλλίθρακας και η δασκάλα των αγγλικών Ρία Θωμαδάκη.





The Native American (Pacific Northwest tribes) had Totem Poles. Totem Poles are logs that are carved and then painted with symbols, called totems of animals or people. Totem poles often tell stories of important family members or celebrate special events. They can measure 40-60 feet in height; some are as tall as 150 feet! Τα τοτέμ ήταν συνηθισμένα και μου αρέσουν να τα βλέπω. Τα χρώματα που χρησιμοποιούσαν στα τοτέμ είναι συγκεκριμένα: πρασινωπό μπλε, κίτρινο, κόκκινο, άσπρο, μαύρο και μαύρο. Τα ζώα ήταν: κάστορας, αρκούδα, αετός, βάτραχος, κουκουβάγια, λύκος, κοράκι. Αδελαΐδα, Αθηνά (Δ΄ τάξη)


Οι Μάγια έζησαν από τον 3ο μέχρι τον 17ο μ.Χ. Όταν τους ανακάλυψαν οι Ευρωπαίοι ήρθε η καταστροφή τους. Είχαν ναούς για θρησκευτικούς λόγους. Είχαν τους δικούς τους αριθμούς με σύμβολα κύκλους και παύλες.

Belief in their gods. They had the first calendar ever. Every sign means something. They have 20 signs and they could do 21 combinations with their calendar. Their civilization was very good and interesting. Γκάια, Αντέλ, Μπιάνκα (Δ΄ τάξη)

The Aztec had many gods and built large temples to honor them. One God they worshiped was Huitzilopochtli, the god of war and the sun. They settled on the shores of lake Texcoco around A.D. 1325. They built their capital Tenochtitlan on an island in the middle of the lake. Οι Αζτέκοι ήταν πολύ δημιουργικοί αν και είχαν τελετές με θυσίες ανθρώπων. Μου άρεσαν γιατί είχαν ενδιαφέρον. Γεράσιμος, Σέιτζ (Δ΄ τάξη)




Φτιάξαμε τα γεωμετρικά αγγεία. Τα λένε έτσι επειδή πάνω τους είχαν γεωμετρικά σχήματα  και για αυτό αυτή η εποχή ονομάστηκε γεωμετρική. Τα είδη των αγγείων είναι ο αμφορέας, ο κρατήρας, η λεκάνη, ο λήκυθος, το πινάκιο κ.ά. Τα αγγεία που ζωγραφίζονταν με μαύρο χρώμα πάνω σε κόκκινο φόντο ήταν τα μελανόμορφα και τα αγγεία με κόκκινες φιγούρες σε μαύρο φόντο ήταν τα ερυθρόμορφα. Όλες τότε οι οικογένειες χρησιμοποιούσαν διάφορα αγγεία για τις καθημερινές τους ανάγκες. Σ’ αυτά αποθήκευαν λάδι, κρασί και άλλα προϊόντα. Μας άρεσε πολύ αυτή η τεχνική που χρησιμοποιήσαμε για να τα φτιάξουμε. Ξένια, Μιχαέλα (Δ΄ τάξη)





Το Κολοσσαίο είναι στη Ρώμη. Κατασκευάστηκε τον 1o αιώνα μ.Χ. Εκεί μέσα μονομάχοι πολεμιστές συγκρούστηκαν, νίκησαν ή πέθαναν. Οι αυτοκράτορες για να ευχαριστήσουν τον λαό πρόσφεραν «άρτον και θεάματα», panem et circenses” στα λατινικά. Ο κόσμος ζητούσε να δει αίμα. Πολλοί αθώοι άνθρωποι και ζώα σκοτώθηκαν για να ικανοποιηθούν οι φανατικοί θεατές. Φαντάζόμαστε έναν μονομάχο μέσα στην αρένα του Κολοσσαίου. Μιλάει μόνος του: «Πρέπει να νικήσω, δεν μπορώ να ξεφύγω. Αν σκοτώσω τον αντίπαλό μου, θα με ελευθερώσουν. Ο τιποτένιος εχθρός μου είναι ξαπλωμένος στο χώμα! Θεοί, δώστε μου δύναμη». Την ίδια στιγμή ένας θεατής λέει στον διπλανό του: «Τέλειος αγώνας! Ελπίζω να νικήσει ο μονομάχος μου, γιατί έχω ποντάρει 5 αργύρια». Ο αυτοκράτορας στο θεωρείο του σκέφτεται: «Να γεμίσει η σκηνή αίμα… Να ευχαριστηθεί ο λαός!» Αθηνά, Γιώργος, Ιάσονας, Μανόλης, Τσίτσι (Ε΄ τάξη)

Χανιώτικα νέα (Σάββατο, 1 Ιουνίου 2024)

https://www.facebook.com/profile.php?sk=approve&highlight=1378931589714918&log_filter=review&queue_type=non_friends&notif_id=1717226670979030&notif_t=mention&ref=notif#1378931589714918

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου