Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Ε2 ΤΑΞΗ 8ου ΔΗΜ. ΣΧ. ΧΑΝΙΩΝ
Οταν συναντήσαμε τον... Γουτεμβέργιο

Kαλοί μου φίλοι!
«Εντυπωσιαστήκαμε», «μάθαμε», «τυπώσαμε», «οραματιστήκαμε», «ονειρευτήκαμε», «νιώσαμε ευλογημένοι»... Τα βασικά ρήματα που χρησιμοποίησαν, ο δάσκαλος της Ε2 τάξης του 8ου Δημ. Σχ. Χανίων Ευάγγελος Παγωνίδης και οι μαθητές του στο κείμενο που έγραψαν, ύστερα απ’ την επίσκεψή τους στο Μουσείο Τυπογραφίας της εφημερίδας μας. Τα λένε τόσο παραστατικά και τόσο... δημοσιογραφικά τα Πεμπτάκια του Ογδόου και ο καλός, με όλη τη σημασία που έχει η λέξη, δάσκαλός τους, στο κείμενο αυτό, όπως και στις άλλες, ωστόσο, ατομικές εργασίες που μας έστειλαν. Διάχυτη και σ’ αυτές η χαρά, για την ευκαιρία που είχαν να συναντήσουν (μέσω της Ελιας Κουμή και του Γιώργου Μαρουλοσηφάκη, μην ξεχνιόμαστε) τον... Ιωάννη Γουτεμβέργιο. Τι να προσθέσω εγώ; Τίποτε άλλο απ’ το να εκφράσω, συνοδεύοντας τα συγχαρητήριά μου, τον θαυμασμό μου για τον τρόπο που τους έμαθε ο δάσκαλός τους να εκφράζονται. Α, και να τους ζητήσω συγγνώμη που δεν χωρούν όλες οι εργασίες τους...
Σας χαιρετώ όλους!
Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Οι ώρες κύλησαν και η μεγάλη μέρα έφτασε. Συγκεντρωθήκαμε όλοι, ανεβήκαμε στο πούλμαν και ξεκινήσαμε τη διαδρομή για το μουσείο.
Μόλις φτάσαμε, μια ευγενική κυρία μας καλωσόρισε και μας μίλησε για την ιστορία του τυπογραφείου. Πιο συγκεκριμένα, μας είπε για την ανακάλυψη της τυπογραφίας από τον Γουτεμβέργιο καθώς και για τον τρόπο με τον οποίο τυπογραφούσαν παλαιότερα. Αναφέρθηκε στα παλιά μηχανήματα και στον τρόπο λειτουργίας τους και απάντησε πρόθυμα σε κάθε απορία μας.
Στη συνέχεια, ένας άλλος πολύ ευδιάθετος κύριος ανέλαβε την ξενάγησή μας στους χώρους του μουσείου. Μας έδειξε πράγματα που είδα για πρώτη φορά και δεν φανταζόμουν ότι υπήρχαν. Ενθουσιάστηκα που είδα τόσο πολλά και διαφορετικά μηχανήματα. Το καθένα είχε μια ξεχωριστή και απαραίτητη λειτουργία για την τύπωση της εφημερίδας.
Αυτή η επίσκεψη στο Τυπογραφικό Μουσείο Χανίων θα μου μείνει αξέχαστη γιατί γνώρισα πολλά καινούργια για μένα πράγματα. Μακάρι, στην πορεία της μαθητικής μου ζωής να έχω την τύχη να επισκεφτώ και άλλα τόσο μοναδικά ιδιαίτερα και ιστορικά μέρη.
Ναταλία Παντιέρα

Είχα αγωνία γιατί ήθελα να δω τα μηχανήματα της παλιάς εποχής.
Μόλις αποβιβαστήκαμε από το λεωφορείο και μπήκαμε στο μουσείο εντυπωσιάστηκα από τη θερμή υποδοχή και την καλοσύνη των ξεναγών. Εκεί μάθαμε και είδαμε πάρα πολλά πράγματα για τον τρόπο τυπογραφίας στα παλιά χρόνια. Τα όσα μας περιέγραψαν έγιναν πράξη όταν εκτυπώσαμε μια μικρή δική μας εφημερίδα. Αυτό ήταν το πιο συναρπαστικό. Μας περίμενε μια έκπληξη όταν ο ξεναγός μας έγραψε με μια σφραγίδα με μελάνι, σαν εκείνης της εποχής, το αρχικό γράμμα του ονόματός μας στο χέρι κάθε παιδιού.
Εύχομαι να ξαναπάω με το σχολείο μου στο μουσείο της Τυπογραφίας και να περάσουμε υπέροχα και μια μέρα όλο εκπλήξεις.

Κώστας Μαυράκης

Ηταν μια χειμωνιάτικη Τετάρτη του 2013, όταν οι μαθητές και οι μαθήτριες του Ε2 του 8ου Δημοτικού Σχολείου Χανίων, τα παιδιά του 21ου αιώνα, τα παιδιά του Internet και του ηλεκτρονικού βιβλίου, των διαδραστικών πινάκων και της σύγχρονης τεχνολογίας, πραγματοποίησαν εκπαιδευτική εκδρομή στο Μουσείο Τυπογραφίας της εφημερίδας «Χανιώτικα νέα» στο Βιοτεχνικό Πάρκο Χανίων. Ολα ήταν υπέροχα, βγαλμένα από την Ιστορία. Είχαμε την ευκαιρία να μάθουμε, να τυπώσουμε, να οραματιστούμε και να ονειρευτούμε.
Εκεί στο Μουσείο, συναντήσαμε και τον Ιωάννη Γουτεμβέργιο. Εντυπωσιαστήκαμε με το πιστό του αντίγραφο του ξύλινου πιεστηρίου που βρίσκεται στο Μουσείο, στην πόλη μας, στα μικρά Χανιά κι είναι μόλις ένα από τα τρία που υπάρχουν σε όλη την Ευρώπη.
Διαπιστώσαμε ότι στο Μουσείο υπάρχει και μια ανεκτίμητη βιβλιοθήκη με σπάνιες εκδόσεις από τον 16ο αιώνα και μετά ό,τι καλύτερο, δηλαδή για το μάθημα της Γλώσσας και το κεφάλαιο 'βιβλία - βιβλιοθήκες' στο οποίο βρισκόμαστε αυτή την περίοδο. Παράλληλα δουλέψαμε κι όλους τους χρόνους ρημάτων, από τους παρελθοντικούς (μιας και είχαμε μπροστά μας όλη την ιστορία της Τυπογραφίας από τον 16ο αι.) μέχρι και τους μελλοντικούς, αφού στο Μουσείο αυτό μάθαμε και για το μέλλον της Τυπογραφίας, στα επόμενα χρόνια. Αλλωστε η Τυπογραφία όπως κάθετι που έχει διάρκεια, εξελίσσεται, αλλάζει και προσαρμόζεται στις απαιτήσεις της κάθε εποχής.
Τυπώσαμε κι εμείς οι ίδιοι ένα εξώφυλλο εφημερίδας, το δικό μας εξώφυλλο, για το οποίο νιώθουμε ξεχωριστή ικανοποίηση και περηφάνια.
Διαπιστώσαμε ότι όταν η εκπαίδευση γίνεται βίωμα -μέσα από τέτοιου είδους εκδρομές- τότε μπορούμε να μάθουμε διαθεματικά και να κάνουμε καλύτερα πάρα πολλά σε σύντομο χρονικό διάστημα και να αποτελέσουμε έτσι εγγύηση για το μέλλον του τόπου μας.
Νιώσαμε τέλος, ευλογημένοι και ξεχωριστοί που έχουμε στην περιοχή μας ένα τόσο σπάνιο και παράλληλα χρηστικό Μουσείο το οποίο συνδέει με έναν παιδαγωγικό - βιωματικό τρόπο το χθες με το σήμερα και το αύριο στον τομέα της Τυπογραφίας και του έντυπου λόγου.
Εμείς πάντως οι μαθητές της Ε’ τάξης του 8ου Δημοτικού Σχολείου Χανίων, ανανεώσαμε το ραντεβού μας με το Μουσείο και τον Ι. Γουτεμβέργιο και... πού ξέρετε, ίσως στο μέλλον και οι δικές μας φωτογραφίες από αυτή την επίσκεψη να κοσμούν τους τοίχους του Μουσείου δίπλα στις ήδη ασπρόμαυρες.
Αγαπητό Μουσείο Τυπογραφίας σ’ ευχαριστούμε πολύ.
Οι μαθητές του Ε2
Αμπντουραμάνι Εργιόλα, Αρχάκης Γεώργιος, Βροχάρης Αντώνιος,
Καπαράκης Μιχάλης, Κελαϊδής Αρτέμιος, Κοπάση Νίκη, Κουκάκης Ευτύχης, Λυραντζάκης Δημήτριος, Μαυράκης Κωνσταντίνος,
Μαυροματάκης Εμμανουήλ, Μπαϊλάκη Μαρία, Μπαϊλάκη Παυλίνα,
Νικάκη Αργυρώ, Παντιέρα Ναταλία, Τερζής Ευάγγελος, Τσεπέτη Μάγια,
Τσίτσα Κατερίνα, Φραγγεδάκης Σταύρος, Χειλαδάκη Μυρτώ

Δάσκαλος - συνοδός: Ευάγγελος Παγωνίδης

Αγαπητό μου μουσείο,
με αυτό το γράμμα, θέλω να σε ευχαριστήσω που μας έδωσες τη δυνατότητα να σε επισκεφτούμε. Ξεναγηθήκαμε στους χώρους σου και γίναμε έστω και για λίγο, 'μικροί τυπογράφοι'. Θαυμάσαμε τον τρόπο που ενώνονται τα χρωματιστά μελάνια, τα γράμματα, τα χαρτιά και δημιουργούν τις εφημερίδες και τα βιβλία που διαβάζουμε. Είδαμε παλιές εκτυπωτικές μηχανές και μάθαμε την ιστορία της τυπογραφίας. Γνωρίσαμε πως βγαίνει σήμερα μια εφημερίδα.
Ολα αυτά έκαναν την επίσκεψή μας ιδιαίτερη και ξεχωριστή.
Σ’ ευχαριστούμε για αυτό το μαγευτικό ταξίδι στον κόσμο της τυπογραφίας.

Με εκτίμηση
Ευτύχης Κουκάκης

Οταν φτάσαμε εκεί όλοι μας υποδέχτηκαν θερμά. Η κυρία που ήταν εκεί μας είπε πολλά πράγματα για τα παλιά, αλλά και για τα σύγχρονα χρόνια.
Μας είπε ότι ο Γουτεμβέργιος ήταν ο πρώτος που σκέφτηκε να κατασκευάσει ένα τυπογραφικό πιεστήριο. Υπήρχαν τρία είδη τυπογραφικού πιεστηρίου.
Ηταν το χειροκίνητο που δούλευε με το χέρι, το ποδοκίνητο που δούλευε με το πόδι και το αυτόματο, το οποίο για να δουλέψει πατούσες κουμπιά. Μετά πήγαμε σε μια διπλανή αίθουσα στην οποία ένας κύριος μας έδειξε ανάγλυφα τυπογραφικά στοιχεία και κινητά τυπογραφικά στοιχεία.
Ο κύριος μου άρεσε επειδή μας έκανε δώρο. Πάτησε πάνω στο χέρι μας το αρχικό γράμμα του ονόματός μας. Ηταν υπέροχα και θα ήθελα πολύ να ξαναπάω.