Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Τρίτη 6 Νοεμβρίου 2012

ΣΤΑ ΠΕΤΑΧΤΑ


ΔΕΝ ΕΛΠΙΖΩ ΤΙΠΟΤΑ, δε φοβούμαι τίποτα, είμαι λέφτερος. Στην φράση αυτή του Νίκου Καζαντζάκη, που ο ίδιος ζήτησε να χαραχθεί στον τάφο του, που βρίσκεται στο οχυρό Μαρτινέγκο του Μεγάλου Κάστρου, σήμερα ο νους μου





ΣΤΑ ΠΕΤΑΧΤΑ
Φίλες και φίλοι, καλημέρα!

ΔΕΝ ΕΛΠΙΖΩ ΤΙΠΟΤΑ, δε φοβούμαι τίποτα, είμαι λέφτερος. Στην φράση αυτή του Νίκου Καζαντζάκη, που ο ίδιος ζήτησε να χαραχθεί στον τάφο του, που βρίσκεται στο οχυρό Μαρτινέγκο του Μεγάλου Κάστρου, σήμερα ο νους μου. Να την ξαναγράψω σε πρώτο πληθυντικό πρόσωπο. Δεν ελπίζουμε τίποτα, δε φοβούμαστε τίποτα, είμαστε λεύτεροι! Μεγάλη κουβέντα! Και βέβαια επίκαιρη!

ΕΙΠΕ ΠΟΛΛΕΣ, ΠΟΛΥ ΜΕΓΑΛΕΣ κουβέντες στα βιβλία του ο μεγάλος Κρητικός, ο κατά κοινή παραδοχή κορυφαίος Ελληνας συγγραφέας. Οπως για παράδειγμα κι αυτή που έχω χρόνια τώρα, πάνω απ’ το γραφείο μου: «Ν’ αγαπάς την ευθύνη. Να λες: Εγώ μοναχός μου έχω χρέος να σώσω τη γης. Αν δε σωθεί, εγώ θα φταίω».

ΣΑΝ ΧΘΕΣ, 5 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 1957 ήταν που η Κρήτη φορώντας μαύρο κεφαλομάντηλο και κρατώντας κατσούνα από αζίλακα αποχαιρέτησε το Αξιο Παιδί της, τον Συγγραφέα που την έκανε γνωστή με το έργο του στα πέρατα του κόσμου. Σημάδι πένθους το κεφαλομάντηλο. Σημάδι δύναμης η κατσούνα. Οι κουβέντες του Νίκου Καζαντζάκη μένουν... σαν οδοδείκτες. Μεγάλη η ευθύνη να είσαι Κρητικός. Μεγάλη η Ευθύνη να είσαι Ελληνας. Μεγάλη η ευθύνη να είσαι άνθρωπος.

ΣΕ ΑΠΕΡΓΙΑΚΟ ΚΛΟΙΟ η χώρα από χθες. Κλειστόν γι’ άλλη μια φορά το καφενείον 'Η Ωραία Ελλάς'. Και βέβαια στους δρόμους ο κόσμος. Θηλειά στον λαιμό του τα νέα μέτρα.

«'ΑΝ ΔΕΝ ΠΑΡΟΥΜΕ ΤΗ ΔΟΣΗ θα πεινάσουμε' δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών Γιάννης Στουρνάρας. Τέτοιες δηλώσεις ισοδυναμούν με το 'ψηλά τα χέρια... Παραδινόμαστε... Ελεος... Σώστε μας...'» 'Από τον 'βοριά' στη στήλη του '9 μποφόρ' (εφ. Χριστιανική 25.10.2012) το σχόλιο.

ΤΙ ΚΙ ΑΝ ΨΗΦΙΣΤΟΥΝ τι κι αν δεν ψηφιστούν. Τίποτα δεν θα ’ναι το ίδιο μετά την υπερψήφιση ή την καταψήφιση των,... έχασα τον λογαριασμό πόσο είναι, μέτρων, αύριο. Το ’χω ξαναγράψει. Μπρος γκρεμνός και πίσω ρέμα. Μόνο που δεν ξέρουμε ποιος είναι ο γκρεμνός και ποιο το ρέμα. Κουλουβάχατα!

ΑΠΟ ΔΥΟ ΑΡΑΒΙΚΕΣ ΛΕΞΕΙΣ προέρχεται η λέξη 'κουλουβάχατα' μου γράφει σ’ ένα ευγενικό μήνυμά του ο άγνωστός μου προσωπικά, προφανώς αναγνώστης της στήλης, Μηνάς Μάντζος. Πρόκειται λέει, για τις λέξεις 'κουλου'=όλα και 'ουάχατ'=ένα, όλα σ’ ένα δηλαδή. «Ημουν πρώην ναυτικός σε ποντοπόρα πλοία 27 χρόνια και είχα πολλούς Αιγύπτιους πλήρωμα και τους είχα ρωτήσει, οπότε κουλουβάχατα=ανακατεμένα». Πολλά ευχαριστώ. Ετερος, ετέρω σοφός...

ΤΡΕΙΣ ΜΑΝΤΙΝΑΔΕΣ αντί για ιστορικό ανέκδοτο, ειδικά σήμερα, κατόπιν παραγγελιάς και οι τρεις στους μαντιναδολόγους μας. Εν είδει μικρού 'πεταχτού' αφιερώματος στο Νίκο Καζαντζάκη: «Οι τέχνες και τα γράμματα τον έχουν στυλοβάτη/ την Κρήτη έκανε γνωστή στης γης όλα τα πλάτη». Νεκταρία Θεοδωρουλάκη. «Πολλές μεγάλες κορυφές εχ’ η παντέρμη Κρήτη,/ κι ο Καζαντζάκης είναι μια, περνά τον Ψηλορείτη». Γιάννης Μαλαξιανάκης (Εννιαχωριανός). «Ηταν η πένα του σωστό τση σκέψης το καμίνι,/ γι’ αυτό ο Καζαντζάκης μας αθάνατος θα μείνει» Ηλίας Σταματάκης.

«Ηλιε μεγάλε ανατολίτη μου, χρυσό σκουφί του νού μου,/ αρέσει μου στραβά να σε φορώ, πεθύμησα να παίξω,/ όσο να ζεις, όσο να ζω κι εγώ, για να χαρεί η καρδιά μας./ Καλή ’ναι τούτη η γης, αρέσει μας σαν το σγουρό σταφύλι/ στον μπλάβο αέρα, θε μου κρέμεται, στο δρόλαπα κουνιέται/ και την τσιμπολογούν τα πνέματα και τα πουλιά του ανέμου·/ ας την τσιμπολογήσουμε κι εμείς, να δροσερέψει ο νους μας!/ Αναμεσός στα δυο μελίγγια μου, στο μέγα πατητήρι,/ το τραγανό σταφύλι λαχπατώ κι ο γαύρος μούστος βράζει,/ κι όλη γελάει κι αχνίζει η κεφαλή μες στην ολόρθη μέρα».
Οι 10 πρώτοι στίχοι από την 'Οδύσσεια" του Νίκου Καζαντζάκη.

ΧΑΙΡΕΤΩ ΣΑΣ ΚΙ ΑΓΑΠΩ ΣΑΣ!
(petaxta.blogspot.com)

Χανιώτικα νέα (06.11.2012)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου