ΤΑ ΠΟΥ ΕΙΠΕ ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ Ο ΔΑΣΚΑΛΟΣ ΣΥΓΡΑΦΕΑΣ ΜΙΧΑΛΗΣ ΜΟΥΝΤΑΚΗΣ ΠΟΥ ΣΥΝΤΟΝΙΖΕ ΤΗΝ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΗΣ ΠΡΩΤΗΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ ΤΗΣ ΠΟΙΗΤΙΚΗΣ ΣΥΛΛΟΓΗΣ "ΌΠΩΣ ΤΟ ΨΩΜΙ" ΣΤΗΝ ΚΙΣΑΜΟ ΣΤΙΣ 27 ΜΑΡΤΙΟΥ
Όπως το ψωμί
Διαβαζει η Αργυρώ Δελή.
Ψωμί από καλό προζύμι,
ψωμί ζυμωμένο με έγνοια,
καλοψημένο ψωμί,
το ποίημα της μάνας μου.
Ποίημα όπως το δικό της,
άρτος που «καρδίαν ανθρώπου στηρίζει»,
θέλω το ποίημα που γράφω.
Μόλις,
πήραμε μια πρόγευση με
το ποίημά «Όπως το ψωμί», από την ομώνυμη ποιητική Συλλογή του
Βαγγέλη Κακατσακη που διάβασε η κ.
Αργυρώ Δελή και την ευχαριστούμε γι αυτό.
Σεβασμιότατε
, Αιδεσιμότατοι κ. Δήμαρχε Κισάμου,κ. πρώην δήμαρχε . Κυρία Πρόεδρε του
Δημοτικού Συμβουλίου ,κ.αντιδήμαρχοι δημοτικοί και τοπικοί Σύμβουλοι,
κύριοι δ/ντές των σχολείων της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας
Εκπαίδευσης πρώην και νυν .Πρώην Σχολικοί
Σύμβουλοι και προϊστάμενοι της εκπαίδευσης . Συνάδελφοι εκπαιδευτικοί
κυρίες και κύριοι.
Με
πολλή χαρά και τιμή σας καλωσορίζουμε απόψε στην παρουσίαση της ποιητικής
συλλογής του Βαγγέλη Κακατσάκη, όπως το
ψωμί, που γίνεται στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του 5ου
Φεστιβάλ Παιδικού και εφηβικού βιβλίου που οργανώνονται και πραγματοποιούνται
από την Ιερά Μητρόπολη Κισάμου και Σέλινου και το Τσατσαρωνάκειο
Πολιτιστικό Πολύκεντρο -με αφορμή την παγκόσμια ημέρα παιδικού βιβλίου.
Ο ετήσιος αυτός
εορτασμός , συμβάλλει στην καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας και φέρνει
κοντά το αναγνωστικό κοινό με τους συγγραφείς και τους δημιουργούς.
Οι
πετυχημένες αυτές, πνευματικές εκδηλώσεις , αποτελούν πλέον θεσμό για την πόλη της
Κισάμου και είμαστε
ευγνώμονες στην Ιερά μητρόπολη Κισάμου
και Σελίνου για την καθιέρωσή τους, καθώς και στο Τσατσαρωνακειο Πολιτιστικό
Πολύκεντρο ,το οποίο αναδεικνύεται, μέσα από τις δράσεις
του, ως ένα άλλο σχολείο για την
πόλη μας , που παρέχει παιδεία
και πολιτισμό στην Κίσαμο.
Να επισημάνουμε ακόμη ότι η σημερινή εκδήλωση
, πραγματοποιείται μόλις
λίγες μέρες μετά την παγκόσμια ημέρα ποίησης που γιορτάσαμε στις 21η
Μαρτίου. Και ακόμη , μόνο
λίγες μέρες, πριν τη μεγάλη γιορτή της Χριστιανοσύνης, την Ανάσταση
. Τη Ζωή εν Τάφω και το Χριστός Ανέστη , που και αυτά
είναι μια ποίηση. Ποίηση Θρησκευτική,
που οδηγεί από το πένθος στη χαρά , αναπτερώνει την ελπίδα και
δίνει φτερά για καινούρια πετάγματα,
στην καρδιά και την ψυχή του κάθε
χριστιανού.
Ο ρόλος της Ποίησης, όπως όλων των τεχνών, είναι λυτρωτικός απέναντι στη
σκληρή πραγματικότητα τον ορθολογισμό και τον βασανισμό της ζωής. Λειτουργεί
όμως και θεραπευτικά για την ψυχή και το σώμα:
Εις σε προστρέχω Τέχνη της Ποιήσεως,
που κάπως ξέρεις από φάρμακα·
νάρκης του άλγους δοκιμές, εν Φαντασία και Λόγω.
Τα φάρμακά σου φέρε Τέχνη της Ποιήσεως,
που κάμνουνε —για λίγο— να μη νοιώθεται η πληγή.
που κάπως ξέρεις από φάρμακα·
νάρκης του άλγους δοκιμές, εν Φαντασία και Λόγω.
Τα φάρμακά σου φέρε Τέχνη της Ποιήσεως,
που κάμνουνε —για λίγο— να μη νοιώθεται η πληγή.
Λέει χαρακτηριστικά ο Κων/νος
. Καβάφης
Παρουσιάζουμε απόψε τη νέα ποιητική Συλλογή του Βαγγέλη Κακατσάκη, με
τίτλο «όπως το Ψωμί.». Με εικονογράφηση της Αγγέλας Μάλμου και έκδοση, της
Πολιτιστικής Εταιρείας Κρήτης , Πυξίδα της Πόλης.
Ο Βαγγέλης Κακατσάκης είναι γνωστός στην Κίσαμο και στους Κισαμιτες. Έχει
διαχρονική σχέση με τη Ιερά Μητρόπολη Κισάμου και Σελίνου, αφού εργάστηκε τη
δεκαετία του ’70 ως παιδαγωγός στα Ιδρύματα της Μητροπόλεως με Μητροπολίτη το
Μακαριστό Ειρηναίο Γαλανάκη . Η σχέση αυτή και η συνεργασία του με τη
Μητρόπολη παραμένει διαρκής μέχρι
σήμερα ,και βέβαια με το σημερινό Μητροπολίτη κ. Αμφιλόχιο . Να θυμίσουμε, ότι στο πλαίσιο
αυτής της συνεργασίας , εκδόθηκε το
2013, από τη Μητρόπολη Κισάμου και Σελίνου το
Βιβλίο του Βαγγέλη Κακατσακη : Τα Γράμματα της Παναγίας , που βέβαια
έχει παρουσιαστεί σ αυτό εδώ το χώρο.
Ο Βαγγέλης Κακατσάκης γεννήθηκε στο Νίππος Χανίων από γονείς αγρότες το
1948. Είναι απόφοιτος της Μαρασλείου Παιδαγωγικής Ακαδημίας. Σπούδασε στην
Πάντειο Σχολή και μετεκπαιδεύτηκε στις Επιστήμες της Αγωγής. Εργάστηκε
για 36 χρόνια, ως δάσκαλος και
διευθυντής σχολείου. Από τα μέσα της 10ετίας του 1970, είναι συνεργάτης της εφημερίδας «Χανιώτικα νέα». Έχει
ασχοληθεί για μια 20/ετία περίπου με το συνδικαλισμό και εξακολουθεί να ασχολείται εδώ και 45
χρόνια με θέματα πολιτισμού και παράδοσης .Η ενασχόλησή του με τη
λογοτεχνία άρχισε στα πρώτα γυμνασιακά
του χρόνια. Εκτός των άλλων δημοσιευμάτων του (ποιήματα, διηγήματα,
επιφυλλίδες, χρονογραφήματα, άρθρα, μελέτες κ.λπ.) Έχουν κυκλοφορηθεί σε βιβλία
δύο ποιητικές του συλλογές: «Τα άλογα του χρόνου» (1973), «ΚΑΖΟΒΑΡ» (εκδ.
«Φιλιππότη», 1987) και «Όταν γίνεις ποίημα» (εκδοση . «Πολιτιστική Εταιρεία
Κρήτης – Πυξίδα της Πόλης», 2013) και το πεζό «Τα γράμματα της Παναγίας»
(Έκδοσις Ιεράς Μητροπόλεως Κισάμου και Σελίνου, 2013). Και βέβαια το
βιβλίο που παρουσιάζουμε σήμερα , ‘Όπως το Ψωμί.
Να αναφέρουμε ακόμη, ότι ο Βαγγέλης Κακατσάκης υπηρέτησε ως
νεοδιόριστος, πρωτοδιόριστος δάσκαλος στο Δημοτικό σχολείο Στροβλών και
διατηρεί τις καλύτερες αναμνήσεις με τους μαθητές του. Και οι μαθητές του
τον θυμούνται με νοσταλγία και τον
τιμούν σε κάθε ευκαιρία . Βλέπω από τη
θέση αυτή τον Αντώνη το Βακάκη,
τον Γραμματέα της Μητροπόλεως που
υπήρξε μαθητής του στις Στροβλές. Υπερηφανεύεται και δικαίως ο δάσκαλος για το μαθητή
του και ο μαθητής για το δάσκαλό του..
Πέραν όλων αυτών, ο ομιλών, πολλά θα μπορούσε να πει και να ιστορήσει για
το Βαγγέλη Κακατσακη, τον ξεχωριστό συνάδελφο, το φίλο μιας ολόκληρης
ζωής, και τον αγαπητό σύντεκνο. Δεν
είναι όμως του παρόντος.
Να πάρουμε άλλη μια γεύση, από τη νέα ποιητική Συλλογή του Βαγγέλη Κακτσάκη
με το ποίημα« Σε ρόλο Σίμωνος Κυρηναίου». Ο Σίμωνας Κυρηναίος είναι ο
άνθρωπος που υποχρέωσαν οι στρατιώτες να σηκώσει το σταυρό του Χριστού.
Επίκαιρο το ποίημα χρονικά, αλλά και
επίκαιρο εσαεί λόγω του συμβολισμού του. ,Πολλοί σηκώνουν
στους ώμους τους το σταυρό και τα βάρη των συνανθρώπων τους ..
Το ποίημα θα διαβάσει η κ. Αργυρώ Δελή.
Η
Αργυρώ Δελή, είναι φιλόλογος καθηγήτρια στο 1οο
Γυμνάσιο Κισάμου. Παράλληλα έχει έντονη παρουσία στα πολιτιστικά και
εκπαιδευτικά δρώμενα της πόλης μας. και συνεργάζεται με την Ιερά
Μητρόπολη Κισάμου και Σελίνου. Την ευχαριστούμε για τη συμμετοχή της στη
σημερινή εκδήλωση καθώς και για τη συνολική της προσφορά στη εκπαίδευση
τον πολιτισμό και στην παράδοση του τόπου μας.
Κυρία
Αργυρώ Δελή έχετε το λόγο.
Σε ρόλο Σίμωνος Κυρηναίου
Αλιεύς ελπίδων
σε φουρτουνιασμένες θάλασσες.
Περιποιητής φυτών
στους αγρούς της παγκόσμιας συνείδησης.
Αναρριχητής
στους γκρεμνούς της μη εξουσίας.
Ποιμήν αγαθών προβάτων
και διώκτης αιμοβόρων λύκων.
Ο Ποιητής!
Αίρων την οδύνη του σύμπαντος κόσμου.
Σε ρόλο Σίμωνος Κυρηναίου.
Ο Ποιητής!
Ύστερα από τα εισαγωγικά που ακούσαμε, καιρός να περάσουμε στο κύριο
μέρος της εκδήλωσης . Στην παρουσίαση της ποιητικής συλλογής του Βαγγέλη
Κακατσάκη, «Όπως το ψωμί.» , με πρώτη Ομιλήτρια την κυρία Φωτεινή Σεγρεδάκη.
Η κ. Φωτεινή Σεγραδάκη , είναι Ξεχωριστή αρθρογράφος- και λογοτέχνης. Με
τη φιλομάθεια ,και τη φιλαναγνωσία
της. Με τα πολλά και πλούσια δημοσιεύματά της , με το βαθυστόχαστο λόγο της , και με καθαρά τις
δικές της δυνάμεις, προσφέρει υπηρεσίες
ανεκτίμητες στα Γράμματα και τον πολιτισμό του τόπου μας και την ευχαριστούμε
πολύ γι αυτό.
Κυρία Φωτεινή Σεγρεδάκη έχετε το λόγο.
Ευχαριστούμε τη Φωτεινή.
Τρία ποιήματα θα διαβάσει η κ. Αργυρώ Δελή. Με τίτλο: Τα τελώνια- Της
Υπαπαντής, και -Δεν έχουμε πρόβλημα. Τελώνια βασανιστικά έγιναν οι
ανεκπλήρωτες επιθυμίες μας, και τα παιδιά που χάθηκαν και δεν πρόλαβαν να
βαπτιστούν . Της Υπαπαντής. Με αφορμή τη
γνωστή ιστορία, ο ποιητής αναφέρεται σε μια άλλη Υπαπαντή, που οι
κοινωνικές και θρησκευτικές συνθήκες δεν επέτρεψαν να γίνει.. Και το επόμενο: «Δεν έχουμε πρόβλημα» Ένα ποίημα στην καρδιά της επικαιρότητας . Με
τους εξαθλιωμένους πρόσφυγες που
καθημερινά κατακλύζουν τη χώρα μας ή χάνονται στα νερά του Αιγαίου .
Τα Τελώνια.
Οι σπόροι που δε φύτρωσαν,
καθώς δεν βρήκαν γόνιμο έδαφος.
Οι σημαίες που δεν υψώθηκαν,
γιατί δε βρέθηκαν οι κατάλληλοι ιστοί.
Οι λέξεις που δεν ακούστηκαν
μέσα στη βουή του πλήθους.
Τα χέρια που έμειναν μετέωρα
περιμένοντας βοήθεια.
Τελώνια!
Όπως τα παιδιά που πέθαναν,
πριν βαφτιστούν.
Της Υπαπαντής
Ανύπαντρη μητέρα η Μαρία-
δεκαπέντε χρονών παιδούλα-
με το κοριτσάκι της στην αγκαλιά
ολομόναχη μπαίνει στην εκκλησιά
για να τη σαραντίσει ο παπάς,
που, ωστόσο, λείπει.
Τη βλέπει απ’ την εικόνα της Υπαπαντής
η συνομήλική της Παναγιά και ντρέπεται.
Έχει έναν άνδρα
που την προστατεύει
δίπλα της αυτή
κι ανοιχτή την αγκαλιά του ιερέα Συμεών,
για να πάρει τον ακριβογιό της
και να τον βάλει στ’ Άγια των Αγίων.
«Μαρία λεν την Παναγιά, Μαρία λεν κι εσένα
κι αν αρνηθώ την Παναγιά, θα αρνηθώ κι εσένα»
Η μαντινάδα
που έλεγε στη Μαρία ο δικός της!
Δεν έχουμε πρόβλημα
Να σε βλέπουμε στην τηλεόραση
να πνίγεσαι στις θάλασσες,
δεν έχουμε πρόβλημα, πρόσφυγα του πολέμου.
Στην πισίνα μας
μη σε δούμε να φτάσεις!
Να μας ζητάς να καθαρίσεις
τα τζάμια των αυτοκινήτων μας,
δεν έχουμε πρόβλημα, παιδί των φαναριών.
Τα γυαλιά της μυωπίας μας
μην μας ζητήσεις ν’ αλλάξουμε!
Ν’ απλώνεις το χέρι σου,
ενώ σκοντάφτουμε πάνω σου,
δεν έχουμε πρόβλημα, ζητιάνε των δρόμων.
δεν έχουμε πρόβλημα, ζητιάνε των δρόμων.
Εκεί που χτυπά η καρδιά μας,
μην το ακουμπήσεις!
Συνεχίζουμε , με ομιλήτρια την κ.
Νταγκουνάκη –Χαρτζουλάκη-Ανθούλα.
Η κ. Νταγκουνάκη Ανθούλα, πέρα από τις υπηρεσίες που προσέφερε για 35
χρόνια ως φιλόλογος στα σχολεία
της Κισάμου, ασχολήθηκε και ασχολείται ενεργά
και μετά τη συνταξιοδότησή της με τα κοινωνικά και πολιτιστικά
θέματα της περιοχής μας και βέβαια
προσφέρει ακούραστα της υπηρεσίες της στο Σύλλογο Κυριών και Δεσποινίδων της
Κισάμου, όπου είναι πρόεδρος. Την ευχαριστούμε για τη συνολική της
προσφορά στα γράμματα, την παράδοση και τον πολιτισμό του τόπου μας. Κυρία
Νταγκουνάκη, έχετε το λόγο!!
Ευχαριστούμε πολύ την κ. Ανθούλα Νταγκουνάκη.
Η χριστιανική θρησκεία και η πίστης μας ,αποτελεί πηγή έμπνευσης για
τον Βαγγέλη Κακατσάκη. Για το λόγο αυτό, σε όλες τις ποιητικές του
συλλογές αλλά και γενικά σε όλα τα βιβλία του βλέπουμε έργα με θρησκευτική
προέλευση. Δυο ποιήματα απ’ αυτά:
Η Μεγάλη Δευτέρα και Δόξα τω Θεώ, θα μας
διαβάσει η Αργυρώ Δελή και στη συνέχεια
θα διαβάσει το ποίημα, Η Μάνα. Σε μια Πρωτότυπη εκδοχή με ορολογία και
στοιχεία δανεισμένα από το βιβλίο της Γραμματικής της Νεοελληνικής
Γλώσσας. Να τα ακούσουμε.
Μεγάλη Δευτέρα
Μαχαίρα η μάχαιρα…
Για να ομοιοκαταληκτεί με τη Δευτέρα.
Δεν υπάρχει χώρος για χαρά
ανάμεσα στο ντιν και στο νταν
της καμπάνας.
Και για να ομοιοκαταληκτεί με τη χέρα
(η χειρ, της χειρός, τη χειρί
την χείρα – χέρα)
Το χέρι του Πέτρου
που την έπιασε για να κόψει
το δεξί αυτί του Μάλχου.
Μεγάλη μαχαίρα- Μεγάλη Δευτέρα.
Για να κόβει τον αέρα
στους σημερινούς γραμματείς και φαρισαίους,
που μιλούν για Ανάσταση
προσπερνώντας τη Σταύρωση.
Δόξα τω Θεώ
Όταν με απειλεί το χειρότερο, Κύριε,
νιώθω το χέρι σου να με προστατεύει,
και να κατευθύνει τα διαβήματά μου.
Ξέρεις, Εσύ, μέχρι πού φτάνουν οι αντοχές μου,
το βάρος του Σταυρού που μπορώ να σηκώνω.
Περαστικά σύννεφα
οι όποιες κακές σκέψεις- σαν καπνός
διαλύονται στον ήλιο του ελέους Σου.
Και τα καλά δεχούμενα
Και τα κακά δεχούμενα
«Δόξα τω Θεώ πάντων ένεκεν»
Μάνα
Μάνα.
Όνομα ουσιαστικό,
Γένους θηλυκού.
Αριθμού ενικού.
Πτώσεως κλητικής.
Μάνα.
Ρήμα του ρήματος αγαπώ,
Φωνής ενεργητικής.
Εγκλίσεως οριστικής.
Χρόνου ενεστώτα.
Μάνα.
Άρθρο.
Προσωπικής αντωνυμίας.
Παθητικής μετοχής.
Διγενούς μονοκατάλημτου επιθέτου,
Μάνα..
Επίρρημα χρονικό.
Σύνδεσμος συμπλεκτικός.
Πρόθεση που φανερώνει τρόπο.
Επιφώνημα για όλες τις χρήσεις.
Το μυστικό που κρύβεται μέσα στο
ποίημα, ίσως μέσα στον ποιητή, ισχύει για μια μονάχα περίπτωση και δεν έχει
καμιά σχέση με τις αόριστες γενικεύσεις είτε του ανειδίκευτου αναγνώστη, είτε
του «κριτικού», είτε του θεωρητικού της ποίησης.
Η φράση του Ντελακρουά "Δεν
υπάρχει τέχνη χωρίς ποίηση"».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου