Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Σάββατο 18 Δεκεμβρίου 2021

ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ

4ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΚΙΣΣΑΜΟΥ

ΕΝΑ ΑΕΙΦΟΡΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ

Καλοί μου φίλοι,καλό Σαββατοκύριακο!

Στο σχολείο τους, “ένα σχολείο χαρούμενο που έχει έντονο ενδιαφέρον για τη ζωή, το περιβάλλον και τους ανθρώπους” μας ξεναγούν στον σημερινό Παιδότοπο η προϊσταμένη του 4ου Νηπιαγωγείου Κισσάμου Ευανθία Ελευθεριάδου με τις συνεργάτιδές της. Για μια αειφόρα στην πράξη σχολική μονάδα ο λόγος. Για ένα αειφόρο σχολείο που συνεχίζει να γράφει τη δική του ξεχωριστή ιστορία, που ξεκίνησε η γνωστή στους αναγνώστες της σελίδας για πολλά χρόνια προϊσταμένη τους (βγήκε πρόπερσι στη σύνταξη) Άννα Στεφανουδάκη. Για ένα σχολείο που έχει διαρκώς υψωμένη μεταφορικά αλλά και κυριολεκτικά την σημαία του προγράμματος “αειφόρο ελληνικό σχολείο” στο οποίο συμμετείχε. Συγχαρητήρια για τη βράβευση του σχολείου σας καλές μου συναδέλφισσες! Πάντα άξιες ως Ελληνίδες Δασκάλες!

Σας χαιρετώ με αγάπη όλους!

Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης, 

δάσκαλος

 


 Το σχολείο μας ...αειφόρο σχολείο...

Είναι ένα σχολείο χαρούμενο, που έχει έντονο ενδιαφέρον για τη ζωή, το περιβάλλον και τους συνανθρώπους μας. Είναι οργανωμένο με τέτοιο τρόπο ώστε να παρέχει κατάλληλα ερεθίσματα για μάθηση, πολλές δυνατότητες για ελευθερία κίνησης, έκφρασης και δημιουργίας. Είναι ένα σχολείο που ενεργοποιεί τις αισθήσεις και τα συναισθήματα. Είναι ένα σχολείο ανοιχτό στην κοινωνία, που παρατηρεί, μελετά και νοιάζεται για τα προβλήματα της. Είναι ένα σχολείο που οραματίζεται ένα καλύτερο παρόν και μέλλον.

 

 

Το αειφόρο σχολείο...στην πράξη...

Συζητάμε στην ολομέλεια, ανταλλάσουμε ιδέες, καταστρώνουμε σχέδια, χωριζόμαστε σε ομάδες, αναλαμβάνουμε αποστολές. Πολλές φορές γινόμαστε δημοσιογράφοι και αναζητούμε πληροφορίες. Παίρνουμε μικρές συνεντεύξεις από ειδικούς ή κάνουμε μικρά ρεπορτάζ στην πόλη μας. Θέτουμε στόχους που έχουν σχέση με το άμεσο σχολικό περιβάλλον και την τοπική κοινωνία, προτείνουμε λύσεις π.χ: πως να βελτιώσουμε την αυλή μας ή να διατηρήσουμε τον σχολικό μας κήπο ή με ποιον τρόπο θα βοηθήσουμε ανθρώπους που έχουν ανάγκη. Στην διαδρομή εμπλέκουμε σταδιακά τους γονείς αλλά και φορείς. Ερευνούμε και παρεμβαίνουμε για να αλλάξουμε μια κατάσταση. Αλλάζουμε όμως συνέχεια και ρόλους...γινόμαστε καλλιτέχνες, κηπουροί, ηθοποιοί, συγγραφείς αλλά και εθελοντές. Όλες οι δράσεις μας έχουν επίκεντρο το περιβάλλον και τον άνθρωπο. Γι’ αυτό το λόγο συνήθως συνδέουμε όλες τις περιβαλλοντικές δράσεις με τις δράσεις πολιτισμού.

 

Η αυλή αποτελεί τον δικό μας παράδεισο στον μικρόκοσμο του νηπιαγωγείου. Αποτελεί αφετηρία κινητοποίησης, προβληματισμού, μελέτης, έμπνευσης και δημιουργίας. Από εκεί ξεκινάμε και στη συνέχεια ανοίγουμε σταδικά σε ευρύτερο φάσμα τα σχέδια εργασίας. Πώς είναι η αυλή μας; Τι θα θέλαμε να αλλάξουμε; Τι μπορούμε να κάνουμε; Πως θα το πετύχουμε;....κι από κεί ξεκινά η επαναδημιουργία του λαχανόκηπου, η φροντίδα του ανθόκηπου και του βοτανόκηπου, η μελέτη της βιοποικιλότητας του κήπου....για να φτάσουμε να ενδιαφερόμαστε για τη βιοποικιλότητα των δασών. Επίσης, με τον λαχανόκηπο μας θα γίνει η σύνδεση με την υγιεινή διατροφή. Από την αυλή ξεκινά η κατασκευή χειροποίητων παιχιδιών, η δημιουργική επαναχρησιμοποίηση, η ανακύκλωση. Η υπαίθρια βιβλιοθήκη και η παραμυθογωνιά στην αυλή θα είναι τα εργαλεία μας για να ξεκλειδώσουν τη γνώση και τη φαντασία. Ένα εξαιρετικά μοναδικό σημείο στην αυλή...ο χώρος ανασκαφής (μικρής κλίμακας προσομοίωση ανασκαφής που δημιούργησε η αρχαιολόγος Κούλα Μπορμπουδάκη) θα αποτελέσει το έναυσμα, μέσα από την διαδικασία ανασκαφής, για μελέτη της ζωής των ανθρώπων στο παρελθόν, σύνδεση με το παρόν και μέλλον. Από εκεί ξεκινά συνήθως η έρευνα για να συνεχίσει στο Αρχαιολογικό Μουσείο Κισάμου και στα μνημεία της περιοχής μας.

Το αειφόρο σχολείο και... η σχολική κουλτούρα

 

Κυρίαρχο και θεμελιώδες στοιχείο μετασχηματισμού μιας σχολικής μονάδας σε αειφόρα είναι η δημοκρατία. Οι δημοκρατικές διαδικασίες σε κάθε κομμάτι της σχολικής ζωής ανάμεσα σε όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας είναι το κλειδί για την ποιοτική και εύρυθμη λειτουργία του σχολείου. Αποτελεί όμως και μια σπουδαία συνθήκη γιατί υποστηρίζει τα παιδιά στην μετέπειτα εξέλιξη τους ως μελλοντικοί πολίτες.

Αρχές του σχολείου μας ήταν και είναι οι καλές διαπροσωπικές σχέσεις, ο διάλογος, η ανταλλαγή απόψεων, ο σεβασμός, η συμμετοχικότητα. Πάνω σε αυτή τη βάση είχε διαμορφωθεί μια κουλτούρα συνεργασίας. Σταδιακά αυτή η κουλτούρα μετασχηματιζόταν, γιατί κάθε χρόνο εμπλουτιζόταν με νέα στοιχεία που περιελάμβαναν περισσότερες δράσεις και αλληλεπιδράσεις μεταξύ των μελών της σχολικής κοινότητας. Η εξωστρέφεια του σχολείου μεγάλωνε και οι συνεργασίες αυξάνονταν. Η στοχοθεσία των δράσεων περιλάμβανε την ανάληψη πρωτοβουλιών, την ανάδειξη σημαντικών θεμάτων και την ευαισθητοποίηση σε περιβαλλοντικά και κοινωνικά προβλήματα μέσα από διάφορους τρόπους. Κυρίαρχο στοιχείο αποτέλεσε το όραμα της για χρόνια προϊσταμένης του νηπιαγωγείου κ. Άννας Στεφανουδάκη για να ένα ακόμη ποιοτικότερο σχολείο, το οποίο κατάφερε να το εμφυσήσει σε όλους. Οι διαδικασίες αυτές χρειάστηκαν χρόνο, υπομονή και αφοσίωση. Τελικά, κάθε σκέψη και ενέργεια στην σχολική μας κοινότητα είναι πλέον προσανατολισμένη στην αειφορία.

 

 

Η σημαία του αειφόρου σχολείου

Συμμετέχοντας στο πρόγραμμα «Αειφόρο Ελληνικό Σχολείο» της Ελληνικής Εταιρείας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού αναπτύξαμε δράσεις σύμφωνα με τους 8 πυλώνες αειφορίας:

1ος Πυλώνας: Δημοκρατία και συμμετοχή
2ος Πυλώνας: Προαγωγή Μάθησης
3ος Πυλώνας: Προαγωγή τεχνών και πολιτισμού
4ος Πυλώνας: Αειφορικό κτίριο και αυλή
5ος Πυλώνας: Εξοικονόμηση ενέργειας / πολιτική μετακινήσεων
6ος Πυλώνας: Εξοικονόμηση πόρων/ νερό και απορρίμματα
7ος Πυλώνας: Προαγωγή υγείας στο σχολείο
8ος Πυλώνας: Από την τοπική στην πλανητική κλίμακα


Όταν πλέον η σχολική μονάδα μετασχηματίστηκε σε αειφόρα επιβραβεύτηκε με την αντίστοιχη σημαία του προγράμματος. Η σημαία συμβολίζει αφενός τις ενέργειες που έχουν πραγματοποιηθεί και αφετέρου την δέσμευση για συνέχιση των προσπαθειών. 

 

Για το 4ο Νηπιαγωγείο Κισάμου

Ελευθεριάδου Ευανθία, Αθητάκη Χρυσή, Αναγνωστάκη Ελένη, Κολοκυθά Ιωάννα, Λούσιου Κωνσταντίνα, Παπαδάκη Γεωργία, Σπανουδάκη Αλεξία, Συμεωνύδου Μαρία, Χιώνου Μαρία (Νηπιαγωγοί & νηπιαγωγοί παράλληλης στήριξης)

Κατσοχειράκη Ρένα, Περβολαράκη Αικατερίνη (Σχολικές νοσηλεύτριες)

Χανιώτικα νέα (Σάββατο, 18.12.2021) 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου