Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Σάββατο 8 Ιανουαρίου 2022

ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ

ΕΦΗ ΤΩΜΑΔΑΚΗ 

ΤΑ ΚΑΛΑΝΤ(Ρ) Α ΤΩΝ ΦΩΤΩΝ ΑΝΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ 

Καλοί μου φίλοι, καλό Σαββατοκύριακο!

Στα κάλαντ(ρ)α των Φώτων είναι αφιερωμένος ο σημερινός Παιδότοπος με πρώτο το σχετικό γνωστό απολυτίκιο, “Εν Ιορδάνη βαπτιζόμενου Σου Κύριε...”.

Γύρω τριγύρω τα κάλαντα των Φώτων, όπως τα ψάλλουν σε διάφορα μέρη της Ελλάδας, διανθισμένα με μερικές απ’ τις εικόνες που έκανε, ειδικά για τη στήλη η φίλη νηπιαγωγός - εικονογράφος Εφη Τωμαδάκη, που είναι βέβαια όπως φανερώνει και το επίθετό της, Σελινιώτισσα, αλλά μένει με την οικογένειά της στη Θεσσαλονίκη. Από καρδιάς το ευχαριστώ μου, καλή μου συναδέλφισσα στη Δασκαλοσύνη! Και σε άλλη συνεργασία με το καλό! 

Χρόνια πολλά και καλή φώτιση σε όλους!

 Σας χαιρετώ με αγάπη όλους!

Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

δάσκαλος

 https://www.haniotika-nea.gr/paidotopos-8/

 

 https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=621168929096296&id=100036095820674&comment_id=621196412426881&reply_comment_id=621201559093033&notif_id=1641648183977786&notif_t=mentions_comment&ref=notif


 
ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΟ ΤΗΣ ΒΑΦΤΙΣΗΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ

 

 

Εν Ιορδάνη βαπτιζομένου σου Κύριε,

η της Τριάδος εφανερώθη προσκύνησις·

του γαρ Γεννήτορος η φωνή προσεμαρτύρει σοι,

αγαπητόν σε Υιόν ονομάζουσα·

και το Πνεύμα εν είδει περιστεράς,

εβεβαίου του λόγου το ασφαλές.

Ο επιφανείς Χριστέ ο Θεός,

και τον κόσμον φωτίσας δόξα σοι.


(Μετάφραση}


Ενώ βαπτιζόσουν Κύριε στον Ιορδάνη,

φανερώθηθηκε το μυστήριο

της Αγίας Τριάδος που προσκυνούμε.
Γιατί η φωνή του Ουράνιου Πατέρα που σε γέννησε

μαρτυρούσε για σένα ότι είσαι αγαπητός γιοςΤου.
Και το Άγιο Πνεύμα που εμφανίστηκε με την μορφή περιστεριού,

βεβαίωσε την αλήθεια Λόγου.
Δόξα σε σένα Ιησού Χριστέ ο Θεός

που φανερώθηκες και φώτισες τον κόσμο.



ΚΡΗΤΙΚΑ


 

Σήμερα είναι τω φωτώ που αγιάζουν οι παπάδες
Και μες στα σπίθια μπαίνουνε και λεν τον Ιορδάνη
Ο Ιωάννης βαπτιστής επέρασε και είπε
Χαρίσετέ μου τα κλειδιά τα μαργαριταρένια
Να ανοίξω τον παράδεισο να πιω νερό δροσάτο
Να θέσω να αποκοιμηθώ σε μια μηλιά από κάτω
Ανήφορος κατήφορος στα τρία πηγαδάκια
Κάθουνται τρεις μελαχρινές με τα σγουρά μαλλάκια
Η μια κεντά τον ουρανό κι η άλλη το φεγγάρι
Κι η τρίτη η ωραιότερη κεντά τον Αϊ Γιάννη.


ΤΟΥ ΕΒΡΟΥ

Σήμερα τα Φώτα κι Φωτισμός
κι αύριο ν-Αη Γιάννης Πρόδρομος

κι χαρές μιγάλες στουν Κύρ(γ)ιου μας
Σήμερα κυρά μας η Παναγιά

σπάργανα βαστάει κεριά κρατεί
κι στουν Άγιο Γιάννη πάϊνι

Άγιε Γιάννη αφέντη μου Πρόδρομε
δύνεσαι βαφτίσεις Θεού παιδί

Δύνομαι και παραδίνομαι
να βαφτίσω Θεού παιδί

Για να αγιάσουν βρύσες και τα νερά
για ν΄ανέβω πάνω στον ουρανό

για να ρίξω δρόσο και λιβανιά
να καταπραΰνουν τα διαβουλ(ι)καΚΑΛΑΝΤΑ



ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ 

 

Σήμερα είν’ τα φώτα και οι φωτισμοί
και χαρές μεγάλες κι αγιασμοί.
Κάτω στον Ιορδάνη τον ποταμό
κάθετ’ η κυρά μας η Παναγιά.

Καλημέρα, καλησπέρα καλή σου μέρα αφέντη με την κυρά.

Μαρμαροκολώνα πελεκητή
και τον αϊ-Γιάννη παρακαλεί
αϊ-Γιάννη αφέντη και βαπτιστή
βάφτισε και μένα Θεού παιδί.

Καλημέρα, καλησπέρα καλή σου μέρα αφέντη με την κυρά.

Δύναμαι και θέλω και προσκυνώ
και τον Κύριο μου παρακαλώ
για να ρίξει δροσιά, δροσιά στη γη
να δροστούν οι βρύσες και τα βουνά
να δροστούν οι βρύσες και τα βουνά
να δροστεί κι ο αφέντης με την κυρά.

Καλημέρα, καλησπέρα καλή σου μέρα αφέντη με την κυρά.


ΗΠΕΙΡΟΥ



Ήρθανε τα Φώτα,

καρκαλιέτ’ η κότα,

πίσω από την πόρτα

τσι φωνάζει ο πέτος,

δεν απολογιέται,

τσι ρίχνει ένα λιθάρι,

την παίρνει στο ποδάρι.

Λε, λε, λε, το πόδι μου

και το καλαπόδι μου,

δώσε μου τσι σέλες μου

και τα σελιβάδια μου,

ν’ ανεβώ στην καρυδιά,

να φωνάξω κούι-κούι

και κανένας δεν ακούει.

Παίρνω το κλειδί κι ανοίγω,

βρίσκω λύκο που χορεύει

κι αλεπού που μαγειρεύει.

 

   ΑΣΤΥΠΑΛΑΙΑΣ

 

 

Aύριον είναι ντω Φωτώ, που ψάλλουν οι παπάδες

και που γυρίζουν τα στενά και λέν’ τον Ιορδάνη.

Βοήθεια τον έχομε τον Μέγα Ιωάννη,

που περεδέχθην ο Χριστός να πά’ να τον βαφτίσει.

Ώχου, αφέντη μου Χριστέ, και πώς θα Σε βαφτίσω,

που θα καούν τα χέρια μου, σαν το κερί θα λείσουν,

και σαν το κιτρολέμονο θα κιτρολεμονίσουν;



ΚΕΦΑΛΩΝΙΑΣ

 

 

Μικρός μικρός στη Βηθλεέμ σπηλαίω εντός ετέθη,
και τώρα άνδρας τέλειος στον Ιορδάνη τρέχει,
με ένα καμηλόδερμα ήτανε τυλιγμένος,
και με τη ζώνη του Χριστού ήταν περιζωσμένος.

Εκοίταξα στον ουρανό κι είδα σταυρό στη μέση,
κι απ’ όλα τα ονόματα ***** μου αρέσει,
και πάλι ματακοίταξα κι είδα ένα δυο στεφάνια,
και με το καλονύχτισμα καλά σας Θεοφάνια.

***** Σε αυτό το σημείο λένε το όνομα
του νοικοκύρη του σπιτιού.

Χανιώτικα νέα (Σάββατο, 8.1.2022) 


 

2 σχόλια:

  1. Εξαιρετικός "Παιδότοπος"/αφιέρωμα στη Βάπτιση του Ιησού Χριστού! Τόσο από θρησκευτική όσο άποψη, όσο και για τη συνέχεια της Εκκλησιαστικής Ορθοδόξου Χριστιανικής Παραδόσεως. "Χρόνια πολλά" όλων των συντελεστών και "Αίσιον και ευτυχές το Νέον έτος!"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τιμή για τον ΠΑΙΔΌΤΟΠΟ το αγαπητικό σχόλιό σου, αγαπημένη μου ποιήτρια και συγγραφέα... Χαιρετώ σε κι αγαπώ σε!Και πολύ ευχαριστώ σε!

      Διαγραφή