ΚΑΙ ΣΤΗΝ "ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ" Η " ΞΕΣΤΕΡΙΑ" ΜΟΥ
Συγγραφέας ελληνοκεντρικός και ανθρωποκεντρικός, δεν μπορεί παρά να εστιάζει το ενδιαφέρον του στον άνθρωπο ως θύτη και θύμα, δημιουργό και καταστροφέα, και στον τόπο, στην ιδιαίτερη πατρίδα του. Αλλά πάντα μέσα από το πρίσμα της αισιοδοξίας, ακόμα και στις πιο δύσκολες στιγμές του καθημερινού βίου, συχνά αβίωτου των ηρώων του. Ελένη Χωρεάνθη
https://diastixo.gr/kritikes/ellinikipezografia/17483-kamei-xasteria
Κοινωφελές Ίδρυμα "Αγία Σοφία" (Αγιοι Πάντες Αποκορώνου). Παρασκευή16 Σεπτεμβρίου 2022, ώρα 7 μ. μ. (μετά τον εσπερινό) η παρουσίαση του βιβλίου μου "Πότες θα κάμει ξεστεριά...". Τιμή και χαρά για μένα η παρουσία σας.
Το βιβλίο θα παρουσιάσουν η τ. σχολική σύμβουλος - συγγραφέας Αγγέλλα Μάλμου και η λογοτέχνις – αρθρογράφος Φωτεινή Σεγρεδάκη ενώ κείμενα θα διαβάσει η φιλόλογος Μαρία Μαράκη.
Την εκδήλωση θα συντονίζει ο γραμματέας του Ιδρύματος Μάρκος Σελλιανάκης.
Τα έσοδα από τις πωλήσεις του βιβλίου θα διατεθούν για το πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι» του Ιδρύματος.
Η εκδήλωση διοργανώνεται από το Κοινωφελές Ίδρυμα “Αγία Σοφία” με την υποστήριξη του Ινστιτούτου Επαρχιακού Τύπου.
ΑΠΟ ΤΑ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΓΡΑΦΤΕΙ ΓΙΑ ΤΗΝ “ ΞΕΣΤΕΡΙΑ”
Ο Βαγγέλης Κακατσάκης καταθέτει ένα λογοτεχνικό βιβλίο με ιστορίες από την προφορική παράδοση (αυτές που του έλεγε τα χειμωνιάτικα βράδια η γιαγιά του στην παρασιά ως “παραμύθι”). Ιστορίες, ωστόσο, που είναι βασισμένες σε ιστορικές πηγές ώστε να κρατάει τη μνήμη ζωντανή. Γιατί αληθινή συμφιλίωση λαών (και ανθρώπων) μπορεί να υπάρξει μόνο αν υπάρχει μνήμη. Νανώ Σπανουδάκη – Κουτσάκη
https://www.haniotika-nea.gr/potes-tha-kanei-xesteria/
Συγγραφέας ελληνοκεντρικός και ανθρωποκεντρικός, δεν μπορεί παρά να εστιάζει το ενδιαφέρον του στον άνθρωπο ως θύτη και θύμα, δημιουργό και καταστροφέα, και στον τόπο, στην ιδιαίτερη πατρίδα του. Αλλά πάντα μέσα από το πρίσμα της αισιοδοξίας, ακόμα και στις πιο δύσκολες στιγμές του καθημερινού βίου, συχνά αβίωτου των ηρώων του. Ελένη Χωρεάνθη
https://diastixo.gr/kritikes/ellinikipezografia/17483-kamei-xasteria
Αρκεί ο αναγνώστης να ανοίξει τους νοερούς οφθαλμούς της ψυχής, καθώς το διαβάζει, για να φανταστεί τους πρωταγωνιστές των διηγημάτων πιασμένους από τους ώμους να χορεύουν πεντοζάλι πότε στις βουνοκορφές, πότε στα χωριά και πότε στις πόλεις. Ο έντονος, γοργός χορευτικός βηματισμός έχει ομαδικές πατιές, οι οποίες συμβολίζουν τις ομοβροντίες των όπλων στη μάχη. Αγησίλαος Αλιγιζάκης
https://www.haniotika-nea.gr/to-pentozali-toy-vaggeli-kakatsaki/
Ο Κακατσάκης στο βιβλίο του, όμως, συνδυάζει το “εν διά δυοίν”. Προσφέρει, δηλαδή, αφ’ ενός ζωντανεμένες ιστορίες, μυθοπλασίες ή και αληθινές, αλλά και σπουδαία λογοτεχνία, με την οποία καθηλώνει τον αναγνώστη, προσφέροντάς του τη χαρά της απόλαυσης. Το αξιοσημείωτο, εκτός των άλλων, είναι ότι και τα επτά διηγήματα μεταφέρουν τον αναγνώστη στο κλίμα του Μεγάλου ξεσηκωμού. Αντώνης Σανουδάκης
https://www.patris.gr/2021/12/21/potes-tha-kamei-xesteria-toy-vaggeli-th-kakatsaki/
Ο λόγος του, το είπαμε και παραπάνω, ενώ κυλά σαν το γάργαρο νερό και δροσίζει τον αναγνώστη, συνεπαίρνοντας και οδηγώντας τον σε ευφρόσυνες κοιλάδες, δηλαδή «στην ξεστεριά», στην πραγματικότητα είναι μια μυστική φωτιά που παρουσιάζει την αδούλωτη Κρήτη να βογγάει ασταμάτητα, σαν το ηφαίστειο που είναι έτοιμο να εκραγεί… Βασίλης Χαρωνίτης
Η γλώσσα πλούσια ,πότε να κατεβαίνει σε λουλουδιασμένους κήπους και άλλοτε να σκαλώνει στη μελένια σιγαλιά της ερωτευμένης θωριάς μα,πιο συχνά να τζαγκρουνά και να σουβλίζει σαν μύτη κοφτερού μαχαιριού την καρδιά του αναγνώστη. Τραγουδισμένη στον ιδιαίτερο σκοπό της ντοπιολαλιάς,πάντα μελαγχολικά,λυπητερά, σπαρακτικά. Νεφέλη Ευαγγέλου
(https://petaxta.blogspot.com/2021/12/blog-post_20.html
Στα σημερινά κείμενά σου, όπως βέβαια και σ’ όλα τα προηγούμενα, πετυχαίνεις να μεταφέρεις και να παντρέψεις τις λέξεις σου, σε πεδία πέρα από τη συγκυρία και κατά τρόπο, άκρως δημιουργικό· δημιουργικό, με την έννοια ότι το πάντρεμά τους ζωγραφίζει εικόνες ζωντανές, έγχρωμες και κινηματογραφικές
Χριστόφορος Κορυφίδης https://www.facebook.com/kakatsakes/posts/10220557120934188
Και μια περί παιδείας ο λόγος και περί εκπαιδεύσεως των Ελληνοπαίδων, βιβλία σαν αυτά αναμφίβολα θα μπορούσαν να συντελέσουν στην προσέγγιση της τοπικής μας ιστορίας, που τόσο λείπει από τα σχολεία μας, με ένα τρόπο ευχάριστο και απολαυστικό για τους νέους μέσα από την ευαίσθητη ματιά ενός λογοτέχνη. Μαρία Μαράκη
https://www.haniotika-nea.gr/v-kakatsaki-potes-tha-kamei-xesteria/
Τελικά έχουμε στα χέρια μας ένα βιβλίο με διηγήματα ιδιαίτερα γλαφυρά, στην πραγματικότητα όμως έχουμε ένα βιβλίο τοπικής ιστορίας, βγαλμένη από τα ίδια τα σπλάχνα της Κρήτης, που πάντα ανυπομονούσε για το πότε θα κάμει ξαστεριά, με πολλά μηνύματα και για τον σύγχρονο κόσμο Ανθούλα Νταγκουνάκη-Χαρτζουλακη
https://www.haniotika-nea.gr/vivliokritiki-potes-tha-kamei-xesteria-vaggelis-th-kakatsakis/
***
Ο συγγραφέας αναμετράται με τις λέξεις κτερίσματα του κρητικού ιδιόμελου , λειαίνει χωρίς επεξηγήσεις και το κείμενο ως ολότητα παραμένει ο μόνος πρωταγωνιστής. Αναπαριστά το κλίμα της εποχής με ιστορικούς οδοδείκτες και αφηγηματική πυκνότητα. Με την γλωσσοπλαστική του δεινότητα ανασταίνει ήρωες , σμιλεύει ψυχές ,φωταγωγεί έρωτες και διαμορφώνει χαρακτήρες.
Χρήστος Κωσταντουδάκης
https://www.haniotika-nea.gr/vaggeli-th-kakatsaki-potes-tha-kamei-xesteria/
Πράγματι διαβάζοντας την “Καμπάνα” και τα υπόλοιπα διηγήματα του βιβλίου, διαπίστωσα πως προσπάθησες και παρουσίασες με εξαιρετικό τρόπο και έδωσες μία εικόνα από την τουρκοκρατούμενη Κρήτη, όπως σου τα διηγήθηκε η γιαγιά σου η Στελιανίτσα «δίπλα στην παραστιά τις χειμωνιάτικες νύχτες». Μου θύμισες τις διηγήσεις της γιαγιάς μου της Αριστέας, που οι παππούδες της ήταν Χαΐνηδες.
Σήφης Πετράκης (Χ, ν. 11,1,22)
https://www.haniotika-nea.gr/vaggeli-th-kakatsaki-potes-tha-kamei-xesteria-2/#
Τα διηγήματά του ολοζώντανα, δεν μπορεί παρά να είναι έτσι ακριβώς, έτσι να γίνηκαν τα γεγονότα. Έτσι με πόνο με δάκρυ, με αίμα, με το πλάκωμα στο στήθος, κερδήθηκε η Λευτεριά. Το ΄”Πότες θα κάμει ξεστεριά..” πρέπει να το φυλάξουμε για τα εγγόνια μας, πρέπει να το δώσουμε στα σκολειά μας. Είναι ένα δώρο για την επέτειο της επανάστασης!
Γρηγόρης Γεωργουδάκης https://www.haniotika-nea.gr/potes-tha-kamei-xesteria-ena-vivlio/
Ο συγγραφέας επισημαίνει πως οι ιστορίες αυτές προέκυψαν από το προζύμι των αφηγήσεων της γιαγιάς από την πλευρά του πατέρα του. Επικές, τραγικές αλλά και θεωτικές στιγμές εξιστορούνται και οι ήρωες των έργων ψυχογραφούνται παραστατικά, σε αφηγήματα κεντημένα με ξόμπλια της κρητικής τοπολαλιάς.
Πηνελόπη Ι. Ντουντουλάκη
“Πότες
θα κάμει ξεστεριά”!
Αυτές οι τέσσερις
λέξεις, ως ωραίο “βουρκωμένο απολυτίκιο”
πήγε κι ήρθε στον κρητικό χρόνο, ποτίζοντας
τους καιρούς!!
Εγινε “ριζίτικος
χορός” στο αναλόγιο της Κρητικής Μοίρας·
έγινε γραφή κάτω από ιερό πανί αντίστασης
και αντίδρασης, καθώς και μέλος δίσημο
σε tempo σέρβικο “ευκλεούς” πανελλήνιας
εμβέλειας! Αλλά και “τιμήθηκε” με τη
Λαϊκή παράφραση, των αγνών ανθρώπων της
αυθεντικότητας!
Φωτεινή Σεγρεδάκη
Χανιώτικα νέα (Δευτέρα, 17.1.2022)
https://www.haniotika-nea.gr/h-kriti-kanei-polemo-ti-leyteria-tzi-thelei/
Η μπένα του τση ποίησης προσώρας στο συρτάρι
μπαίνει και διηγήματος η μπένα θα ντακάρει.
Και βρίνει το διήγημα καλά καλό ορτάκη
κι αναφωνεί του: «Άξιος! Βαγγέλη Κακατσάκη!»
Η μπένα η Κακατσάκεια και σ’ άλλο μετερίζι
«υπέρ της γλώσσης» μάχεται, διήγημα βγορίζει.
«Πότες θα κάμει ξεστεριά...» η σάντολα η μπένα
του Κακατσάκη «εφτάδυμη» διηγηματογέννα.
Με τσ’ αρμονίας το εφτά διάχνει το σιναλίκι
σε διηγήματα εφτά το βάνει το σταλίκι.
Το ιερό εφτά βλογά τη μπένα του Βαγγέλη
και καταστένει σόγεμη του πνέματος κυψέλη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου