Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Κυριακή 24 Αυγούστου 2014

ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ

Η ιστορία μιας ψηφίδας, έτσι όπως δημιουργώντας την, την έζησαν στο πλαίσιο ενός εκπαιδευτικού προγράμματος, με τους μαθητές τους οι νηπιαγωγοί του 27ου Νηπιαγωγείου Χανίων Ειρήνη Περουλάκη και Γιάννα Μιχαλογιάννη φιλοξενείται, διανθισμένη με σχετικές φωτογραφίες (δεν χώρεσαν όλες), στον σημερινό Παιδότοπο. Δεν θα πω τίποτε γι’ αυτήν εδώ, τα λένε τόσο όμορφα οι δασκάλες των παιδιών άλλωστε! Εκ των ων ουκ άνευ, όμως, ότι αισθάνομαι την ανάγκη να τις συγχαρώ από καρδιάς,αφού πρώτα ευχαριστήσω τη Γιάννα για το υλικό που μου έστειλε. Πράγματι μπορούμε να διδάξουμε στα παιδιά το ο,τιδήποτε, αν βρούμε τον έντιμο τρόπο. Η Ειρήνη και η Γιάννα, που χάριν των παιδιών νιώθουν ότι υπάρχουν, τον βρίσκουν. 
Δείτε περισσότερα ... ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ
Επιμέλεια: Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης



Καλοί μου φίλοι, καλό Σαββατοκύριακο! 
Η ιστορία μιας ψηφίδας, έτσι όπως δημιουργώντας την, την έζησαν στο πλαίσιο ενός εκπαιδευτικού προγράμματος, με τους μαθητές τους οι νηπιαγωγοί του 27ου Νηπιαγωγείου Χανίων Ειρήνη Περουλάκη και Γιάννα Μιχαλογιάννη φιλοξενείται, διανθισμένη με σχετικές φωτογραφίες (δεν χώρεσαν όλες), στον σημερινό Παιδότοπο. Δεν θα πω τίποτε γι’ αυτήν εδώ, τα λένε τόσο όμορφα οι δασκάλες των παιδιών άλλωστε! Εκ των ων ουκ άνευ, όμως, ότι αισθάνομαι την ανάγκη να τις συγχαρώ από καρδιάς,αφού πρώτα ευχαριστήσω τη Γιάννα για το υλικό που μου έστειλε. Πράγματι μπορούμε να διδάξουμε στα παιδιά το ο,τιδήποτε, αν βρούμε τον έντιμο τρόπο. Η Ειρήνη και η Γιάννα, που χάριν των παιδιών νιώθουν ότι υπάρχουν, τον βρίσκουν. 
Σας χαιρετώ με αγάπη όλους!
           Β.Θ.Κ. 
Σημ.: Ο Παιδότοπος θα παραμείνει “κλειστός” το επόμενο Σάββατο. Ο… επιμελητής του θα είναι σε διακοπές. 

Πρόκειται για ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα που υλοποιήθηκε στο 27ο Νηπ/γείο Χανίων κατά το σχολικό έτος 2013-2014 με τις νηπιαγωγούς Ειρήνη Περουλάκη και Γιάννα Μιχαλογιάννη. Εντάσσεται στη θεματολογία πολιτιστικών προγραμμάτων, ενώ συνδέθηκε και με τα προγράμματα Περιβαλλοντικής και Αγωγής Υγείας που υλοποιούνταν ταυτόχρονα στο νηπιαγωγείο. Όλα άρχισαν όταν ένα “μαγικό μπαούλο” επισκέφθηκε την τάξη μας. Μέσα του έκρυβε έναν πάπυρο και μία μικρή μπλε ψηφίδα που χρειαζότανε τη βοήθειά μας.
Eτσι ένα ταξίδι στον χρόνο, την ιστορία της πόλης μας, τη μυθολογία και την τέχνη των ψηφιδωτών ξεκίνησε. Γνωρίσαμε τα είδη των ψηφιδωτών και των ψηφίδων, τη θεματολογία, την τεχνική τους και τους καλλιτέχνες. Κυρίως όμως αντιληφθήκαμε την τέχνη ως μέσο έκφρασης και καλλιτεχνικής δημιουργίας, αλλά και ως αντανάκλαση των αξιών ανά εποχή και των ιστορικών συνθηκών. Ταυτόχρονα συνδέσαμε τα ψηφιδωτά με την καθημερινή ζωή των ανθρώπων και αντιληφθήκαμε ότι η τέχνη είναι -ή θα έπρεπε να είναι- για όλους και ότι η τέχνη “ταξιδεύει”, απελευθερώνει και ενώνει τους ανθρώπους. Αν και τόσο διαφορετικοί, γίναμε φίλοι με την ψηφίδα παντοτινοί και μέσα από μηνύματα μάθαμε ότι ήθελε να βρει ξανά τις φίλες της, τις ψηφίδες και το “σπίτι” που ζούσαν μαζί. Ενα ψηφιδωτό δάπεδο που αφηγούνταν το μύθο του Διόνυσου και της Αριάδνης. Ο μύθος αυτός -όπως μάθαμε- απεικονίζεται στο ψηφιδωτό δάπεδο που φιλοξενείται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Χανίων και ανακαλύφθηκε σε σωστική ανασκαφή το 1977 στο κέντρο των Χανίων. Το επόμενο βήμα ήταν να επισκεφθούμε το Αρχαιολογικό Μουσείο Χανίων και να παραδώσουμε την ψηφίδα μας στους αρχαιολόγους, για να τη φροντίσουν και να βρει τις φίλες της. Τα παιδιά ζωγράφισαν με ψηφίδες και έφτιαξαν ένα βιβλίο, “Το Αρχαιολογικό Μουσείο των Ψηφίδων” προκειμένου να το κάνουν δώρο, καθώς και γλυκά για να τα προσφέρουν κατά την επίσκεψή τους. Στο Αρχαιολογικό Μουσείο η αρχαιολόγος κα Γαβριλάκη Ειρήνη μας αφηγήθηκε την ιστορία του ψηφιδωτού και μαζί γίναμε ο Διόνυσος, η Αριάδνη, ο Θησέας και χορέψαμε το γέρανο χορό του Θησέα. Κάναμε μία ανασκαφή και δημιουργήσαμε το ψηφιδωτό του Διόνυσου και της Αριάδνης με ψηφίδες τα ίδια τα παιδιά που χόρεψαν και τον “χορό των ψηφίδων”. Ο αποχωρισμός με τη “Μπλετούλα ψηφιδούλα” δεν ήταν εύκολος.




Μέσα όμως από μηνύματα επικοινωνούσαμε όλη την υπόλοιπη χρονιά και καταλάβαμε ότι όταν αγαπάς κάποιον είναι πάντα κοντά σου, όσο μακριά και αν βρίσκεται. Τα παιδιά έγιναν συγγραφείς και “εκδώσανε” ένα βιβλίο με τίτλο: “Ο Διόνυσος και η Αριάδνη που αφηγείται το μύθο του Θησέα, της Αριάδνης και του Διόνυσου”. Ένα εικαστικό εργαστήρι ψηφιδωτών δημιουργήθηκε στην τάξη μας. Δημιουργήσαμε χάρτινες ψηφίδες και ένα ομαδικό ψηφιδωτό τον “Αρλεκινοψηφίδα”. Γίναμε ψηφοθέτες και φιλοτεχνήσαμε ψηφιδωτά βοτσαλωτά, με υαλοψηψηφίδες, με χαλίκια και άλλα είδη ψηφίδων φυσικών και από επαναχρησιμοποιούμενα υλικά. Το εικαστικό εργαστήρι μας επισκέφθηκε ο συντηρητής λίθων, Μιχαλογιάννης Ηλίας από την ΚΕ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασσικών Αρχαιοτήτων και μας μύησε στον σχεδιασμό και την κατασκευή ψηφιδωτών δημιουργώντας με τα παιδιά ένα ομαδοατομικό ψηφιδωτό με άμεση ψηφοθέτηση υαλοψηφίδων και κονιάματος. Οι μικρές θάλασσες των παιδιών ενώθηκαν και έγιναν μια θάλασσα πλατιά. Ο μύθος του Θησέα, του Διόνυσου και της Αριάδνης καθώς και η ιστορία της ψηφίδας μας αποτέλεσε την αποχαιρετιστήρια γιορτή μας, η οποία ήταν ένα ταξίδι στο χρόνο και τον Ελλαδικό χώρο. Τα έργα των παιδιών εκτέθηκαν στο μαθητικό Φεστιβάλ καλλιτεχνικής δημιουργίας “Οικόκρητο” στον εκθεσιακό χώρο Σαμπιονάρα. Όταν είδαν τα έργα τους ένιωσαν «χαρά, ευτυχία, γέλιο, περήφανοι, μία αγαπημένη και δυνατή ομάδα, γλυκά και μια ζέστη στην καρδιά…».
Σας ευχαριστούμε πολύ 
Oι νηπιαγωγοί Ειρήνη Περουλάκη Γιάννα Μιχαλογιάννη .
Χανιώτικα νέα (22.08.2014)


Read more: http://www.haniotika-nea.gr/itan-kapote-mia-psifida/#ixzz3BIQUXvjJ
Under Creative Commons License: Attribution Non-Commercial
Follow us: @HaniotikaNea on Twitter | haniotika.nea on Facebook

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου