Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Σάββατο 13 Απριλίου 2013

ΣΤΑ ΠΕΤΑΧΤΑ


ΑΝ ΘΕΛΕΙΣ να λέγεσαι άνθρωπος... Αν θέλω να λέγομαι άνθρωπος... Αν θέλουμε να λεγόμαστε άνθρωποι... Ως χαρίεν εστ’ άνθρωπος, όταν άνθρωπος η, για να θυμηθούμε το του Μενάνδρου. Πόσο χαριτωμένο πράγμα είναι ο άνθρωπος, όταν είναι άνθρωπος!

ΣΤΑ ΠΕΤΑΧΤΑ
Γράφει ο Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης




Φίλες και φίλοι, καλημέρα!

'ΑΝ ΘΕΛΕΙΣ να λέγεσαι άνθρωπος/ δεν θα πάψεις ούτε στιγμή ν’ αγωνίζεσαι για την ειρήνη και για τα δίκιο'... Αφιέρωμα στον Τάσο Λειβαδίτη, 'στον ποιητή της πιο όμορφης ουτοπίας', απ’ τους 'Φίλους των Γραμμάτων' απόψε, 7 μ.μ., στο θεάτρο 'Δημήτρης Βλησίδης' και στους στίχους του, στους στίχους με τους οποίους άρχισα σήμερα τη στήλη, ο νους μου.

ΑΝ ΘΕΛΕΙΣ να λέγεσαι άνθρωπος... Αν θέλω να λέγομαι άνθρωπος... Αν θέλουμε να λεγόμαστε άνθρωποι... Ως χαρίεν εστ’ άνθρωπος, όταν άνθρωπος η, για να θυμηθούμε το του Μενάνδρου. Πόσο χαριτωμένο πράγμα είναι ο άνθρωπος, όταν είναι άνθρωπος!

ΣΥΝΩΝΥΜΟ της 'αρχοδιάς' (αρχοντιάς) η 'αθρωπιά' (ανθρωπιά) στα Σφακιά και στον Αποκόρωνα, μας λέει ο Αντώνης Ξανθινάκης στο Λεξικό του ('Λεξικό, ερμηνευτικό και ετυμολογικό του δυτικοκρητικού γλωσσικού ιδιώματος'). 'Επείνουνα ακόμης, μα άφηκα λιγάκι απού το φαητό που μου βάλανε να φάω για να κάμω την αθρωπιά μου!'.

ΝΑ ΚΑΜΩ την ανθρωπιά μου. Να κάνω (σε ενεστώτα χρόνο το ρήμα) την αθρωπιά μου. Να κάνουμε την ανθρωπιά μας. Οπως ο καθένας μας το νιώθει, να κάνει την ανθρωπιά του. Μια μορφή της ανθρωπιάς και η αλληλεγγύη. Οι Ελληνες έχουμε μάθει να μοιραζόμαστε ακόμα και τη μισή μπουκιά του ψωμιού που έχουμε με τον διπλανό μας...

'ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ στη Γερμανία θέλουν ν’ αποκτήσουν ό,τι πολύτιμο έχει η Ελλάδα, επιβάλλοντας συνθήκες οικονομικής υποδούλωσης και ψυχολογικής πίεσης'. Το πράγμα φωνάζει από μόνο του (τι κάνει νιάου - νιάου στα κεραμίδια), έχει όμως άλλη αξία, όταν το λέει ο γνωστός φιλόσοφος γλωσσολόγος ακτιβιστής Νόαμ Τσόμσκι. Και η πρόταση που κάνει να σχηματιστεί ένα κοινό μέτωπο του Νότου, της Ελλάδας, της Ισπανίας, της Ιταλίας και της Πορτογαλίας, προκειμένου να μπει τέλος στις απάνθρωπες απαιτήσεις του Βορρά, έχει άλλη αξία.

ΟΙ ΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΣΕΙΣ της Κυβέρνησης με την τρόικα συνεχίζονται... Οι διαπραγματεύσεις της Κυβέρνησης με την τρόικα συνεχίζονται... Οι διαπραγματεύσεις της Κυβέρνησης με την τρόικα συνεχίζονται... Αναμένετε στο ακουστικό σας. Κάποια στιγμή το παιχνίδι του λύκου με το αρνί ή αν προτιμάτε της γάτας με το ποντίκι θα τελειώσει...

'ΟΙ ΔΥΟ ΚΑΡΔΙΕΣ μας γίναν μια χαρούμενη καμπάνα,/ ο έρωτας πατέρας της και η αγάπη μάνα'. Μαντινάδα για βαριά ερωτευμένους. Και βέβαια απ’ τον Ηλία, τον Σταματάκη, ποιον άλλον;

Ο ΚΑΣΣΙΟΣ και ο Βρούτος, που είχαν οργανώσει τη δολοφονία του Καίσαρα, καταδιώχτηκαν από τον Οκταβιανό και τον Αντώνιο. Στη διάρκεια της καταδίωξης ο Βρούτος βρέθηκε στην Ασία, όπου συγκέντρωσε στρατό, με σκοπό να αντιμετωπίσει τους αντιπάλους του. Στις Σάρδεις, λίγο πριν αναχωρήσει για την Ελλάδα, ένα βράδυ στη σκηνή του είδε να μπαίνει ένα φοβερό και αλλόκοτο πλάσμα. Κι όταν τόλμησε να του πει: 'Ποιος άνθρωπος ή θεός είσαι και τι θέλεις εδώ;', το φάντασμα του αποκρίθηκε: 'Η κακή σου τύχη, Βρούτε. Θα με δεις στους Φιλίππους' (Οψόμεθα εις Φιλίππους). Η καθοριστική μάχη εναντίον του Οκταβιανού και του Αντωνίου δόθηκε, πράγματι, στην πεδιάδα των Φιλίππων. Σε αυτήν ο Κάσσιος σκοτώθηκε και ο Βρούτος νικημένος αυτοκτόνησε. (Από το βιβλίο 'Η άλλη όψη της ιστορίας', εκδ. 'Σαββάλας').

'Αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος/ δεν θα πάψεις ούτε στιγμή ν’ αγωνίζεσαι για την ειρήνη και για το δίκιο./ Θα βγεις στους δρόμους, θα φωνάξεις, τα χείλια σου θα ματώσουν απ’ τις φωνές/ το πρόσωπό σου θα ματώσει από τις σφαίρες μα ούτε βήμα πίσω./ Κάθε κραυγή σου μια πετριά στα τζάμια των πολεμοκάπηλων/ κάθε χειρονομία σου σα να γκρεμίζει την αδικία./ Και πρόσεξε: μη ξεχαστείς ούτε στιγμή./ Ετσι λίγο να θυμηθείς τα παιδικά σου χρόνια/ αφήνεις χιλιάδες παιδιά να κομματιάζονται την ώρα που παίζουν ανύποπτα στις πολιτείες [...]'.

Από το ποίημα του Τάσου Λειβαδίτη
'Αν θέλεις να λέγεται άνθρωπος'.

ΧΑΙΡΕΤΩ ΣΑΣ ΚΙ ΑΓΑΠΩ ΣΑΣ!
(petaxta.blogspot.com)

Χανιώτικα νέα (13.04.2013)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου