Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Δευτέρα 31 Οκτωβρίου 2011

ΕΥΦΗΜΕΣ ΜΝΕΙΕΣ


Των Τεσσάρων Μαρτύρων (1)

Οπως κάθε 28η Οκτωβρίου, εδώ και 25 περίπου χρόνια αξιώθηκα να βρεθώ, γι’ άλλη μια φορά κι εφέτος λίαν πρωί στο δεξιό κλίτος του Αγίου Νικολάου Σπλάντζιας, που είναι αφιερωμένο στους Τέσσερις Μάρτυρες, στο πανηγύρι των εν Χανίοις Ρεθυμνίων.
Μια δρασκελιά δρόμος απ’ τα Χανιά το Ρέθεμνος, στο κέντρο του οποίου δεσπόζει η εκκλησία, των Τεσσάρων εκ Μελάμπων Μαρτύρων, το έθιμο, όμως θέλει τους ρεθεμνιώτες συμπολίτες μας να συνάζονται, μαζί με τους φίλους των, στις 28 τ’ Οκτώβρη, συν γυναιξί και τέκνοις στην Σπλάντζια για να τους τιμούν.
Ανάβοντας ένα κερί στην εικόνα τους, προσκυνώντας τα ιερά τους λείψανα και τη μάχαιρα με την οποία εσφαγιάσθησαν, παρακολουθώντας τη Θεία Λειτουργία, πίνοντας στο τέλος μια τσικουδιά, ευχόμενοι 'χρόνια πολλά' ο ένας στον άλλο... Ιερουργούντος του μητροπολίτη Κυδωνίας και Αποκορώνου Δαμασκηνού Παπαγιαννάκη, κι εφέτος, η κατανυκτική Θεία Λειτουργία και με τη φροντίδα των μελών του Δ.Σ. του Συλλόγου των 'Το Αρκάδι', το παραδοσιακό κέραμα στον αύλειο χώρο του Αγίου Νικολάου.
Χαρμόσυνη, παρά τις δυσκολίες των καταστάσεων, η όλη ατμόσφαιρα.
Μα εμένα και σίγουρα πολλών, ίσως όλων, στους Τέσσερις Μελαμπιανούς κρυπτοχριστιανούς που την κρίσιμη στιγμή είπαν το δικό τους μεγάλο 'όχι' και συμπαρατάχτηκαν με τους χριστιανούς, ο νους μου (μας)...

Των Τεσσάρων Μαρτύρων (2)

Οι Τέσσερις Μάρτυρες (Αγγελής, Μανουήλ, Γεώργιος, Νικόλαος) ήταν κρυπτοχριστιανοί και ζούσαν στις Μέλαμπες. Το επώνυμό τους ήταν Βλατάκης και όταν ένας πρόγονός τους άλλαξε θρήσκευμα, πήραν το επώνυμο Ρετζέπ(ης). Από συνδυασμό γεγονότων-στοιχείων και χρονικών περιορισμών που διέδωσε η προφορική παράδοση (www.goodnet.gr και www.rethymno.gr) βγαίνει το συμπέρασμα ότι πήραν μέρος στη μάχη που έγινε στο Κακό Ρυάκι, στην πανστρατιά των κατοίκων των Μελάμπων και των γύρω χωριών, εναντίον των Τουρκο-Αιγυπτίων που αποβιβάστηκαν στην Κρήτη τον Μάϊο του 1822. Αυτό ήταν το 'θανάσιμο σφάλμα' τους, αφού την κρίσιμη στιγμή πήραν το μέρος των Χριστιανών και πολέμησαν τους μουσουλμάνους.
Οι Τούρκοι τούς αναζήτησαν επίμονα για να τους τιμωρήσουν κι όταν τους βρήκαν (αναγκάστηκαν να παρουσιαστούν ύστερα από ένα χρόνο, κατά τη διάρκεια του οποίου κρύβονταν σ’ ένα ασφαλές σπήλαιο, για να μη σκοτώσουν τους συγγενείς τους) τους φυλάκισαν, και ύστερα απ’ την ομολογία τους ότι είναι Χριστιανοί και δεν θέλουν να αλλαξοπιστήσουν, τους αποκεφάλισαν, στο Ρέθεμνος, στις 28 Οκτωβρίου 1824.
Πολύ νωρίς, ίσως απ’ τον επόμενο κιόλας χρόνο, οι χριστιανοί τελούσαν λειτουργίες στη μνήμη τους κι αργότερα τους αναγνώρισαν ως προστάτες της σύγχρονης πόλης...

Διαφορετικότητα στη μάθηση

'Αν εσύ πιστέψεις σε μένα και στις δυνατότητές μου, ίσως με πείσεις να πιστέψω κι εγώ στον εαυτό μου. Φοβάμαι για το αύριο, για την κοινωνική μου ένταξη και την επαγγελματική μου αποκατάσταση. Είναι πολύ σημαντικό για μένα ν’ αναπτύξω "δεξιότητες ζωής". Να μπορώ δηλαδή να επιλύω προβλήματα, να παίρνω αποφάσεις, να επικοινωνώ, να διαχειρίζομαι το άγχος μου. Μια ουσιαστική επικοινωνία δική σου και δική μου, με τους γονείς μου και με τους ειδικούς θα με βοηθήσει να τα καταφέρω στις δεξιότητες της ζωής και να αποκτήσω την αυτοεκτίμηση που έχω χάσει. Παρόλο που συχνά αποτυχαίνω, μη με απορρίπτεις εύκολα. Πίστεψέ με, προσπαθώ πολύ. Δεν φταίω, ξέρεις, αν δεν τα καταφέρνω πάντα. Δεν επέλεξα εγώ να έχω ειδικές μαθησιακές δυσκολίες'. Για τον επίλογο του γράμματος ενός μαθητή με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, που έγραψε για λογαριασμό του η και καλή μου φίλη απ’ τα παλιά ειδική παιδαγωγός Γιάννα Μαργαρίτη, πρόκειται.
Σ’ αυτό πήγε ο νους μου, όταν πληροφορήθηκα ότι το Σωματείο Γονέων - Κηδεμόνων και Φίλων Παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες και δυσλεξία, που έκανε την εμφάνισή του στον τόπο μας μόλις πριν από έξι μήνες, διοργανώνει σε συνεργασία με την Πανελλήνια Ομοσπονδία, εν όψει της πρώτης εβδομάδας του Νοεμβρίου, που είναι αφιερωμένη πανευρωπαϊκά στη διαφορετικότητα, μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα διημερίδα στις 1 και 2 Νοεμβρίου, στην Αίθουσα Εκδηλώσεων της Τράπεζας Χανίων και στο Πολιτιστικό Κέντρο της Μητρόπολης αντίστοιχα, με θέμα 'Η διαφορετικότητα στη μάθηση'.
Σ’ αυτό και στα που έχει πει ο... δυσλεκτικός Αλμπερτ Αϊνστάιν:
'Ολοι είναι ιδιοφυΐες. Αλλά αν κρίνεις ένα ψάρι για την ικανότητά του να σκαρφαλώσει σε ένα δέντρο τότε θα περάσει όλη του τη ζωή πιστεύοντας ότι είναι ηλίθιο'.
Εχοντας υπόψη και τη σπουδαία δουλειά που κάνει το εν λόγω Σωματείο, σε συνεργασία με την Πανελλήνια Ομοσπονδία χάρις κυρίως στην πρόεδρό του, την Ειρήνη τη Μαστοράκη που, όπως σημείωσα και σε άλλη ευκαιρία (βλ. Εύφημη μνεία 'Δεν υπάρχουν "κακοί" μαθητές', 4.7.2011) δεν κάνει πίσω με τίποτα.

Χανιώτικα νέα (31.10.201)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου