ΛΙΑΝΑ ΔΕΝΕΖΑΚΗ - ΜΑΝΟΣ ΚΡΟΚΟΣ:
ΕΛΑΤΕ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΠΑΡΑΜΥΘΟΙΣΤΟΡΙΕΣ
Φίλες και φίλοι, καλό Σαββατοκύριακο!
Για τον Τζακ Πατατάκη και το κλειδί της αγάπης ο λόγος στον Παιδότοπο του Σαββάτου, 22 Σεπτεμβρίου τ.ε. Για μια παραμυθοϊστορία που δημιούργησαν τα περυσινά παιδιά του 36ου Νηπιαγωγείου Χανίων έχοντας ως εμψυχώτριες τη δασκάλα τους, τη γνωστή μας από άλλες εργασίες μαθητών της Μαρία Παπουτσάκη και την επίσης γνωστή μας συγγραφέα και εικονογράφο παιδικών βιβλίων και καλή μου φίλη Λιάνα Δενεζάκη. Για ένα υπέροχο παραμύθι που είχε σαν “βάση” του μία απ’ τις πολλές παραμυθοκάρτες που έφτιαξαν (κυκλοφορούν από τις εκδόσεις “Κίτρινο πατίνι”) η Λιάνα με τον συγγραφέα, σχεδιαστή και προγραμματιστή Μάνο Κρόκο. Γενικά οι παραμυθοκάρτες της Λιάνας και του Μάνου το θέμα του σημερινού Παιδότοπου. Δεν το συζητώ ότι είναι καταπληκτικά εργαλεία που βοηθούν τα παιδιά «να αποκτήσει η φαντασία τους την αξία και τον σεβασμό που της χρειάζεται μέσα στην εκπαιδευτική διαδικασία». Οπως κι ένα ωραίο παιχνίδι για το σπίτι. Αποδεδειγμένο στην πράξη κι αυτό. Συγχαρητήρια καλοί μου φίλοι, Λιάνα και Μάνο!
Σας χαιρετώ με αγάπη όλους!
Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης
δάσκαλος
Οι Παραμυθοκάρτες είναι
κάρτες δημιουργικής αφήγησης που εξάπτουν τη φαντασία των παιδιών, ενώ τα
βοηθούν παράλληλα να αναπτύξουν τον προφορικό και αφηγηματικό τους
λόγο, να καλλιεργήσουν τη φαντασία τους, να εμπλουτίσουν
το λεξιλόγιό τους και τη δημιουργική τους σκέψη.
Αποτελείται από κάρτες
που έχει δημιουργήσει η εικονογράφος και συγγραφέας Λιάνα
Δενεζάκη μαζί με τον Μάνο Κρόκο, συγγραφέα, σχεδιαστή
και προγραμματιστή. Κάθε κουτί περιλαμβάνει 49 κάρτες χωρισμένες
σε επτά κατηγορίες, κάθε μία από τις οποίες έχει κι ένα από τα
χρώματα του ουράνιου τόξου. Τα παιδιά «διαβάζουν» τις εικόνες που βλέπουν και
μέσα από αυτές δημιουργούν τις δικές τους ιστορίες. Από την προφορική
αφήγηση, μπορούν να περάσουν στον γραπτό λόγο κι από εκεί
ακόμα και στην ζωγραφική απεικόνιση των ιστοριών
τους ή και τη θεατρική μεταφορά, στο σπίτι μαζί με τους γονείς και
τους φίλους τους ή στο σχολείο με τους δασκάλους και τους συμμαθητές τους.
Αυτή τη στιγμή
κυκλοφορούν κάρτες με την εξής θεματολογία: Ζωοφιλία (Ιστορίες
με Μουσούδες), Μυθοπλασία (Το νησί της Φαντασίας) και Συναισθήματα(Ιστορίες
από το Μαγικό Βασίλειο), ενώ σύντομα θα προστεθούν κι άλλες κάρτες. Οι
Παραμυθοκάρτες απευθύνονται σε παιδιά ηλικίας 3-12 ετών.
Η ιδέα
Η ιδέα ανήκει στον
συγγραφέα, σχεδιαστή και προγραμματιστή Μάνο Κρόκο και την
συγγραφέα και εικονογράφο Λιάνα Δενεζάκη. Μαζί δημιούργησαν
τις Παραμυθοκάρτες, με σκοπό τη δημιουργία ενός «εργαλείου» που θα
βοηθήσει τα παιδιά να αναπτύξουν συγκεκριμένες ικανότητες μέσα από το παιχνίδι
και στόχο να αποκτήσει η φαντασία την αξία και τον σεβασμό που της χρειάζεται
μέσα στην εκπαιδευτική διαδικασία. Να πάψει να αντιμετωπίζεται σαν ίδιον των
καλλιτεχνών ή, στη χειρότερη περίπτωση, των ανώριμων ανθρώπων και των παιδιών,
και να αναγνωριστεί ως ισότιμο μάθημα με τα μαθηματικά, τη γλώσσα και τη
φυσική.
Εργαλείο για
εκπαιδευτικούς / λογοπεδικούς / λογοθεραπευτές / παιδοψυχολόγους
Οι Παραμυθοκάρτες δεν
είναι απλώς ένα παιχνίδι δημιουργικής απασχόλησης. Είναι ένα εργαλείο στα
χέρια εκπαιδευτικών, λογοθεραπευτών, καθηγητών
ειδικής αγωγής και παιδοψυχολόγων, καθώς μέσα από τη
διαδικασία της δημιουργίας των ιστοριών, μπορούν να εξερευνήσουν τις ικανότητες και
τις δυνατότητες κάθε παιδιού ξεχωριστά και να δουλέψουν με
συγκεκριμένες τεχνικές.
Επιστημονική θεμελίωση
Οι Παραμυθοκάρτες τεκμηριώθηκαν
επιστημονικά από τη Δρ Ζωή Κρόκου, Δρ Ειδικής Παιδαγωγικής, με βάση
τους χαρακτήρες που προέκυψαν από την ανάλυση των παραμυθιών που έκανε ο Ρώσος
μελετητής Vladimir Propp* και αφήνει τα παιδιά να «επινοήσουν» τις
λειτουργίες, τον τρόπο δράσης δηλαδή των ηρώων, τόσο μέσα από την προηγούμενη
αναγνωστική τους εμπειρία, όσο και από τις ίδιες τις εικόνες, τις οποίες
μπορούν να τις αξιοποιήσουν είτε γραμμικά είτε επιλεκτικά και να αφηγηθούν τη
δική τους μοναδική ιστορία.
Μέσα από την άρρητα
καθοδηγούμενη αφήγηση τα παιδιά αποκτούν αυτοπεποίθηση, καθώς οι εικόνες τα
βοηθούν να ακολουθήσουν μια χρονική σειρά εξέλιξης των γεγονότων, ενώ παράλληλα
ενεργοποιείται η φαντασία τους και καλλιεργείται η δημιουργική τους σκέψη.
Οι Παραμυθοκάρτες απευθύνονται
σε παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας και
μπορούν να δουλέψουν πάνω σε αυτές μαζί µε τον/ την εκπαιδευτικό, τους γονείς
τους, τους ανθρώπους που ασχολούνται μαζί τους, τους φίλους τους, αλλά μπορεί
να «παίξουν» και μόνα τους. Οι εικόνες/κάρτες του εκπαιδευτικού υλικού μπορούν
να αξιοποιηθούν στην τάξη σε ατομικό επίπεδο, σε ομάδες αφήγησης και µε τη
συμμετοχή όλων των παιδιών της τάξης.
* Ο Ρώσος μελετητής Vladimir Propp το 1928 ανέλυσε την πλοκή 100
παραμυθιών της χώρας του, για να προσδιορίσει τα απλούστερα και αδιαφοροποίητα
αφηγηματικά στοιχεία τους. Βασικός στόχος του ήταν μέσα από τη συγγραφή της
«Μορφολογίας του Παραμυθιού» να τεκμηριώσει επιστημονικά το θέμα της ομοιότητας
μεταξύ των παραμυθιών διάφορων λαών.
Περισσότερες πληροφορίες
για τις Παραμυθοκάρτες:
Η
παιδαγωγική ομάδα του δικτύου ΚΔΑΠ – ΚΔΑΠ ΜΕΑ του δήμου Λαρισαίων εντάσσει
σταδιακά τις Παραμυθοκάρτες στο πρόγραμμά της και οι πρώτες ιστορίες
ετοιμάζονται. Η ανταπόκριση και ο ενθουσιασμός των παιδιών μας κάνει να
πιστεύουμε πως οι Παραμυθοκάρτες θα αναδείξουν πολλές κρυμμένες δεξιότητες των
παιδιών. Αφηγηματικές, συναισθηματικές, κοινωνικές. Γιατί το να μαθαίνεις να
λες ιστορίες είναι ένας μοναδικός τρόπος για να μαθαίνεις να επικοινωνείς.
Λίνα Μουσιώνη
Συγγραφέας – Παιδαγωγική Υπεύθυνη ΚΔΑΠ δήμου Λαρισαίων
Kάθε
παιδί είναι μοναδικό! Και κάθε εικόνα είναι επίσης μοναδική! Έτσι μία και μόνο
εικόνα αρκεί για να δημιουργήσει αμέτρητες ιστορίες. Με τις Παραμυθοκάρτες,
κάθε Χαμογελάκι μπορεί να φτιάξει τη δική του ιστορία και να την αφηγηθεί.
Μπορεί να δημιουργήσει όχι μόνο την ιστορία, αλλά τους ήρωες, τον τρόπο δράσης
τους, τον χώρο και το χρόνο της ιστορίας! Και, φυσικά, το παιχνίδι με τις
Παραμυθοκάρτες γίνεται πιο διασκεδαστικό όταν παίζουμε όλοι μαζί!
Μαρία Ποθητού
Σύμβουλος Γονείων & Ανάπτυξης Παιδιού (BSc
Psychology)
Η
ταξινόμηση των καρτών βοηθάει ιδιαίτερα στην παραγωγή του αφηγηματικού λόγου,
αφού καθοδηγεί τον αφηγητή. Τα ζωηρά χρώματα, τα όμορφα χαρακτηριστικά των
προσωπων, οι ονειρεμένες τοποθεσίες αποτελούν έναυσμα για την παραγωγή του
περιγραφικού λόγου. Ιδιαίτερα χρήσιμο υλικό για όλους όσοι δουλεύουν με παιδιά,
είτε έχουν κάποια δυσκολία στο λόγο είτε όχι. Τα παιδιά απολαμβάνουν να
διηγούνται ιστορίες με τις κάρτες ξανά και ξανά. Μόλις τις βγάλουν από το
κουτί, όλα ξεκινούν και πάλι από την αρχή!»
Ξένια Ουσάκοβα
Λογοθεραπεύτρια
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου