Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Σάββατο 20 Ιουνίου 2015

ΣΤΑ ΠΕΤΑΧΤΑ

«ΘΕ ΜΟΥ και δος μου φώτιση, καρδιά σαν το καζάνι/ να κάτσω να συλλογιστώ το Δάσκαλο το Γιάννη…». Να ξανακούσω τον αποκληθέντα και Μακρυγιάννη της Κρήτης, φίλο μου, τον Κανάκη τον Γερωνυμάκη, να τραγουδεί με άκρα σεμνότητα το τραγούδι του Δασκαλογιάννη. Οπως τον άκουσα πρώτη φορά πριν από 15 χρόνια περίπου να το τραγουδά για τα παιδιά που πήγαιναν τότε στην Στ’ τάξη του 5ου Δημ. Σχολείου, του οποίου ήμουν διευθυντής. Η πρώτη σκέψη που κάνω αρχίζοντας να γράφω τη στήλη…
Δείτε περισσότερα... ΣΤΑ ΠΕΤΑΧΤΑ
Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Φίλες και φίλοι, καλημέρα!
«ΘΕ ΜΟΥ και δος μου φώτιση, καρδιά σαν το καζάνι/ να κάτσω να συλλογιστώ το Δάσκαλο το Γιάννη…». Να ξανακούσω τον αποκληθέντα και Μακρυγιάννη της Κρήτης, φίλο μου, τον Κανάκη τον Γερωνυμάκη, να τραγουδεί με άκρα σεμνότητα το τραγούδι του Δασκαλογιάννη. Οπως τον άκουσα πρώτη φορά πριν από 15 χρόνια περίπου να το τραγουδά για τα παιδιά που πήγαιναν τότε στην Στ’ τάξη του 5ου Δημ. Σχολείου, του οποίου ήμουν διευθυντής. Η πρώτη σκέψη που κάνω αρχίζοντας να γράφω τη στήλη…
Ο ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ της επετείου της Επανάστασης του 1770 στην Ανώπολη των Σφακίων αύριο. Της Επανάστασης του Δασκαλογιάννη που οι Τούρκοι τον έγδαραν ζωντανό στις 17 Ιουνίου 1771 στο Μεγάλο Κάστρο. Προσκυνητές της θυσίας του…
«ΠΕΡΗΦΑΝΟΙ κι αδούλωτοι οι Σφακιανοί σε ξένους/ δείγμα γραφής αποτελούν του Κρητικού του γένους». Απ’ τον Εννιαχωριανό (Γιάννη Μαλαξιανάκη απ’ το Βλάτος Κισάμου) η σημερινή μαντινάδα. Για την περίσταση…
ΤΟΤΕ και τώρα… Σε οριακό σημείο σήμερα οι τύχες της χώρας μας. Στο κατακόρυφο η αγωνία. Ολων των Ελλήνων τα μάτια στη Σύνοδο Κορυφής, που θα γίνει μεθαύριο, Δευτέρα 22 Ιουνίου. Χρεοκοπία ή συμφωνία; Γκρεμνός ή ρέμα; Ζητείται ο από μηχανής Θεός!
ΣΥΜΦΩΝΙΑ να ’ναι και ό,τι νάναι; Οχι δεν είναι αυτής της άποψης ο φίλος μου ο γερω-δάσκαλος. Εξακολουθεί να δηλώνει αισιόδοξος πάντως ότι κάτι θα γίνει στο τέλος και δεν θα μας οδηγήσουν στον γκρεμνό. Ούτε θα μας πνίξουν στο ρέμα. Ο φόβος (ο φόβος τους) φυλάει τα έρμα… Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι δεν θα βρεθούμε στο ρέμα. Σε λίγο καλύτερη κατάσταση, απ’ ό,τι είμαστε, θέλει να πιστεύει ότι θα βρεθούμε ο φίλος μου. Ιδωμεν.
Η ΜΠΑΛΑ στην ελληνική πλευρά, λένε οι εταίροι μας και μας ζητούν να βάλουμε ένα ακόμα αυτογκόλ για να τελειώσει κι αυτό το παιχνίδι. Δική σας, λέμε εμείς και την πετάμε στην περιοχή τους. Γκολ σε βάρος μας σημαίνει ταυτόχρονα και αυτογκόλ για την Ευρώπη…
ΑΝΗΣΥΧΟΙ για το εργασιακό μέλλον τους οι Κρητικοί διαπιστώνει μια παγκρήτια δημοσκόπηση του Πολυτεχνείου Κρήτης. Πράγμα που φαίνεται, κολαούζο δεν θέλει. Εύκολα διαβάζει κανείς την ανησυχία όχι μόνο για το εργασιακό, αλλά γενικότερα για το μέλλον, στα μάτια ιδιαίτερα των νέων, κάποιος…
ΔΥΟ ΩΡΕΣ περίπου μου μιλούσε προχθές για το πενθήμερο ταξίδι του στην Πόλη, στα μέρη που γεννήθηκε κι έζησε μέχρι τα 25 του χρόνια ο φ(θ)ανατικός αεκτζής γείτονάς μου. Ολα αλλάξανε, σαράντα χρόνια πέρασαν, αλλά για μένα ήταν το ίδιο μου είπε κάποια στιγμή. Πατρίδα όλων μας τα παιδικά χρόνια, Μήτσο!
«ΓΙΑ ΤΗ σκηνική οικονομία των περισσότερων αρχαίων τραγωδιών και ειδικά στις στιγμές που η εξέλιξη γύρω από την υπόθεση έπαιρνε δυσάρεστη τροπή για το κύριο πρόσωπο του έργου, έκανε την επέμβασή του ένας από τους Ολύμπιους Θεούς για να δώσει μιαν αναπάντεχη και ευνοϊκή τροπή στον ήρωα. Το ζήτημα, τώρα, είναι πώς εμφανιζόταν ο θεός αυτός. Βέβαια, δεν ήταν σωστό να μπει σαν κοινός θνητός από τον δρόμο των παρασκηνίων, γιατί τότε θα έλειπε το στοιχείο του δέους από την εμφάνιση αυτή. Προτιμήθηκε, λοιπόν, να παρουσιάζεται με ειδικό μηχάνημα από το επάνω μέρος της σκηνής ή καμιά φορά από καταπακτή, εάν πρόκειτο για θεό του Αδη. Από την ειδική, λοιπόν, αυτή μηχανή, ερχόταν ο θεός και φυσικά ήταν “από μηχανής”…» Τάκη Νατσούλη “Λέξεις και φράσεις παροιμιακές”.
«Θε μου και δος μου φώτιση, καρδιά σαν το καζάνι,/ να κάτσω να συλλογιστώ το Δάσκαλο το Γιάννη./ Θε μου και δος μου λογισμό και μπόρεση ν’ αρχίξω/ το Δάσκαλο τον ξακουστό πρικιά να τραγουδήξω./ Θε μου και δος μου απομονή και νουν εις το κεφάλι/ ν’ αναθιβάλω και να πω για τω Σφακιώ τα βάλη./ Ητον ο Μπέης τση Βλαχιάς κι ο Μπέης που τη Μάνη/ κουρφοκουβέντες είχασε με το Δασκαλογιάννη,/ απούτονε ξεχωριστός, σε πλούτη κι αξιωσύνη,/ με την καρδιά του ν ήθελε την Κρήτη Ρωμιοσύνη».
Από το τραγούδι του Δασκαλογιάννη
του Μπαρμπα-Μπαντζελιού.
ΧΑΙΡΕΤΩ ΣΑΣ ΚΙ ΑΓΑΠΩ ΣΑΣ!
(petaxta.blogspot.com)
Χανιώτικα νέα (20.06.2015)


Read more: http://www.haniotika-nea.gr/sta-petachta-316/#ixzz3dbpDYqCW 
Under Creative Commons License: Attribution Non-Commercial 
Follow us: @HaniotikaNea on Twitter | haniotika.nea on Facebook


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου