Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Δευτέρα 9 Ιουλίου 2012

ΕΥΦΗΜΕΣ ΜΝΕΙΕΣ

Εντάξει, το θέατρο, όπως και η ποίηση, δεν μπορεί από μόνο του ν? αλλάξει τον κόσμο. Μπορεί όμως να βοηθήσει τους ανθρώπους ν? αλλάξουν, για να δηλώνουν ανά πάσα στιγμή έτοιμοι στον αγώνα διαρκείας για την αλλαγή του κόσμου...


Οι 'Ορνιθες' κατά Γ. Κακλέα

Να ?χα, όχι δυο, αλλά σαράντα μάτια για να βλέπω! Να ?χα, όχι δυο, αλλά σαράντα αφτιά για ν? ακούω! Αυτό σκεφτόμουν ενώ παρακολουθούσα συμμετέχοντας και συμμετείχα παρακολουθώντας 'ψυχή τε και σώματι', τις προάλλες τους 'Ορνιθες' του Αριστοφάνη που ανέβασε το φετινό καλοκαίρι το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ. Αυτό είπα στο τέλος της παράστασης και στον Μιχάλη τον Αεράκη, με τον αέρα του οποίου πετά εδώ και 13 χρόνια στον Ψηλορείτη των προσδοκιών μας το Κρητικό θέατρο και στον χαρισματικό σκηνοθέτη Γιάννη Κακλέα που μας πήγε με τον δικό του μοναδικό τρόπο στη Νεφελοκοκκυγία του σήμερα, κάνοντας τις απαραίτητες προσαρμογές, για να ζήσουμε το όνειρο. Αντί συγχαρητηρίων.
Δεν νομίζω να υπάρχει ούτε ένας απ? τους πολλούς, πάμπολλους θεατές, που ξετρούλιαξαν και τις τέσσερις μέρες (2 - 5 Ιουλίου) των παραστάσεων, το νέο θέατρο της Ανατολικής Τάφρου, παρά τα προβλήματα ήχου και άλλα και να μη ξεστάθηκε με τους κατά Κακλέα αριστοφανικούς 'Ορνιθες', έτσι όπως επί σκηνής, με σύμμαχο τη 'θεϊκή' μουσική του Μάνου Χατζιδάκι και με τη βοήθεια των άλλων συντελεστών, ο Βασίλης Χαραλαμπόπουλος, ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος και οι άλλοι ηθοποιοί, επί σκηνής τους ζωντάνεψαν. Τι παίξιμο! Χάρμα ιδέσθαι και ακούειν στο σύνολό της η παράσταση (για όσους έβλεπαν και άκουγαν βέβαια). Ενα αριστούργημα που, όπως έγραψε και ο συνεργάτης της εφημερίδας μας Δημήτρης Φιλιππίδης ('Χ.Ν.', 5 Ιουλ.), που χρησιμοποίησε τη λέξη 'αρμονία', 'εντυπωσιάζει τον θεατή από την πρώτη στιγμή με το σκηνικό του (του Μ. Παντελιδάκη), τα κοστούμια (ανιδιοτελής και πάλι η προσφορά της Βάλιας Μαργαρίτη), τον φωτισμό και την ερμηνευτική απόδοση των ηθοποιών. Και βέβαια να μην προβληματίστηκε με την υπάρχουσα κοινωνική πολιτική και οικονομική κατάσταση και να μην δήλωσε συνοδοιπόρος του Πεισθέταιρου και του Ευελπίδη στη φυγή τους από τη στυγνή και στεγνή πραγματικότητα για τον κόσμο της ουτοπίας, του ονείρου, του έρωτα, της ελπίδας, των αξιών, τον κόσμο των πουλιών. Εντάξει, το θέατρο, όπως και η ποίηση, δεν μπορεί από μόνο του ν? αλλάξει τον κόσμο. Μπορεί όμως να βοηθήσει τους ανθρώπους ν? αλλάξουν, για να δηλώνουν ανά πάσα στιγμή έτοιμοι στον αγώνα διαρκείας για την αλλαγή του κόσμου...

Το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ. στην Επίδαυρο

Ξεχωριστό και ιδιαίτερα εντυπωσιακό το φετινό άνοιγμα των φτερών του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ. εκτός Κρήτης, αφού εκτός απ? το Ηρώδειο θα... προσγειωθεί σ? έναν μήνα περίπου, στις 10 και 11 Αυγούστου, συγκεκριμένα και στην Επίδαυρο για δύο παραστάσεις. Ενα απ? τα όνειρά του, κάτι σαν την ουτοπία που πραγματεύεται ο Αριστοφάνης στους 'Ορνιθες', ήταν για τον Μιχάλη Αεράκη, κατά δήλωσή του, με το που ανέλαβε τα καθήκοντά του ως καλλιτεχνικός διευθυντής, να πάει το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ. 'να παίξει σ? ένα από τα πιο ιστορικά θέατρα παγκοσμίως, αλλά και με ιδιαίτερη βαρύτητα, που είναι η Επίδαυρος'. Το ό,τι πραγματοποιήθηκε, βέβαια, όπως κι άλλα όνειρά του, που αφορούν το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ., μόνο τυχαίο δεν είναι. Οταν θέλεις κάτι πολύ το σύμπαν συνωμοτεί για να το πετύχεις, έχει γράψει ο Πάολο Κοέλιο στον 'Αλχημιστή' του. Ετσι ακριβώς! Για μια συνωμοσία κυρίως του χανιώτικου, μα και ευρύτερα του κρητικού εμείς, πρόκειται. Με... αρχισυνωμότη τον ίδιο τον Μιχάλη βεβαίως που το ήθελε πολύ και είχε τον τρόπο του να το περάσει σε όλους εκείνους που έπρεπε να το περάσει, για να γίνει πραγματικότητα. Κερδίζοντας το μεγάλο στοίχημα που ήταν η αξιοπιστία. Απίστευτο κι όμως αληθινό! Οπως απίστευτο κι όμως αληθινό γεγονός είναι επίσης και η άνοδος της ομάδας ποδοσφαίρου του Πλατανιά στην Α? Εθνική κατηγορία. Λειτουργεί και λειτουργείται εξίσου καλά και στην περίπτωση αυτή το εμείς...

Ψηλά πάντα ο πήχης

Μόνο το Εθνικό στα καλά του μπορούσε ν? αναλάβει μια τόσο απαιτητική παραγωγή, δήλωσε ο ηθοποιός Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος στη συνέντευξη Τύπου που δόθηκε για τους 'Ορνιθες', πριν την έναρξη των παραστάσεων. Αυτό που κάνει το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ. είναι πολύ σπουδαίο, γιατί γίνεται σε μια εποχή που όλα έχουν μια τάση να γίνουν πιο ευτελή, υπογράμμισε. 'Δει δη χρημάτων και άνευ τούτων ουδέν έστιν γενέσθαι των δεόντων'! Ισχύει και για τα θεατρικά σχήματα η ρήση αυτή του Δημοσθένη. Εποχή βαθιάς οικονομικής κρίσης διανύουμε και όλοι κοιτάζουν να βγάλουν... και από τη μύγα ξίγκι. Οχι το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ., πάντως, που επιμένει να κρατά ψηλά τον πήχη της ποιότητας, βάζοντάς τον μάλιστα αυτή τη φορά ακόμα ψηλότερα. 'ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ. σημαίνει ευθύνη, ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ. σημαίνει ποιότητα, ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ. σημαίνει ο πήχης ψηλά', έγραφα πέρυσι τέτοιον καιρό (11 Ιουλίου 2011), με αφορμή το ανέβασμα του έργου του Κάρλο Γκολντόνι 'Υπηρέτης δύο αφεντάδων', σε σκηνοθεσία πάλι του Γιάννη Κακλέα και με πρωταγωνιστή πάλι τον Βασίλη Χαραλαμπόπουλο. Το ξαναγράφω κι εφέτος κι είμαι σίγουρος, ότι Θεού θέλοντος, θα το ξαναγράψω και τον επόμενο Ιούλη. Εχει τον τρόπο του να τα 'κανονίζει' ο Αεράκης με το Διοικητικό Συμβούλιο (πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλός του ο αντιδήμαρχος Χανίων Δημήτρης Λειψάκης). Με τη συμπαράσταση των Μετόχων του (Δήμος Χανίων, Περιφέρεια Κρήτης, Περιφερειακή Ενωση Δήμων Κρήτης, Δήμος Ηρακλείου, Δήμος Πλατανιά, Δήμος Καντάνου - Σελίνου, Δήμος Κισάμου και Δήμος Αποκορώνου), της ΑΝΕΚ (χρυσός χορηγός) και βέβαια όλων των Χανιωτών..

Χανιώτικα νέα (09.07.2012)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου